تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۲۴۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صعود نرخ بهره بین بانکی پس از ۴ هفته افت/ سود بازار شبانه به ۲۳.۶۳ درصد رسید

‌می‌متالز - در هفته‌ای که بانک مرکزی دخالتی در بازار شبانه نداشت و تزریق پول در بازار باز نیز ثابت ماند، نرخ بهره بین بانکی با رشدی ۰.۰۷ واحد درصدی به روند نزولی خود پایان داد.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی که پایان هر هفته با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را بروزرسانی می‌کند، به‌تازگی آمار و ارقام مربوط به دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفت روز منتهی به ۲۴ آبان ماه را منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که در هفته‌ای که گذشت، نرخ سود بازار بین بانکی پس از چهار هفته متوالی افت، به روند نزولی خود پایان داد و بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت.

از سوی دیگر، اما حداقل نرخ توافق بازخرید که در ادبیات اقتصادی بیشتر با نام نرخ رسپو شناخته می‌شود، این هفته نیز تغییری نکرد و تا به ثبات خود در سطح ۲۳ درصدی از ابتدای سال جاری ادامه دهد.

صعود نرخ بهره بین بانکی پس از ۴ هفته افت/ سود بازار شبانه به ۲۳.۶۳ درصد رسید

رشد ۰.۰۷ واحد درصدی نرخ بهره بین بانکی

مطابق آمار و ارقامی که در گزارش بانک مرکزی درج شده است، نرخ بهره بین بانکی پس از افت ۰.۰۴ واحد درصدی در هفته قبل، در هفته منتهی به ۲۴ آبان ماه سال ۱۴۰۲ رشد ۰.۰۷ واحد درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در پایان چهارمین هفته آبان ماه به رقم ۲۳.۶۳ درصد افزایش یافت.

  • لینک کمکی

رشد نرخ بهره بازار شبانه در این هفته پس از آن رخ داد که این نرخ در چهار هفته پیش از آن در روندی نزولی قرار گرفته بود و طی این مدت، از سقف تاریخی خود در ۲۳.۷۶ درصد، حدود ۰.۲ درصد افت کرده بود.

علت رشد سود بازار شبانه چه بود؟

بررسی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در هفته منتهی گذشته حاکی از آن است که در این مدت هیچ بانک یا موسسه اعتباری از طریق بازار بین بانکی اقدام به اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی نکرده و مداخله این بانک در بازار شبانه برای نخستین بار از ۲۲ شهریور ماه به این سو به صفر رسیده است.

در بازار باز نیز که دیگر سازوکار بانک مرکزی برای وام‌دهی به بانک‌ها به شمار می‌رود، با وجود افزایش نیاز بانک‌ها به نقدینگی، میزان تزریق پول تغییری نسبت به هفته قبل نداشت و در رقم ۱۱۹ هزار میلیارد تومانی ثابت ماند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که همین افزایش تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی و پاسخگو نبودن تزریق پول بانک مرکزی برای رفع این عطش، مهم‌ترین عواملی هستند که صعود نرخ بهره بین بانکی در این هفته را رقم زده‌اند.

بازار بین بانکی چیست؟

گاهی اوقات بانک‌ها در فعالیت‌های روزمره خود با کسری وجوه نقد می‌شوند. در این شرایط، بازار بین بانکی یکی از مهم‌ترین سازوکار‌هایی به شمار می‌رود که برای تامین این کسری، مورد استفاده شبکه بانکی قرار می‌گیرد.

در واقع بازار بین بانکی شرایطی را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند از طریق آن، بخشی از کسری منابع نقدی خود را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند، جبران کنند.

البته بانک‌های مقروض نیز موظفند که این پول‌های قرض‌گرفته شده را در تاریخی معین که عمدتا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده