تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۲۶۸۲۵
سرویس خبر : انرژی

بهینه‌سازی مصرف انرژی باید تدریجی انجام شود

‌می‌متالز - استاد دانشگاه در پنل بحث و بررسی پیرامون اصلاح حکمرانی و رفع ناترازی در حوزه انرژی گفت: بهینه سازی در مصرف انرژی به صورت پله‌ای شدید انجام نمی‌شود و اصلاحات باید تدریجی انجام شود.

به گزارش می‌متالز، محمد صادق کریمی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام ناترازی‌های انرژی مشخص است اظهار کرد: اینکه در اوج مصرف تابستان حدود ۱۳ هزار مگاوات مشکل کسری برق داریم و یا در اوج سرمای زمستان افت تولید گاز داریم نشان از این دارید که باید برای حل این مساله به طور جدی برنامه ریزی کرد.

وی به چارچوب کلان راهبرد‌های بهره‌وری انرژی اشاره کرد و گفت: اگر یک نگاه اجمالی به مصرف کنندگان انرژی از جمله صنایع، تولید کنندگان، بخش حمل و نقل و خانگی و از طرفی دیگر به تولید کنندگان و توزیع کنندگان انرژی مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع بیاندازیم به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی به طور محسوس پی می‌بریم.

این استاد دانشگاه عامل موثر در مصرف انرژی را تقویت انگیزه بهره بردار در راستای بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: قطعا اولین و موثرین‌ترین مدل اثر گذار در مصرف انرژی این عامل است.

وی تولید و واردات تجهیزات و فناوری‌ها را از دیگر عوامل موثر بر مصرف برشمرد و بیان کرد: سطح فعالیت نیز از دیگر مواردی است که موثر بر مصرف انرژی است.

وی افزود: سطح فعالیت مرتبط با سیاست‌های بیرونی بخش انرژی است که با اعمال این سیاست‌ها میزان و نوع مصرف انرژی مشخص می‌شود.

مثلا اینکه حکمران تصمیم بگیرد که کشور تولید کننده‌ی فولاد باشد یا گردشگری را در ایران بالا ببرد؛ قطعا هر کدام از این‌ها در میزان مصرف انرژی در کشور موثر است.

وی با بیان اینکه این ۴ مورد، عوامل موثر در مصرف انرژی هستند تصریح کرد: در قبال این عوامل، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را دولت باید انجام دهد مثلا در حوزه تقویت انگیزه بهره‌بردار، سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مانند تعرفه گذاری می‌تواند انتخاب شود.

وی با بیان اینکه تشویق شرکت‌های کارور که در برنامه هفتم نیز آمده است، از دیگر سیاست‌هایی است که به بهینه سازی مصرف کمک می‌کند، گفت: شرکت‌های کارور که به تعبیری شرکت‌های خرده فروش انرژی نیز هستند، بین دولت و مصرف کننده قرار می‌گیرند و با برنامه‌ها و مدل‌های اقتصادی خود مصرف را کاهش داده و این از طریق خود منتفع می‌شوند.

کریمی به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید و یا واردات تجهیزات این ماده می‌توانند کمک کننده باشد. وی همچنین استاندارد سازی فرایند‌ها و تجهیزات، اعمال سیاست‌های اقتصادی مناسب برای تولید کنندگان از جمله سیاست‌های تعرفه‌ای، مالیاتی و تجمیع تقاضا را از دیگر موارد موثر در کاهش مصرف دانست.

وی به موضوع تشکیل بازار بهینه سازی اشاره کرد و گفت: این موضوع در سال ۹۶ مصوب شد و مقرر گشت که اگر شرکتی در راستای کاهش صرف انرژی سرمایه گذاری کند، به میزان صرفه جویی، انرژی به آن شرکت داده می‌شود که خود آن انرژی را بفروش برساند و لذا با این روش بازاری برای فروش انرژی‌های صرفه جویی شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران آینده قطعا شمایل اقتصادی، شمایل حمل و نقل، شمایل شهر نشینی و.. متفاوتی خواهد داشت بیان کرد: با این تغییرات قطعا باید برای بهینه سازی و ناترازی انرژی برنامه‌ای مدون در نظر گرفت.

وی افزود: مشکلات و هم پوشانی در اهداف سبب شده تا این روش‌های بهینه‌سازی به شکل مطلوب شکل نگیرد، اما برای حل این مشکلات نیز معتقدم در بهینه سازی انرژی، کار رادیکال و پله‌ای شدید هرگز جواب نخواهد داد و مسائل باید بطور تدریجی برطرف شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده