تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۶۹۰۴
سرویس خبر : محیط زیست
شرکت تولید نیروی برق حرارتی:

قابلیت مازوت سوزی به معنای مازوت سوزی نیست

‌می‌متالز - پیرو مطلب مندرج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «مازوت‌سوزی در هفته پر‌آلودگی» در روز سه‌شنبه مورخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ توضیحات زیر جهت استحضار و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید این توضیحات طبق قانون مطبوعات در آن روزنامه منتشر گردد.

به گزارش می‌متالز، درخصوص مطالب منتشر‌شده درباره میزان آلودگی شاخص so ۲ (اکسید گوگرد) لازم است تا مشخص گردد این عدد در کدام ایستگاه و در چه ساعتی به ثبت رسیده است که اگر کنترل و بررسی شود قطعا این عدد مربوط به ساعات اوج ترافیک فی‌مابین ۱۱ صبح الی ۱۸ عصر است.

در بخشی از گزارش مندرج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» این مساله مطرح شده است که سهم نیروگاه‌ها دو برابر خودرو‌های شخصی در آلودگی هوای تهران است و براین اساس آماری ارائه شده است که ضروری است تا منبع آن اعلام شود. شایان ذکر است بر اساس «سیاهه انتشار» که مرجع اصلی و غیرمنتفع از حوزه سوخت نیروگاهی است و توسط سازمان حفاظت محیط زیست منتشر می‌شود میزان آلودگی منابع ثابت و متحرک به تفکیک مشخص شده است و بر اساس آن، سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران ۵۹‌درصد است در حالی که در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاه‌ها ۳.۸‌درصد از کل آلایندگی شهر تهران است. در این مطلب همچنین به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در سال ۱۴۰۱ اشاره شده و در آن آمده است «از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند»، این جمله عبارت دقیقی نیست؛ زیرا بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر از میان ۱۴۱ نیروگاه حرارتی، ۱۶ نیروگاه بخاری است و از این میزان نیز ۱۴ نیروگاه بخاری به عنوان سوخت جایگزین، قابلیت مصرف سوخت مازوت را دارند. این قابلیت به معنای تایید مصرف مازوت در حال حاضر در این نیروگاه‌ها نیست. شایان ذکر است نیروگاه‌های بخاری بعثت و اسلام‌آباد اصفهان سال‌های زیادی است که به دلیل واقع شدن در داخل شهر، به هیج وجه از سوخت جایگزین (مازوت) استفاده نمی‌کنند و تنها سوخت مصرفی آن‌ها گاز است. در بخش پایانی این گزارش که در آن عنوان شده است: «بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که بحث آلودگی مازوتی در تهران، الزاما مربوط به «سوختن یا نسوختن مازوت در داخل شهر یا داخل استان تهران نیست» یعنی حتی اگر در اطراف استان هم این اتفاق بیفتد، وزش باد و سپس سکون هوا در آسمان تهران، باعث سرایت آلودگی مازوتی به پایتخت می‌شود» در این باره ذکر این نکته ضروری است که نیروگاه منتظر قائم از ابتدای سال‌جاری از سوخت گاز استفاده کرده است که این مطلب توسط شرکت پخش و پالایش و سازمان محیط‌زیست نیز بار‌ها عنوان گردیده است.

نیروگاه‌های پرند و شهدای پاکدشت نیز به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی بودن اساسا قابلیت مصرف مازوت را ندارند و برای تولید برق از ترکیب گاز و گازوئیل استفاده می‌کنند. شایان ذکر است در مدل‌سازی پراکنش انتشار ترکیبات اکسید گوگردی (مازوت) نیروگاه‌های مجاور استان تهران، نقش گلباد غالب غرب به شرق در کشور در این فصل لحاظ شده است. براین اساس به استناد مدل منتشر شده از نرم‌افزار Aeromode (که به تایید سازمان محیط‌زیست نیز رسیده است)، میزان انتشار ترکیبات اکسید گوگردی (مازوت) در فاصله ۱۰ کیلومتری از نیروگاه‌های مجاور استان تهران اثر‌گذار بوده و هیچ‌گونه تاثیری بر هوای تهران ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده