تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۷۶۲۴
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق دو نیروگاه نزدیک پایتخت تا ۶ ماه آینده

‌می‌متالز - در دو نیروگاه رودشور و ری، طرح‌هایی در حال انجام است که تا تابستان ۱۴۰۳، در مجموع حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفیت اسمی جدی تولید برق به مدار بهره‌برداری وارد شود.

به گزارش می‌متالز، امروز علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با حضور در نیروگاه‌های ری و رودشور از طرح‌های توسعه‌ای این دو نیروگاه بازدید به عمل آورد.

وزیر نیرو در بازدید از نیروگاه رودشور استان مرکزی با بیان اینکه "نیروگاه رودشور یکی از نیروگاه‌های مهم کشور است که کار بزرگ و بی‌نظیری در بخش بخار آن در حال اجرا است"، گفت: واحد بخار نیروگاه رودشور در کلاس F احداث می‌شود و این نیروگاه جزو ۱۱ نیروگاه منحصر به فرد کشور در این کلاس قلمداد می‌شود.

محرابیان با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق برای اجرای به موقع واحد بخار این نیروگاه ادامه داد: باید با در نظر گرفتن تمام جزئیات و محاسبات دقیق مهندسی، عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات این نیروگاه به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم در تابستان ۱۴۰۳ واحد بخار نیروگاه رودشور را به شبکه برق سراسری متصل کنیم.

محرابیان با اشاره به کار ارزشمند و مهمی که در نیروگاه رودشور با هدف افزایش توان تولید برق تا ۱۱۳۷ مگاوات آغاز شده است، تصریح کرد: افزایش توان تولید برق این نیروگاه چه به لحاظ مکانی که در مجاورت دو استان صنعتی با نیاز مصرف برق بالا قرار دارد و چه به لحاظ زمانی که ما وارث ناترازی قابل توجه در تولید و مصرف برق هستیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی که در جمع مدیران و مهندسان نیروگاه رودشور سخن می‌گفت، با تاکید بر تلاش وزارت نیرو برای حل مسایل و چالش‌های پیش‌روی این نیروگاه در فرایند نوسازی و ایجاد واحد بخار اضافه کرد: توانمندی و ظرفیت‌های مهندسی خوبی در نیروگاه رودشور وجود دارد که می‌تواند این کار بزرگ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند تا شیرینی اتصال برق تولیدی آن به شبکه در موعد مقرر اجرایی شود.

بر اساس این گزارش، نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور در حال حاضر ۷۹۲ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که با سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۷۵ میلیون یورو تا فرا رسیدن دوره اوج بار مصرف سال ۱۴۰۳ ظرفیت تولید برق این نیروگاه به ۱۱۳۷ مگاوات می‌رسد.

همچنین وزیر نیرو با حضور در نیروگاه ری از پست ۲۳۰ کیلو ولت و ۲ واحد یکصد مگاواتی در حال احداث این نیروگاه بازدید کرد. پست GIS نیروگاه ری به منظور اتصال واحد‌های نیروگاه جدید سیکل‌ترکیبی راندمان بالای این مجموعه و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق جنوب تهران طی تابستان سال آینده وارد مدار می‌شود.

پست GIS ۲۳۰ کیلوولت در حال ساخت نیروگاه ری یکی از بزرگ‌ترین پست‌های بلافصل نیروگاهی است که با برخورداری از ۱۴ بی‌۲۳۰ کیلوولت متشکل از چهار فیدر نیروگاهی، ۶ فیدر خط انتقال، سه فیدر ترانسفورماتور ۶۳/ ۲۳۰ کیلوولت هریک به ظرفیت ۲۰۰ مگاولت آمپر و یک بی‌کوپلر در محوطه داخلی نیروگاه ری احداث خواهد شد.

ساخت این پست GIS نخستین گام برای بازنشسته‌کردن واحد‌های قدیمی نیروگاه ری و جایگزینی آن‌ها با واحد‌های راندمان بالا و تکنولوژی جدید است که با اجرای این پروژه راندمان و توان تولید برق استان تهران و پایداری شبکه به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

نیروگاه ری در حال حاضر با ۲۱ واحد توربین گازی و ظرفیت نامی ۸۰۰ مگاوات در حال بهره‌برداری است که در راستای طرح توسعه نیروگاه و بالا بردن توان و بازده آن و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، عملیات اجرایی ساخت پست GIS ۲۳۰ کیلوولت آن در حال انجام است و مقرر شده با احداث دو واحد ۱۰۰ مگاواتی، ظرفیت اسمی تولید برق این نیروگاه تا تابستان ۱۴۰۳ به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده