تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۲۷۸۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلار به رشد قیمت ادامه نداد

اثری از اثر ژانویه نیست

‌می‌متالز - مشاهدات به‌عمل آمده از روند بازار ارز در معاملات ابتدای زمستان سال‌های گذشته حاکی از آن است که با فرا رسیدن روز‌های تعطیل سال جدید میلادی، رشد قیمت محسوسی در نرخ ارز صورت می‌گرفت. این رشد قیمت که تحت تاثیر رشد سطح تقاضای ارز رخ می‌داد تا روز‌های میانی دی ماه ادامه داشت. اما اکنون به‌نظر می‌رسد خبری از اثر ژانویه در بازار تهران نیست.

به گزارش می‌متالز، در حالی که با انتشار یک ریسک سیاسی جدید در بازار روز نخست هفته، قیمت اسکناس‌های خارجی در بازار تهران دچار نوسانات افزایشی شده بود، نرخ این ارز‌ها در بازار دیروز با یک ثبات نسبی به فعالیت خود ادامه دادند. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی معاملات ارزی تهران گویای آن است که تقاضای چشمگیری در بازار مشاهده نمی‌شود و حتی احتمال جبران رشد قیمت‌های روز شنبه در بازار روز‌های میانی هفته نیز وجود دارد. کارشناسان معتقدند که محو اثر ژانویه در بازار می‌تواند به دو دلیل متفاوت صورت گرفته باشد، دلیل نخست را می‌توان در کاهش حجم سفر‌های خارجی جست‌وجو کرد. به عقیده برخی از تحلیلگران با توجه به نرخ تورم در سال‌های اخیر، از توانایی افراد جهت رفتن به سفر‌های خارجی کاسته شده، در نتیجه تقاضای چشمگیری نیز در بازار وجود ندارد. اما در مقابل برخی از کارشناسان بهبود فرآیند تامین ارز و وجود عرضه مناسب در بازار را عامل ثبات قیمت می‌دانند و معتقدند که برای هر میزان تقاضا، عرضه مناسبی در بازار وجود دارد و به همین دلیل است که آثار تقاضای ژانویه در بازار مشاهده نمی‌شود.

دیروز یکشنبه ۳ دی ماه روند قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در بازار روز شنبه با رشد قیمتی ۲۰۰ تومانی از کانال ۴۹ خارج شده و در پله نخست کانال بالاتر معامله می‌شد، در بازار صبح روز گذشته افت قیمتی ۵۰تومانی را تجربه کرد و در رقم ۵۰ هزار و ۵۰ تومان به فروش رسید. این شرایط تا ساعات پایانی بازار دیروز تداوم داشت و پرونده دلار ۳ دی در همین رقم بسته شد. نکته جالب بازار ارز دیروز هماهنگی ۳ ارز شاخص بازار است. یورو و پوند نیز در عصر روز گذشته با افت قیمتی مشابه اسکناس آمریکایی در ارقام ۵۵ هزار و ۳۵۰ تومان برای یورو و ۶۳ هزار و ۸۰۰تومان برای پوند معامله شدند.

روند کم نوسان بازار ارز در هفته‌های گذشته سبب شده تا برخی از کارشناسان ارزی از کاهش سطح انتظارات تورمی سخن به میان بیاورند. چرا که از جمله مهم‌ترین سوخت‌های افزایشی نرخ ارز در بازار همین انتظارات است و بررسی روند کلی بازار ارز تهران نشان می‌دهد که تاثیر‌پذیری معاملات ارزی از اخبار بسیار قابل توجه است. از روز‌های میانی تیر ماه بازار ارز تهران آرایشی با ثبات به خود گرفت به‌طوری که قیمت دلار آزاد در این معاملات برای حدود ۳ ماه زیر سقف قیمت ۵۰هزار تومانی نوسان کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که بازارساز ثبات نرخ ارز را مدیون عدم وجود ریسک سیاسی جدید در اخبار است. تشدید درگیری‌های نظامی در غزه خبری بود که مهر تاییدی بر عقیده این کارشناسان می‌زد، چرا که پس از انتشار این خبر، قیمت دلار از کریدور ۳ ماهه خود خارج شده و ظرف مدت کوتاهی به مرز کانال ۵۳ هزار تومانی رسید. اما با محدود ماندن درگیری‌ها در غزه و عدم گسترش جنگ، هیجانات موجود در معاملات ارزی نیز فروکش کرد و قیمت دلار مجددا به شرایط با ثبات خود بازگشت. در نتیجه می‌توان گفت که به‌طور کلی از حجم انتظارات تورمی در بازار ارز کاسته شده، اما نرخ ارز همچنان نسبت به سیگنال‌های مثبت و منفی واکنش نشان می‌دهد و تا زمانی که سیگنال جریان‌ساز جدیدی منتشر نشود، احتمال تداوم ثبات در معاملات ارزی وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده