تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۳۸۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش قیمت میلگرد با رکود ساخت و ساز‌ها

‌می‌متالز - رکود ساخت و ساز‌ها در کشور‌های همسایه به ویژه عراق پس از موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه با کاهش قیمت میلگرد در منطقه همراه بود. قیمت میلگرد صادراتی ایران برای چندمین هفته متوالی کاهش یافت، ضمن اینکه قیمت میلگرد در بازار داخلی هم گارد نزولی گرفت.

به گزارش می‌متالز، رکود ساخت و ساز‌ها در کشور‌های همسایه به ویژه عراق پس از موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه با کاهش قیمت میلگرد در منطقه همراه بود. قیمت میلگرد صادراتی ایران برای چندمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۴۶۵ دلار به ازای هر تن رسید. گفتگو با تجار نشان می‌دهد از نیمه دوم شهریورماه صادرات میلگرد به کشور‌های همسایه افزایش یافت، ولی رکود حاکم بر بازار قیمت‌ها را به شدت نزولی کرده است. میلگرد صادراتی ایران چند هفته قبل کف قیمتی سال ۱۴۰۲ را شکست و هر هفته با قیمتی کمتر از هفته قبل معامله می‌شود.

متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت میلگرد با رکود ساخت و ساز‌ها

براساس قیمت‌های اعلامی از صادرکنندگان متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران از اواخر شهریورماه حدود ۸ درصد کاهش یافته است. در طول هفته‌های گذشته قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن صعودی بود و از ۵۵۲ دلار تا ۵۷۰ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کرد. در بندر شانگ‌های نیز قیمت میلگرد از ۳ هزار و ۵۶۰ یوآن به ۳ هزار و ۸۷۰ ِیوان به ازای هر تن رسید؛ بنابراین کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران تنها به دلیل رکود حاکم بر بازار کشور‌های همسایه است. البته گزارش‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی سطح تولید محصولات خود به خصوص میلگرد را کاهش داده‌اند. افزایش قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های اخیر دلیلی شد تا تولیدکنندگان چینی با هدف کاهش زیان، تولید برخی از محصولات را کاهش دهند و همین مساله با کاهش عرضه و افزایش قیمت میلگرد همراه بود.

میلگرد در بازار داخلی

رکود، کاهش تقاضا و افزایش عرضه به تعبیر فعالان بازار سه دلیلی شد تا قیمت میلگرد در بازار داخلی برخلاف بازار‌های جهانی نزولی شود. متوسط قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی به خصوص از مهرماه نزولی شد. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ روز ۱۳ مهر ماه ۲۵ هزار و ۴۳۰ تومان بود، ولی تا ۲۰ آبان به کیلویی ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز در این بازه زمانی از کیلویی ۲۴ هزار و ۶۸۰ تومان به کیلویی ۲۳ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. روند قیمت میلگرد در این بازه به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت میلگرد با رکود ساخت و ساز‌ها

ریزش قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی همزمان با رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی بود. پیش از این با هر مرحله رشد قیمت ارز در بازار غیر رسمی قیمت آهن‌آلات نیز صعودی می‌شد، ولی این‌بار رکود حاکم بر بازار داخلی با کاهش بیشتر قیمت‌ها همراه بود.

منبع: پایگاه خبری - خبری ایراسین

عناوین برگزیده