تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۵۹۸۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

قراضه قله قیمتی ۴۰۰ دلار را فتح کرد

‌می‌متالز - قیمت قراضه وارداتی ترکیه در طول ۴۰ روز گذشته با رشد ۵۴ دلاری به ۴۰۴ دلار به ازای هر تن رسید. خبر فتح قله ۴۰۰ دلاری توسط قراضه در حالی منتشر می‌شود که با دخالت دولت چین در بازار، قیمت سنگ آهن به کانال ۱۳۲ دلار بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت قراضه وارداتی ترکیه در طول ۴۰ روز گذشته با رشد ۵۴ دلاری به ۴۰۴ دلار به ازای هر تن رسید. خبر فتح قله ۴۰۰ دلاری توسط قراضه در حالی منتشر می‌شود که با دخالت دولت چین در بازار، قیمت سنگ‌آهن به کانال ۱۳۲ دلار بازگشت. قیمت سنگ‌آهن نیز در طول ۴۰ روز گذشته بیش از ۱۷ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. خوش‌بینی به ریکاوری اقتصادی در چین و حمایت از بخش‌های ساخت و ساز با افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه همراه بود. هفته گذشته مداخله کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در بازار منجر به ریزش قیمت سنگ‌آهن از ۱۳۶ دلار به کمتر از ۱۳۰ دلار شد، ولی در روز‌های پایانی هفته، سنگ‌آهن بخش عمده ریزش قیمت خود را پس گرفت و به ۱۳۲ دلار بازگشت.

پلتس در گزارشی موجودی انبار سنگ‌آهن بنادر چین را ۱۱۰.۷ میلیون تن اعلام کرد. با پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ موجودی زغال‌سنگ در بنادر چین هرگز به بالاتر از ۱۱۰ میلیون تن نرسیده بود. با این حال هنوز موجودی زغال‌سنگ این منابع در سطح پایینی ارزیابی می‌شود و فعالان نسبت به ادامه رشد قیمت آن در هفته‌های پیش‌رو چشم‌انداز مثبتی دارند. رویترز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت احتما رشد قیمت سنگ آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به کانال ۱۵۰ دلار به ازای هر تن وجود دارد. در بازار قراضه نیز همین خوش‌بینی وجود دارد.

پلتس درباره بازار قراضه نوشت: صادرکنندگان قراضه آهن به ترکیه انتظار دارند قیمت قراضه بیش از این رشد پیدا کند و در مقابل صادرکنندگان محصولات فولادی به خصوص میلگرد از ترکیه نیز قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. رشد قیمت قراضه و سنگ‌آهن قیمت محصولات فولادی به خصوص میلگرد، ورق گرم و شمش فولادی را افزایش داده است. ضمن اینکه جو مثبت حاکم بر بازار قیمت فلزات پایه را نیز صعودی کرد.

قیمت مس هفته گذشته به سطح ۸ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. مس پس از ۳ ماه ریزش شدید در ماه نوامبر افزایشی شد و اگر موفق به عبور از این محدوده قیمتی شود، تا سطح ۹ هزار دلار صعودی خواهد شد. تقاضا برای آلومینیوم و روی نیز روند صعودی دارد و فعالان بازار چشم‌انداز روشنی برای آن متصور هستند، زیرا بسته‌های حمایتی دولت چین برای بخش مسکن علاوه بر سنگ آهن و قراضه تاثیر مستقیمی روی فلزات پایه به ویژه مس و روی دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده