تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۴۶۰
کد خبر: ۳۲۶۵۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر بازاریابی و فروش شرکت فولاد خراسان در گفتگو با می‌متالز عنوان کرد:

طرح‌های توسعه‌ای فولاد خراسان تا ۱۴۱۰، از تولید اسلب تا تولید ورق

‌می‌متالز - فولاد خراسان، جزو فولادسازانی است که زنجیره تولید فولاد را در اختیار دارد. این فولادسازی همراه با طرح‌های توسعه‌ای خود تا افق سال ۱۴۱۰، در راستای تولید فولاد سبز نیز گام برداشته است.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا هیهات» مدیر بازاریابی و فروش شرکت فولاد خراسان در گفتگو اختصاصی با می‌متالز درباره فولاد سبز عنوان کرد: همگام با تغییرات جهانی، کارخانه‌های فولادسازی در جهان و ایران حتماً به سمت تولید فولاد سبز حرکت خواهند کرد. با توجه به این موضوع که فولاد خراسان یک زنجیره تولید یکپارچه دارد و در این فولادسازی، کارخانه کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد و نوردسازی را به صورت یکپارچه در استان خراسان دارد، از این مزیت برخوردار است که تولید یکپارچه خود را به سمت یک تولید سبز پیش ببرد.

هیهات در ادامه خاطرنشان کرد: تولید آهن و فولاد به روش میدرکس که دی‌ آر ای DRI (آهن اسفنجی) تولید می‌کند، حدود ۱.۴ تن co۲ تولید می‌کند، این میزان در فناوری کوره بلند ۲.۳ تن است، از این نظر کارخانه‌های احیای مستقیم، جلوتر از سایر فناوری‌های دیگر هستند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. همچنین برای کاهش گاز co۲ در زمینه تولید برق به سمت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با انرژی‌های تجدیدپذیر پیش رفته‌ایم و به‌زودی تامین برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر انجام خواهیم داد.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد خراسان تا ۱۴۱۰، از تولید اسلب تا تولید ورق

زنجیره کامل تولید در فولاد خراسان

وی ادامه داد: ما تولیدکننده شمش هستیم و دو کارخانه فولادسازی با ظرفیت هر یک ۷۰۰ هزار تن در مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت داریم، ۶۸۰ هزار تن نیز محصول نوردی میلگرد تولید می‌کنیم و شمش مازاد خود را در داخل کشور و از طریق بورس کالا عرضه می‌کنیم. همچنین مازاد تولید خود را به کشور‌های مختلف و سی‌آی‌اس CIS صادر می‌کنیم. ما حتی قادر به تولید میلگرد با استاندارد‌های کشور‌های خارجی از جمله روسیه هستیم و قادر به استاندارد BS۱۴۴۹ انگستان نیز هستیم، البته کشور‌های خلیج بیشتر استاندارد BS۱۴۴۹ را می‌خواهند و کشور‌های سی‌آی‌اس بیشتر خواهان استاندارد GOST روسیه هستند.

سیستم‌های مدیریتی فولاد خراسان

مدیر بازاریابی و فروش شرکت فولاد خراسان ادامه داد: از لحاظ سیستم مدیریتی، ۷ استاندارد مدیریتی شامل ایزوی ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵، ایزوی ۱۰۰۰۲ و ۱۰۰۰۴ بحث رضایت و شکایت مشتریان ورژن ۲۰۱۸ را داریم. در زمینه انرژی نیز ورود پیدا کرده‌ایم و ورژن ۵۰۰۰۱ را رعایت کنیم. در حقیقت سیاست ما همواره بر این اساس بوده که فراتر از استاندارد کار کنیم، استاندارد‌ها حداقل‌ها را تعریف می‌کنند و ما خود را ملزم کرده‌ایم که فراتر از استاندارد‌ها در جهت ارتقای کیفیت پیش برویم. همچنین استاندارد‌های زیست‌محیطی ۴۵۰۰۱ و ۱۴۰۰۱ را داریم.

هیهات در ادامه با اشاره به این موضوع که در دنیا با توجه به معاهده پاریس در راستای محیط زیست الزاماتی را تعیین کرده‌اند، گفت: بر اساس این معاهده قرار شد که فولادسازان تا سال ۲۰۵۰ به سمت تولید فولاد سبز با تاکید بر تولید کربن کمتر گام بردارند که دمای هوا بیشتر از ۱.۵ تا ۲ درجه تا ۲۰۲۵ گرم‌تر نشود. به همین دلیل ما نیز بایستی به این سمت گام برداریم برخی کشور‌ها نیز ممکن است در آینده و تا ۱۰ سال آینده الزام تولید فولاد سبز برای صادرات را مطرح کنند. از این‌رو اگر کشوری نتواند فولاد خود را به روش سبز تولید کند، مالیات به صادرات آن‌ها تعلق خواهد گرفت. ما نیز مجبور هستیم به سمت تولید فولاد سبز قدم برداریم و گام‌هایی نیز در این مسیر برداشته‌ایم.

طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام

وی همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای فولاد خراسان عنوان کرد: ما در بخش‌های مختلف جهت بهبود مستمر و ارتقای خط، اصلاحاتی را انجام می‌دهیم، برای نمونه ظرفیت گندله‌سازی ما ۲.۵ میلیون تن است که به سمت ظرفیت ۳.۴ میلیون تن با توسعه زیر سقف پیش رفته‌ایم که با چند نوار نقاله و دیسک بتوانیم این ظرفیت را افزایش بدهیم. تا آخر سال نیز در راستای بهبود خط گندله‌سازی اقداماتی انجام می‌دهیم که هم‌اکنون ۷۸ درصد پیشرفت داشته است که در افزایش کیفیت تاثیر خواهد داشت. همچنین در مدول‌های احیا نیز با افزایش ریفورمر افزایش تولید و کیفیت خواهیم داشت. در فولادسازی افزایش تولید خواهیم داشت و در نورد نیز به سمت تکمیل سبد تولید پیش رفته‌ایم که در خط تولید کلاف سایز ۱۰ تا ۳۲ را تولید می‌کنیم و سایز ۸ را در برنامه تولید خود داریم. همچنین یک طرح توسعه در سنگان خواف در زمینه تهیه کنسانتره در دست اجرا داریم، البته این طرح مربوط به ۱۰ سال پیش است و تا قبل از عید امسال، طرح حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشت که با مدیریت جدید ظرف ۶ ماه کار‌ها پیگیری شد و قطعاتی از خارج وارد شد و پیشرفت طرح به ۳۰ درصد رسیده که امیدواریم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد که هم گام مثبتی برای کشور باشد و هم در تکمیل فرآیند تولید خود ما موثر واقع شود.

طرح‌های توسعه‌ای فولاد خراسان تا ۱۴۱۰، از تولید اسلب تا تولید ورق

طرح‌های توسعه‌ای تا افق ۱۴۱۰

مدیر بازاریابی و فروش شرکت فولاد خراسان در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این فولادسازی افزود: در افق سال ۱۴۱۰ یک واحد مگامدول احیا خواهیم داشت. هم‌اکنون دو مدول ۸۰۰ هزار تنی داریم، درحالی‌که مگامدول بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت خواهد داشت. طرح بعدی ما تولید اسلب با ظرفیت ۱.۳ میلیون تن است و سپس طرح بعدی ما در فولاد خراسان، تولید ورق خواهد بود.

تأمین گاز مشکل‌تر از برق است

هیهات همچنین درباره تأمین انرژی و گاز عنوان کرد: تأمین گاز چالش بیشتری برای ما به همراه دارد تا برق، چراکه برق را می‌توانیم به‌صورت برق تضمینی خریداری کنیم، یا نیروگاه ایجاد کنیم و یا در احداث نیروگاه مشارکت داشته باشیم، اما تأمین گاز بسیار مشکل است. بحث‌هایی درباره ذخیره‌سازی مطرح است که در نزدیک کارخانه خود ما، زمین‌های نمکی هستند که می‌توانند گاز را ذخیره‌سازی کنند. این طرح در حال مطالعه است و دو سال طول می‌کشد که آن حفره را ایجاد کرد. در این راستا، جلسه‌هایی با دانشگاه علم و صنعت داشته‌ایم. در این زمینه در خارج کار‌هایی انجام شده است، ولی با این حجم ذخیره‌سازی نبوده است. مصرف ما بالاست و با ذخایر معمولی گاز نمی‌توان آن را تامین کرد. در کل اینکه این موضوع که چه گازی را مصرف کنیم، در حال مطالعه است و البته وضعیت کل فولادسازان همین‌گونه است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده