تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۸
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۲۳۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کمیسیون اقتصادی ایران و ترکمنستان برگزار شد/ «ایران-راه» دروازه‌ای به سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی ایران

‌می‌متالز - هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با حضور وزرای راه و شهرسازی و معاون وزرای کابینه و امور خارجه ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دقایقی قبل هفدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان آغاز شد.

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: بر این باورم که دو رویداد مهم جاری یعنی هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر عزم و اراده طرفین در این راستا بیش از گذشته ملموس و مشهود بوده است افزود: روابط ایران و ترکمنستان به واسطه پیوند‌های تمدنی تاریخی فرهنگی اجتماعی قومی دینی و همجواری ژئوپلیتیک و اکونومیکی و از سوی دیگر تجربه روابط موفق دیپلماتیک و تعاملات سازنده بازیگران دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تجارت بر پایه ظرفیت‌ها و منافع مشترک عظیم، فراتر از همسایگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان خویشاوند است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پیوند‌ها و اشتراکات با توجه به رویکرد سیاست همسایه محور و توسعه روابط اقتصادی به عنوان اولویت دولت سیزدهم، فضای امیدوارکننده‌ای را جهت تقویت نقش آفرینی دو کشور در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین المللی فراهم ساخته است.

بذرپاش با اشاره به ابتکارات مشترک ایران و ترکمنستان، گفت: از جمله این ابتکارات در حوزه حمل و نقل و ترانزیت ابتکار ایران-راه است که حدود ۶ ماه از طرح آن توسط ایران در رویداد‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای، تجاری و ترانزیتی اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند می‌گذرد.

وی بیان کرد: ایران-راه دروازه‌ای به سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران و مبنایی محکم و امیدبخش برای تحول در مناسبات حمل و نقل و ترانزیت دو کشور است.

وی تاکید کرد: با توجه به اصول حاکم بر ایران، قطعاً شراکت‌های دو جانبه اقتصادی و تجاری تقویت شده و مبنایی برای شراکت‌های راهبردی دو کشور با سایر کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای در مسیر‌های شرق-غرب و شمال-جنوب است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری حمایت ایران از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب و تراکسیا، اضافه کرد: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهارجانبه تشکیل یک دالان چندوجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه امضا و مبادله شد.

بذرپاش با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی مسیر شرقی-غربی چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، اروپا از طریق رایزنی با طرف‌های چینی، قزاق و ترکمن هستیم، اظهار کرد: آمادگی صدور خدمات فنی مهندسی و مشارکت در توسعه زیرساخت‌های ترکمنستان به ویژه طرح‌های جاده‌ای مرو-سرخس، اینچه‌برون- ترکمن باشی و آرکاداغ سیتی از طریق روش‌های ابتکاری تامین مالی از جمله تهاتر مورد توافق دو طرف را داریم.

وی با تاکید بر اینکه از برنامه مشترک برای توسعه تبادلات حمل و نقل، تسریع و تسهیل، اقتصادی کردن و رقابتی شدن زمان، هزینه و تعرفه در پایانه‌های مرزی، جاده ای، ریلی و بندری حمایت می‌کنیم، اظهار کرد:از آبان ۱۴۰۰ تا زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی دو کشور در تهران تا این تاریخ، علاوه بر مناسبات مستمر بین نمایندگان سازمان‌ها و بخش‌های تخصصی عضو کمیسیون مشترک دیدار‌های سازنده‌ای در سطوح مقامات عالی دو کشور برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده