تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۶۹۶۶
سرویس خبر : انرژی

نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های زیست توده افزایش یافت

‌می‌متالز - نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده با فناوری لندفیل، سایر فرایند‌های زیستی (بیوشیمیایی) از جمله هاضم بی هوازی و کلیه فرایند‌های حرارتی (ترموشیمیایی) از جمله زباله سوزی، گازی سازی و پیرولیز ابلاغ شد.

به گزارش می‌متالز، با ابلاغ مصوبه نرخ و ضوابط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های غیردولتی تجدیدپذیر، قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده با فناوری لندفیل، ۱۳ هزار و ۵۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث ۲۴ ماه تعیین شده است.

همچنین قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده با فناوری بیوشیمیایی، ۲۱ هزار و ۸۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث ۲۴ ماه تعیین شده است.
بنا بر این گزارش قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده با فناوری ترموشیمیایی، ۳۰ هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث ۳۰ ماه تعیین شده است.

لازم به ذکر است، به منظور رفع مشکلات زیست محیطی، نرخ پایه خرید تضمینی برق زیست توده در استان‌های ساحلی و کلان شهر‌ها با ضریب ۱.۲ تعیین می‌شود و قرارداد‌های زیست توده منعقده بر اساس این مصوبه مشمول ضرایب دوره کاهشی در ابتدای سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم نیستند.

همچنین آن بخش از برق مصرفی مراکز تصفیه فاضلاب متعلق به شرکت‌های آب و فاضلاب که از طریق نیروگاه‌های بیوگازسوز نصب شده در آن مراکز تامین می‌شود، در صورت عدم اتصال مستقیم به شبکه سراسری نیز مشمول خرید تضمینی برق با شرایط این بند است.

در این مصوبه وزارت نیرو خاطرنشان شده است که نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

طبق اعلام سازمان ساتبا، در صورت درخواست سرمایه‌گذار، نرخ پایه قرارداد‌هایی که قبل از این مصوبه از محل ماده ۶۱ به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مبادله شده اند، قابل اصلاح به نرخ‌های جدید ابلاغی با رعایت سایر شرایط اعلام شده در این مصوبه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده