تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۵:۲۲
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۲۳۶۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هنوز طلا نیمی از بودجه جهانی استخراج را در دست دارد

‌می‌متالز - مطالعات جدید نشان می‌دهد که بودجه اکتشافات طلا در سال جاری در سطح جهانی کاهش ۱۶ درصدی یا ۱.۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد، اما این فلز گرانبها همچنان ۴۶ درصد از سهم کل استخراج معادن دنیا را تشکیل می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، این میزان از ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به این رقم رسیده که به دلیل افزایش بودجه در استخراج لیتیوم، نیکل و سایر فلزات باتری، افزایش هزینه‌های استخراج اورانیوم و عناصر خاکی کمیاب و افزایش بودجه استخراج مس بوده است.

اما نقش غالب طلا در اکتشافات نشان می‌دهد مجموع پولی که به فلزاتی که در انتقال به سمت انرژی سبز به کار می‌روند اختصاص داده شده برای جبران این کاهش بودجه استخراج طلا کافی نبوده است.

بودجه اکتشاف لیتیوم در سال جاری پس از ثبات سال قبل تقریباً دو برابر شد. در مجموع ۸۳۰ میلیون دلار برای یافتن و گسترش منابع لیتیوم در سال ۲۰۲۳ اختصاص یافت. عناصر خاکی کمیاب هم که به دلیل استفاده گسترده در موتور‌های الکتریکی و توربین‌های بادی نقش مهمی در انتقال انرژی سبز ایفا می‌کنند، با توجه به اندازه کلی این صنعت در سال ۲۰۲۳ بودجه زیادی برای اکتشاف دریافت کردند، ولی فقط ۵۰ میلیون دلار بیشتر از سال گذشته بوده است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده