تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۲۵۵۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم ۵ برابر شد

‌می‌متالز - سفیر تاجیکستان با اشاره به بهبود تعاملات تجاری دو کشور در طول ۳ سال گذشته، گفت: تجارت دو کشور ایران و تاجیکستان در طول دولت سیزدهم تا ۵ برابر افزایش یافته و این حاصل اراده دو کشور برادر بر افزایش مناسبات تجاری دو کشور است.

به گزارش می‌متالز، سپیده اکبرپور مدیرکل دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت در همایش معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری ایران در تاجیکستان اظهار داشت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تجارت دو کشور باید به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

به گفته او، در ۷ ماه نخست امسال حدود ۱۳۳ میلیون دلار کالای غیر نفتی به کشور تاجیکستان صادر شده که نشان دهنده رشد حدود ۷۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت مقدار واردات از تاجیکستان را ۳۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: واردات ما از این کشور با کاهش حدود ۸ درصدی همراه بوده است.

تاجیکستان دروازه ورود ایران به آسیای میانه

محمد حسین روشنک، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این همایش اظهار داشت: صادرات دو کشور در دوره‌ای حتی به ۵۰۰ میلیون دلار هم رسیده است. در طول سال‌های گذشته شاهد افول روابط دو کشور بودیم، اما حالا مشکلات قبلی حل شده و شاهد گسترش تعاملات تجاری دو کشور هستیم.

او با بیان اینکه تاجیکستان دروازه ورود ما به کشور‌های آسیای میانه است، اظهار داشت: با ورود و حضور در این کشور می‌توانیم به بازار‌های متعدد و بزرگ بیشتری دست پیدا کنیم.

وی گفت: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در مینه بازگشت ارز و خرید آن به قیمت ارزان‌تر از قیمت بازار، چالش‌های زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

تجارت ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم ۵ برابر شد

نظام الدین زاهدی سفیر تام الاختیار تاجیکستان در ایراندر این همایش با اشاره به بهبود تعاملات تجاری دو کشور در طول ۳ سال گذشته، اظهار داشت: تجارت دو کشور ایران و تاجیکستان در طول دولت سیزدهم تا ۵ برابر افزایش یافته و این حاصل اراده دو کشور برادر بر افزایش مناسبات تجاری دو کشور است. البته روسای جمهور در ملاقات‌های خود به این مساله تاکید داشتند که این تازه اول کار است.

زاهدی با تاکید بر اینکه امروز مانعی برای توسعه مناسبات میان ایران و تاجیکستان وجود ندارد، اضافه کرد که دو کشور هم‌زبان از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و ... برخوردار هستند که هنوز از این موقعیت‌ها بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است.

وی همچنین صنایع دارویی، معدنی و نیروگاهی را از صنایع جذاب در تاجیکستان عنوان کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که کشور خود را به یک کشور صنعتی تبدیل کنیم. برای رسیدن به این هدف به سرمایه گذاری‌های و همکاری با کشور‌های پیشرفته‌ای همچون ایران نیاز داریم. چرا که بسیاری از صنایع ایران در طول ۴۰ سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و توانسته از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه استفاده کنند.

زاهدی همچنین با بیان اینکه در تاجیکستان ۶۰۰ معدن کشف شده وجود دارد که تنها ۵۰ تا ۶۰ مورد آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه دارد و جای خالی حضور سرمایه گذاران و متخصصان ایران در این بخش احساس می‌شود.

او همچنین به سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان در آبان ماه امسال اشاره کرد و گفت: آنگونه که روسای جمهور در پایان سخنرانی‌های خود تاکید داشتند شرایط تجارت دو کشور فراهم شده است، حالا دیگر توپ توسعه و شکل گیری این همکاری‌ها در زمین فعالان اقتصادی بوده و آن‌ها باید تلاش خود برای استفاده از این ظرفیت موجود استفاده کنند. آن‌ها امیدوارند که بخش خصوصی گام‌های استواری را برای افزایش همکاری‌های دو کشور در این زمینه بردارد.

قرار است برای تحقق تفاهمات و توافقات انجام گرفته بین روسای جمهور دو کشور کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان و همچنین اولین نمایشگاه ساخت ایران در شهر دوشنبه طی روز‌های ۵ تا ۸ دی ماه امسال برگزار شود.

بیش از هزار شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق

مجید عمید پور رییس پژوهشگاه نیرو نیز در این همایش با بیان اینکه روابط ایران با کشور دوست و همسایه و همزبان خود در سطح خوبی توسعه پیدا کرده است، ادامه داد: ما در وزارت نیرو بسیار علاقه‌مند هستیم که با کشور‌های همسایه همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم. ضمن اینکه ایران سابقه طولانی در حوزه‌های آموزشی و فناوری داشته و تاجیکستان می‌تواند از این فرصتی استفاده کند.

به گفته او، بیش از هزار شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق در ایران وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با شرکت‌های تاجیک در این زمینه‌ها همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

عمیدپور همچنین ادامه داد: از آنجایی که پژوهشگاه نیرو هاب همکاری دانشگاه‌هایی در حوزه آب و برق است، ما این امکان را داریم که شرکت‌های تاجیکی را به دانشگاه‌ها و بدنه علمی و آموزشی کشور متصل کنیم تا اینگونه بتوانند در مسیر توسعه فناوری‌های خود گام بردارند.

سند همکاری ایران و تاجیکستان به زودی امضا می‌شود

مجتبی اکبری رئیس مرکز امور بین الملل وزارت نیرو نیز هدف از برگزاری این همایش را معرفی معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری در کشور تاجیکستان اعلام کرد و اظهار داشت: برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به تاجیکستان توافقات خوبی با وزارت انرژی این کشور صورت گرفته است.

به گفته او، در طول ۳ سال گذشته جلسات متعددی با طرف تاجیکستانی برگزار شد و در نهایت به یک سند عملیاتی و قابل اجرا دست یافتیم. عمده این سند مربوط به بحث‌های عملیاتی و اقتصادی است. این سند در ۵ تا ۸ دی ماه این سند به امضا و منصه ظهور خواهد رسید.

معاون امور بین الملل همچنین از فعالان اقتصادی خواست که برای ورود به بازار تاجیکستان همت و برنامه‌ای ویژه‌ای داشته باشند و در ادامه گفت: اولین سفر ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به کشور تاجیکستان بوده و این نشان دهنده اهمیت این کشور در تعاملات تجاری و اقتصادی ماست.

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت در تاجیکستان

بنابراین گزارش اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در ۵ گروه صنایع پایه در تاجیکستان در تاریخ ۵ تا ۸ دی ماه ۱۴۰۲ در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

خدمات فنی مهندسی، انرژی (آب، برق، نفت و گاز)؛ آهن و فولاد، معدن و صنایع معدنی (شناسایی، اکتشاف، استخراج)؛ ساختمان و مهندسی عمران، صنعت، ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید؛ تجهیزات پزشکی، گردشگری سلامت، مواد و محصولات دارویی و سلولز؛ کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته و همچنین بازرگانی و حمل و نقل از جمله گروه‌های کالایی حاضر در اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت در شهر دوشنبه خواهند بود.

تولید ناخالص داخلی تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۸ میلیارد و ۷۴۶ میلیون دلار بوده است. این کشور در سال گذشته میلادی چیزی حدود ۲.۳۳ میلیارد دلار صادرات داشته و وارداتش ۵.۱۸ میلیارد دلار بوده است.

ایران هم اکنون در حوزه واردات ششمین شریک تجاری و در حوزه صادرات هشتمین شریک تجاری تاجیکستان محسوب می‌شود.

فرآورده‌های نفتی، گندم، وسایل نقلیه موتوری، ملزومات الکترونیکی، صنایع چوبی، قند و شکر مهمترین کالا‌های وارداتی این کشور هستند. در مقابل طلا، کنسانتره، فلزات گرانبها، مس، پنبه، روی، آلومینیوم، سرب، برق سیمان و خشکبار مهمترین کالا‌های صادراتی این کشور محسوب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده