تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۲۵۱۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد سازمان بورس

‌می‌متالز - در دو سال اخیر بازار سرمایه شرایط بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته است. پس از اتفاقات و جهش بازار در سال ۹۹ شرایط نامطلوبی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران و سیاستگذاران به وجود آمد. باید اظهار کرد مهم‌ترین وظایف سازمان افزایش کارآیی بازار سرمایه به منظور تسهیلگری در تشکیل سرمایه برای حمایت از توسعه و تولید است.

به گزارش می‌متالز، از طرفی نظارت بر عملکرد بازار به منظور افزایش شفافیت نیز از دیگر وظایف مهم سازمان است. سازمان بورس و اوراق بهادار در طی دو سال گذشته، تلاش‌های زیادی در راستای توسعه ابزار‌های مالی و تسهیلگری در صدور مجوزها، ایجاد ابزار‌های جدید و پذیره‌نویسی صندوق‌های جدید انجام داده است. با این وجود در شرایط بسیار نامساعد بازار، سازمان تلاش کرد با تزریق آرامش و اطمینان خاطر، از تب‌و‌تاب نوسانات بکاهد. همچنین در جهت پیگیری حقوق شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و صنایع مختلف، در بودجه تلاش شد نرخ انرژی فعالیت‌های واحد‌های صنعتی پیش‌بینی‌پذیر شود و از تصمیماتی که به تولید آسیب می‌زند جلوگیری به عمل آید. به‌رغم اینکه حدود یک سال از فعالیت تیم جدید سازمان می‌گذرد، شرایط بازار فشار‌های زیادی به سیاستگذاری‌ها وارد کرد. باید بیان کرد بازار سرمایه دماسنج اقتصاد هر کشور تلقی می‌شود و بسترساز توسعه فعالیت‌هاست.

اینکه قانون‌گذار در شورای عالی بورس، قوای مختلف و بخش خصوصی را درگیر کرده، بدین معناست که بخش‌های مختلف نقش زیادی در وضعیت بازار دارند. یکی از اقدامات موثری که در بازار سرمایه سالانه توسعه می‌یابد، افزایش کارآیی و توسعه بورس کالاست. تلاش در خصوص عرضه حداکثری کالاها، به‌خصوص شرکت‌های بورسی در بورس کالا، به منظور حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از توزیع رانت در قیمت‌گذاری‌های دستوری بوده است. در حال حاضر بورس کالا به عنوان پیشران اصلی بازار عمل کرده و به نظر می‌رسد یکی از اقدامات بسیار مهم که همچنان با ابهامات زیادی روبه‌روست، عرضه خودرو و سیمان در بورس کالا بود. از این رو باید بیان کرد که بازار سرمایه همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای بهبود دارد و باید تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گیرد.

احسان دشتیانه/ عضو شورای عالی بورس

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده