تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۲۸۰۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سنگ‌اندازی دولت زیر پای تولیدکنندگان فولاد

‌می‌متالز - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: برای صادرات محور شدن کشور، باید در اولین قدم برای صادرکنندگان مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که در حال حاضر، به جای تشویق آن‌ها برای ورود ارز به کشور، موانع ایجاد می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی در خصوص عوارض صادراتی فولاد مطرح کرد: شعار وزیر صمت بر این اساس بود که اقتصاد کشور را به کمک صادرات به پیش ببرد که تا امروز تنها یک حرف بوده و به آن عمل نشده است. در واقع برای صادرات محور شدن کشور، باید در اولین قدم برای صادرکنندگان مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که در حال حاضر، به جای تشویق آن‌ها برای ورود ارز به کشور، موانع ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: وضع عوارض صادراتی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مشخص نیست دقیقا چه کسانی آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌اند و اقدامی ضد تولید و ضد ارزآوری است که در نهایت درآمد دولت را نیز کاهش می‌دهد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه در صنعت فولاد مازاد تولید وجود دارد و باید صادر شوند، گفت: با تمام این شرایط و مشکلات، وضع عوارض صادراتی، اقتصاد کشور را دچار چالش کرده و تولیدکنندگان را سردرگم خواهد کرد.

به گفته سلیمانی، علاوه بر عوارض صادراتی، فولادسازان مکلف هستند ارز حاصل از صادرات را با ارز نیمایی به بانک مرکزی تحویل دهند که به همین دلیل، صادرات فولاد در کشور اقتصادی و به صرفه نیست.

وی در پایان اظهار داشت: از سوی دیگر، با تمام این شرایط تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه، قطعات و محصولات ابتدا باید ثبت سفارش کنند و با انتظار چند ماهه، ارز مورد نیاز به آن‌ها اختصاص می‌گیرد.

همچنین به دلیل مشکلات موجود در صنعت فولاد، حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت تولیدی کشور در حال از دست رفتن است، ضمن اینکه مسائلی مانند کمبود برق و گاز نیز وجود دارد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده