تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۲۸۰۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معاملات سنگین کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا

‌می‌متالز - رینگ صنعتی بورس کالا در طول آذر ماه روز‌های شلوغی را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن در آذرماه به ۱۶ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان رسید و کارنامه ۹ ماه اول سال جاری با ثبت رکورد بالایی بسته شد.

به گزارش می‌متالز، رینگ صنعتی بورس کالا در طول آذر ماه روز‌های شلوغی را پشت سر گذاشت تنها ارزش معاملات کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن در آذرماه به ۱۶ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان رسید و کارنامه ۹ ماه اول سال جاری با ثبت رکورد بالایی بسته شد. در این ۹ ماه ۱۵۸ هزار و ۴۸۰ تن کاتد مس به ارزش ۵۷ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان در بورس کالا معامله شد. ارزش معاملات کاتد مس در بورس کالا از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قرار نمودار زیر است:

معاملات سنگین کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا

ارزش معاملات کاتد مس در طول آذرماه از تمام ماه‌های سال جاری کمتر بود، ولی ارزش معاملات دو ماه اول پاییز به مراتب بالاتر است. بیشترین ارزش معاملات کاتد مس طی سال جاری در ماه‌های مرداد و خرداد اتفاق افتاد و کمترین ارزش معاملات نیز مربوط به آذرماه بود. روند ریزشی قیمت جهانی مس در سال جاری معاملات بورس کالا را متاثر کرد. با این حال ارزش معاملات کاتد مس از اول سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۲۱ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان می‌رسد. پس از کاتد مس، ارزش معاملات آهن اسفنجی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ به بیش از ۶۶ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان می‌رسد. در این بازه زمانی ۵ میلیون و۴۰۸ هزار و ۳۰۰ تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد. ارزش معامله ماهانه آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

معاملات سنگین کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا

ارزش معاملات آهن اسفنجی در آذرماه برابر با ۵ هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان بود. این عدد نسبت به ماه گذشته بالاتر است، ولی ارزش معاملات در آذر و آبان نسبت به ماه‌های قبل از آن کاهش یافته است. بررسی ارزش معاملات نشان می‌دهد آهن اسفنجی در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهرماه دوران طلایی پشت سر گذاشت. ارزش معاملات آهن اسفنجی در این بازه زمانی به فراتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. در مجموع ارزش معاملات آهن اسفنجی از اول سال ۱۴۰۲ تا کنون به ۹۴ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان می‌رسد.

ارزش معاملات آهن اسفنجی در بازه زمانی مورد بررسی بیشتر از ارزش معاملات گندله سنگ‌ آهن بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال جاری ۱۲ میلیون و ۱۲۳ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۵۵ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان در رینگ صنعتی بورس کالا معامله شده است. ارزش معاملات ماهانه گندله سنگ‌آهن به قرار نمودار زیر است:

معاملات سنگین کاتد مس، آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا

ارزش معاملات گندله سنگ آهن از نخستین روز‌های سال ۱۴۰۱ روند صعودی داشت و در ۵ ماه گذشته به سقف خود رسید. در این ۵ ماه ارزش معاملات ماهانه گندله سنگ آهن بالاتر از ۶ هزار میلیارد تومان بود و در نتیجه حجم معاملات گندله از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون به ۸۹ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان رسیده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده