تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۴۵۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

ضرورت تجدیدنظر وزارت صمت در ساختار اساسی صادرات/ فولادی‌ها توانایی ذخیره گاز در واحد‌ها را ندارند

‌می‌متالز - به گفته رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، در بحث میعانات گازی فولادسازان قبول کردند در صورتی که به آن‌ها میدان گازی تحویل دهند، حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود و بر همین اساس، به نظر نمی‌رسد فولادسازان بتوانند در واحد‌های خود منبع ذخیره گاز داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی با بیان اینکه امکان ذخیره سازی گاز برای شرکت‌های فولادی وجود ندارد، اظهار کرد: فولادی‌ها همانطور که در نیروگاه برق به دولت کمک می‌کنند و قبول کردند برای تولید حداقل ۲ هزار مگاوات برق نیروگاه بزنند، در خصوص بحث میعانات گازی نیز قبول کردند در صورتی که به آن‌ها میدان گازی تحویل دهند، حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود. بر همین اساس، به نظر نمی‌رسد فولادسازان بتوانند در واحد‌های خود منبع ذخیره گاز داشته باشند.

وی ادامه داد: بار‌ها این مساله گفته شده که در صورتی که بحث گاز و برق صنایع به موقع تامین نشود، حداقل ۱۰ تا ۱۲ درصد تولید نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت و از برنامه تولید عقب می‌افتیم. در این راستا، امسال که در فولاد باید به حدود ۴۰ میلیون تن تولید می‌رسیدیم، کماکان در مرز ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن متوقف شده‌ایم که علت اصلی آن کمبود گاز و برق در تابستان و زمستان است.

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: از طرفی، کمبود انرژی در صنایع در حوزه صادرات و افزایش قیمت‌های داخلی تأثیرگذار است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت با تداوم این روند، به مرور بازار‌های صادراتی را از دست خواهیم داد. همچنین بخش مسکن در رکود کامل قرار دارد و این درحالیست که از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده حداکثر می‌توان ۱۶ میلیون تن آن را در بازار داخلی مصرف کرد.

به گفته سلیمانی، کماکان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تولیدات داخلی، شرایط صادرات دارند که به دلیل نبود برنامه مشخص در این حوزه و تعرفه‌های غیرمنطقی، در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی با بیان اینکه نیاز‌های ارزی فولادسازان تأمین نمی‌شود، گفت: در صورتی که وزارت صمت قصد دارد به فولاد به عنوان یک کالای صادرات محور نگاه کند، باید در ساختار اساسی صادرات تجدیدنظر جدی داشته باشد. همچنین بانک مرکزی نیز باید در سیاست‌های مالی خود برای صنایع بازنگری کند؛ چرا که طبق ابلاغ بانک مرکزی تمام واحد‌هایی که صادرات دارند، باید ارز خود را به صورت نیمایی به بانک بفروشند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده