تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۲۷۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک تیر و سه نشان با قانون جدید بانک مرکزی/ استقراض کنترل می‌شود

‌می‌متالز - هرچه استقلال بانک مرکزی افزایش پیدا کند، چاپ پول یا استقراض از آن کنترل می‌شود؛ بنابراین حجم نقدینگی و تورم نیز کنترل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهرداد فرح آبادی؛ کارشناس بازار‌های مالی در رابطه با قانون جدید بانک مرکزی با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی که در قانون جدید به آن پرداخته شده موضوعی قدیمی است، اظهار کرد: زمانی که بانک مرکزی استقلال داشته باشد از چاپ پول و استقراض جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: به هر میزان که استقلال بانک مرکزی افزایش پیدا کند، چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی کنترل می‌شود، بنابراین پایه پولی، حجم نقدینگی و تورم کنترل خواهد شد.

این کارشناس بازار‌های مالی بیان کرد: به هر میزان که استقلال بانک مرکزی کاهش پیدا کند و دولت برای پرداخت هزینه پروژه‌ها یا حقوق و دستمزد کارمندان اقدام به استقراض کند، اقتصاد با چالش‌هایی مانند تورم مواجه می‌شود که آسیب آن به اقشار ضعیف خواهد رسید.

فرح آبادی با بیان اینکه طبق آخرین آمار رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در شهریور ماه به ۲۶.۹، در مهرماه به ۲۶.۴ و در آبان ماه به ۲۶.۲ درصد رسیده است، گفت: اولین اثر کنترل نرخ رشد نقدینگی مهار تورم است، زمانی که تورم افسار گسیخته می‌شود پروژه‌های بزرگ بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی افزود: شاخص قیمت تولیدکننده معمولا بیشترین ارزش افزوده را دارد، اما با این وجود در زمان‌هایی خالص سرمایه‌گذاری در این صنعت منفی بوده، یعنی استهلاک سرمایه‌گذاری از ورودی سرمایه بیشتر بوده است، بنابراین زمانی که تورم افسار گسیخته‌ای در اقتصاد رخ دهد بسیاری از پروژه‌ها سودآوری خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس بازار‌های مالی با بیان اینکه کنترل نرخ رشد نقدینگی از ایجاد آثار زیانبار در حوزه تامین مالی و سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: با روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی شاهد ورود سرمایه از بستر بورس به پروژه‌ها خواهیم بود. اولین شرکت پروژه ماه گذشته در بورس شروع به کار کرد که در یک روز ۲ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفت، در این شرایط علاقه مندی سرمایه گذار‌ها به حضور در بازار سرمایه بیشتر خواهد شد و بخش املاک و مستغلات با کاهش تورم رکودی می‌شوند و در نتیجه منابع به سمت پروژ‌های بزرگ سوق پیدا می‌کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده