تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۷۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن در ایستگاه ۱۴۰ دلاری

‌می‌متالز - یک ماه قبل بانک گلدمن‌ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد قیمت سنگ‌ آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به مرز ۱۴۰ دلار می‌رسد، ولی اکنون در هفته پایانی سال ۲۰۲۴ قیمت سنگ‌ آهن به ایستگاه ۱۴۰ دلار به ازای هر تن رسید.

به گزارش می‌متالز، متوسط قیمت سنگ‌ آهن دریایی چین با افزایش ۳.۷ درصدی از ۱۳۵ دلار به ۱۴۰ دلار به ازای هر تن رسید. این عدد بالاترین قیمت سنگ آهن در طول ۱۸ ماه گذشته است. یک ماه قبل بانک گلدمن‌ساکس در گزارشی پیش‌بینی کرد قیمت سنگ‌ آهن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۴۰ دلار می‌رسد، ولی اقدامات بانک‌های چینی باعث شد تا قیمت سنگ آهن یک هفته مانده تا سال ۲۰۲۴ به سقف قیمتی ۱۴۰ دلار برسد.

در آخرین روز‌های هفته گذشته ۵ بانک بزرگ چینی نرخ بهره یک ساله و سه ساله خود را کاهش دادند، این مساله در کنار محدودیت عرضه سنگ آهن در بازار‌های جهانی خیلی سریع قیمت هر تن سنگ آهن را به ۱۴۰ دلار برای هر تن رساند. متوسط قیمت سنگ آهن به قرار نمودار زیر است:

سنگ آهن در ایستگاه ۱۴۰ دلاری

قیمت سنگ آهن از ۲۸ مهرماه تاکنون بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است. کاهش عرضه سنگ آهن به خصوص پس از اعتصاب کارگران معادن در استرالیا و آفریقای جنوبی در کنار افزایش تقاضا پس از سیاست‌های جدید دولت چین به عنوان اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت سنگ آهن مطرح می‌شود. چینی‌ها در طول دو ماه گذشته با ارائه بسته‌های حمایتی مختلف در تلاش برای تحریک تقاضا در بازار مسکن بودند. هفته‌گذشته نیز وزارت مسکن چین اعلام کرد اولویت اصلی آن‌ها ایجاد تعادل در بازار مسکن است. داده‌های اقتصادی از رکود بخش مسکن چین در سال میلادی جاری خبر می‌دهد.

اورگراند غول بازار مسکن چین پس از چند سال مشکلات مالی در سال جاری اعلام ورشکستگی کرد و شرایط کانتری گاردن دیگر شرکت فعال در این زمینه نیز خوب نیست. با این حال چینی‌ها در طول دو ماه گذشته با اعطای وام‌های مختلف در تلاش برای ایجاد تقاضا در بازار مسکن بودند و این اقدامات منجر به رشد قیمت سنگ آهن شد.

چالش سنگ آهن پس از فصل سرما

افزایش قیمت سنگ آهن در شرایط بسیار کم‌تقاضایی اتفاق افتاد. سالانه با آغاز فصل سرما تولید فولاد در چین کاهش می‌یابد از طرفی حاشیه سود منفی فولادسازان چین شرایط تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چینی‌ها به طور سنتی از ۱ تا ۲ ماه دیگر خرید خود از بازار سنگ آهن را افزایش می‌دهند. در نتیجه احتمال ادامه روند صعودی سنگ آهن در ماه‌های آینده وجود دارد. البته باید در نظر داشت دولت چین بار‌ها با هدف کنترل قیمت سنگ آهن در بازار مداخله کرده است. همین سه هفته قبل نیز وقتی قیمت سنگ آهن به ۱۳۷ دلار رسید، چینی‌ها با مداخله در بازار قیمت را به کمتر از ۱۳۰ دلار بازگرداندند. ابتدای سال میلادی ۲۰۲۳ بعضی از موسسات چینی مدعی شدند دولت چین اجازه نمی‌دهد قیمت سنگ آهن به فراتر از ۱۵۰ دلار برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده