تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۲۶۸۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اشتغال ۵ میلیون نفر در کارگاه‌های غیررسمی بدون بیمه و امنیت شغلی

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: حدود ۵میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی برای تأمین معاش بدون بیمه و فاقد امنیت شغلی مشغول کار هستند.

به گزارش می‌متالز، فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی؛ با اشاره به اینکه دستمزد منطقی باعث ماندگاری کارگر در شغل می‌شود گفت: این روز‌ها تقریباٌ همه کارگران از امنیت شغلی بی بهره هستند.

رئیس اتحادیه کارگران قرار‌دادی و پیمانی سراسر کشور بیان کرد: برای افزایش توان خرید کارگران باید حداقل حقوق و دستمزد مطابق نرخ تورم افزایش پیدا کند تا کارگران بتوانند از عهده مخارج زندگی و هزینه‌های مسکن برآیند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۶ درصد کارگران قراردادی هستند گفت: آماردقیقی از تعداد کارگران غیررسمی نداریم، برآورد‌ها این است که حدود ۵ میلیون نفر به صورت غیررسمی در کارگاه‌های زیرزمینی و بدون بیمه کار می‌کنند.

بیات افزود: با اطمینان می‌توان گفت کارگران مشغول به کار در تولیدی‌های پوشاک، مراکز خدماتی و مطب پزشکان از جمله کارگرانی هستند که با قرارداد سفید امضا یا حتی با سفته گذاری و تعهد به اینکه هیچ مطالبه و معوقه‌ای از کارفرما ندارند مشغول به کارند. ما از وجود این کارگران زمانی باخبر می‌شویم که به دنبال اختلافی با کارفرما و اخراج از محل کار، برای ثبت شکایت به اداره کار و هیات تشخیص حل اختلاف می‌روند و در زمان ثبت شکایت معلوم می‌شود که این کارگر به مدت ۱۰ سال در مطب یک پزشک یا در یک آرایشگاه کار کرده بدون آنکه کارفرما، حق بیمه اش را پرداخت کرده باشد و در عوض، به شرط امضای تعهد محضری و واگذاری سفته‌های چند صد میلیون تومانی به کارفرما، مشغول به کار بوده است.

وی با بیان اینکه امروز هیچ یک از کارگران کشور، امنیت شغلی ندارند، چون بیش از ۹۶ درصد جامعه ۱۵ میلیونی کارگران، با قرارداد موقت مشغول کار هستند، گفت: بخشی از کارگران قرارداد ۸۹ روزه، قرارداد یک ماهه و سه ماهه و ۶ ماهه و حتی با قرارداد‌های سفید امضا و سفته‌گذاری و تعهدسپاری بابت اینکه هیچ مطالبه و معوقه‌ای از کارفرما ندارند مشغول به کارند.

بیات افزود: برای کارگران زیرزمینی حتی بیمه هم پرداخت نمی‌شود و بنابراین، برای سازمان تامین اجتماعی وجود خارجی ندارند. بیشترین تضییع حق کارگران در مراکزی همچون تولیدی‌های پوشاک و آرایشگاه‌ها و مطب‌ها اتفاق می‌افتد که اغلب برای فرار مالیاتی، داخل ساختمان‌های مسکونی و بدون تابلو مشغول کارند و هیچ آثار و نشانی از این کارگاه‌ها در ادارات کار موجود نیست، اما می‌دانیم که کارگران، در این کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی با حداقل دستمزد و محروم از بیمه و سنوات و سایر مزایای شغلی اجیر شده اند؛ چون نیاز مالی دارند و باید معاش خانواده‌شان را تامین کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده