تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۳۲۶۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در مسیر صعود یا نزول؟

‌می‌متالز - روند صعودی بازار سهام طی روز‌های اخیر تحت‌تاثیر دو اتفاق مهم (تجدید ارزیابی شرکت‌ها و جاماندگی شاخص کل بورس از شاخص هم‌وزن) رقم خورده است. اما به دلیل اینکه عوامل مذکور پشتوانه جدی برای صعود مستمر محسوب نمی‌شوند، می‌توان این‌طور استنباط کرد که وضعیت بازار‌های موازی، سیاستگذاری‌های بودجه‌ای و تحولات سیاسی بر ادامه مسیر بازار تاثیرگذارتر از سایر متغیر‌ها خواهند بود. عوامل یادشده ریسک‌هایی هستند که به نظر می‌رسد بازار سرمایه آن را به طور طبیعی در نظر گرفته و در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بررسی روند بازار سهام در سال‌های اخیر نیز به‌وضوح حاکی از این است که در بازار یادشده ریسک سیاسی که همواره منجر به تحولات ارزی شده، در وزن‌کشی بین عوامل موثر نقش مهمی ایفا می‌کند. در حال حاضر بازار سهام از روند منفی دو ماه گذشته فاصله گرفته است. اما به دلیل بنیه ضعیف محرک‌های کنونی، انتظار برای تداوم روند صعودی توقعی نابجاست؛ بنابراین باید با استناد به محرک‌های واقعی‌تر برای بازار سهام چشم‌انداز ترسیم کرد. اکنون تنها عاملی که می‌تواند منجر به تداوم حرکت صعودی شاخص‌های سهامی شود، انتشار گزارش‌های ۹ماهه است که به نظر می‌رسد این گزارش‌ها نسبت به گزارش ۹ماهه ۱۴۰۱ در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند؛ بنابراین این محرک در وضعیت فعلی تنها عاملی است که می‌تواند سبب خوش‌بینی به مسیر آتی داد‌و‌ستد‌های سهامی شود. بررسی روند حرکتی نماگر اصلی بورس تهران حاکی از این بوده که مدت‌هاست شاخص از توانایی لازم برای عبور از محدوده ۲میلیون و ۲۰۰واحد برخوردار نیست؛ اما همچنان می‌توان احتمالاتی را در نظر گرفت مبنی‌بر اینکه اگر نشانه‌هایی قوی در جهت تثبیت قیمت در بالای محدوده مقاومتی ۲میلیون و ۱۵۵هزار واحدی مشاهده شود، می‌توان سطوح بالاتری را برای شاخص کل و اهداف آتی آن متصور بود. با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار سهام، پیش‌بینی می‌شود تثیبت شاخص در این نماگر از هراس سهامداران بکاهد، اما برای تحقق چنین موضوعی نیاز به زمان است.

در حال حاضر می‌توان بر این مهم تاکید کرد که بازار در هفته‌های آینده در صورتی که با شوک منفی مواجه نشود، به‌تدریج می‌تواند به مسیر صعوی ادامه دهد. اما دستیابی به قله اردیبهشت و محدوده ۲.۵میلیون واحد به عوامل مختلفی بستگی دارد. کمااینکه در میانه راه نیز بازار با ورود به محدوده‌های جدید، طبیعتا چند روزی را استراحت خواهد کرد و ممکن است به فاز اصلاح ورود پیدا کند؛ به ویژه آنکه از لحاظ روانی نیز محدوده‌های ازدست‌رفته طی ماه‌های گذشته برای سرمایه‌گذاران یاد‌آور خاطرات تلخ ابتدایی است. اما اگر با نزدیک شدن به پایان سال وضعیت بازار‌های موازی رو به بهبود رود، به لحاظ روانی با عبور از اصلاحات قیمتی راحت‌تر خواهد بود. اما به‌طور کلی چنین رویداد‌هایی در گام نخست به وضعیت متغیر‌های اثرگذار و اعتماد سرمایه‌گذاران وابسته است، دو موضوعی که برای بازار سهام چالش‌های بیشماری ایجاد کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده