تاریخ: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۲۷۱۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نتایج نشست فدرال رزرو در ماه دسامبر منتشر شد

حفظ فشار بهره بر تورم

‌می‌متالز - جرمی پاول به همراه سایر مقامات فدرال رزرو در نشست خود در ۱۲ و ۱۳ دسامبر و مشاهده داده‌های تورمی، مطابق با برآورد تحلیلگران نرخ بهره سیاستی را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد حفظ کردند.

حفظ فشار بهره بر تورم

به گزارش می‌متالز، این مقام سیاسی- اقتصادی گفت: «با استناد به انتظارات در خصوص رشد اقتصاد و همچنین پیشرفت‌های حاصل شده در نزدیک شدن تورم به هدف بانک مرکزی، اقدامات آتی فدرال رزرو باید با دقت و احتیاط بیشتری صورت گیرد.» پس از انتشار نتایج سخنرانی پاول، دلار جهانی واکنش منفی خود را با نزول به کف کانال ۱۰۲ واحدی نشان داد و امکان صعود دوباره را برای طلای جهانی و رمزارز‌ها فراهم کرد.

آمار‌ها حاکی از آن است که کمیته بازار باز فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره سیاستی را برای سومین نشست متوالی در بالاترین سطح ۲۲ سال اخیر حفظ کرد.

او در خصوص توقف سیاست‌های پولی انقباضی خود در ماه‌های اخیر اعلام کرد: «رشد اقتصادی ایالات‌متحده کند شده و در این وضعیت سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا مقامات و سیاستگذاران کاهش نرخ بهره را از سال ۲۰۲۴ آغاز کنند.» این نهاد جهت مهار تورم از مارس ۲۰۲۲ تا کنون ۱۱ مرتبه نرخ بهره سیاستی را افزایش داد و آن را به محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد رساند.

بی‌شک این اقدام پاول اثرات مثبت خود را در روند نزولی تورم آشکار ساخت و سبب شد تورم نقطه‌به‌نقطه از بالاترین سطح خود (۹.۱ درصد) در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۱ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ برسد. در این میان تورم هسته با مقاومت بیشتر خود در برابر سیاست‌های بانک مرکزی همچنان در سطح ۴ درصدی قرار دارد. گرچه داده‌های تورمی روند رو بهبودی را نشان می‌دهد، اما نباید ورشکستگی بانک‌های تجاری مهم، ریزش بازار‌های جهانی و در پی آن دلسردی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را نادیده گرفت.

به گفته کارشناسان، عوامل ذکر شده موجب شده پاول در نشست اخیر خود همچنان به تمدید سیاست‌های پولی انقباضی بیندیشد. او در پاسخ به این سوال که سیاست‌های انبساطی چه زمانی آغاز می‌شود، پاسخ داد: «ما هنوز اعلام نکرده‌ایم که بر تورم پیروز شده‌ایم، اما در خصوص این اقدام با سایر سیاستگذاران صحبت کردیم.» در راستای این موضوع تحلیلگران افزودند که پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهد که مقامات اکنون انتظار بیشتری در خصوص کاهش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۴ دارند. البته در این میان دلایل زیادی وجود دارد که کمیته بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد. مهم‌ترین دلیل این نهاد می‌تواند رکود اقتصادی باشد که این امر بیکاری را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر عدم اطمینان از بازگشت تورم به سطح ۲ درصدی سبب شده تا اقتصاد آمریکا با نرخ‌های بهره بالا و تورم پایین تحت فشار قرار گیرد. البته در مقابل برخی از اقتصاددانان معتقدند که اقتصاد ایالات‌متحده در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد، بازار کار به‌طور پیوسته کاهش یافته، اما همچنان پایدار است. رشد اقتصادی ایالات‌متحده نسبت به سرعت داغ خود در سه ماهه سوم کاهشی شد، اما با نزدیک شدن به پایان سال، رشد در محدوده مثبت باقی می‌ماند.

در این میان جنت یلن، وزیر خزانه‌داری اعلام کرد: «اقتصاد آمریکا در وضعیت مناسبی قرار دارد و باید بگویم که حتی اگر تورم سالانه در این کشور به سطح ۲ درصدی کاهش نیابد، روند اقتصادی این کشور مطلوب بوده و جای نگرانی نیست.» به گفته برخی از افراد صاحب‌نظر، تورم سالانه در آمریکا به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ و سپس به ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

در نهایت، در سال ۲۰۲۶ به هدف ۲ درصدی باز خواهد گشت. برخی از معامله‌گران در بازار‌های آتی انتظار داشتند که فدرال رزرو از مارس ۲۰۲۴ سیاست‌های انبساطی خود را آغاز کند. انتظارات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با توقف دوباره کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست دسامبر به افت شاخص دلار و یکه‌تازی بازار‌های جهانی منجر شد.

رشد ۳.۲ درصدی طلای جهانی

پس از انتشار سخنرانی فدرال رزرو، دلار جهانی که در انتظار تشدید بیشتر نرخ بهره بود با افت ۲ درصدی مواجه شد و حمایت کانال ۱۰۴ واحدی را از دست داد. در سازوکار اقتصادی با کاهش نرخ بهره یا توقف سیاست‌های انقباضی، شاخص دلار نزولی شده و امکان صعود را برای بازار‌های جهانی از جمله طلا و رمزارز‌ها فراهم می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار جهانی در آخرین روز معاملاتی بازار‌ها در روز جمعه در ساعت ۱۵ به وقت تهران به کف کانال ۱۰۲ واحدی نزول کرد و رقمی معادل ۱۰۲.۰۷ واحد را به ثبت رساند. این امر سبب شد طلای جهانی که بر خلاف این شاخص در حرکت است، با رشد ۳.۲ واحد درصدی خود بار دیگر به بالای کانال ۲۰۰۰ دلاری راه پیدا کند و به ۲۰۳۵ دلار تا

ساعت ۲۰ دیروز برسد. از سوی دیگر دو دارایی محبوب بازار کریپتو نیز از جمله بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب با رشد ۶.۴ و ۵.۹ واحد درصدی رو‌به‌رو شدند.

این درحالی است که با تقویت دلار جهانی قبل از انتشار داده‌های تورمی و همچنین سخنرانی فدرال رزرو، بیت‌کوین به کف کانال ۴۰ هزار دلاری رسیده بود و اتریوم نیز با رقمی معادل ۲۱۴۷ دلار معامله می‌شد، اما پس از انتشار نتایج و ثبات بهره در سطوح قبلی خود، بیت‌کوین بار دیگر به کانال ۴۲ هزار دلاری رسید و اتریوم نیز از ۲۲۰۰ دلار عبور کرد. در نتیجه در ساعت ذکر شده بیت‌کوین به ۴۲ هزار و ۸۰۵ دلار رسید و اتریوم نیز به ۲۲۷۵ دلار رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده