تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۲۸۲۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته چگونه بود؟ / از اجرای سیاست تثبیت تا کنترل نقدینگی و تورم

‌می‌متالز - اجرای سیاست تثبیت، انضباط بخشی به نظام بانکی و کنترل نقدینگی از جمله اقدامات رئیس کل بانک مرکزی طی یکسال گذشته است.

به گزارش می‌متالز، مسعود توکلی؛ تحلیلگر مسائل ارزی با بیان اینکه ثبات در حوزه اقتصاد یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی است، گفت: مسوولان اقتصادی تلاش می‌کنند تا نوسانات اقتصادی را به حداقل برسانند؛ چون ثبات اقتصادی بر فضای سرمایه‌گذاری کشور اثر می‌گذارد و اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال فضایی امن برای سرمایه‌گذاری هستند.

اجرای سیاست تثبیت

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این موضوع که ثبات در حوزه بازار ارز یکی از پارامتر‌های مهم در اقتصاد است، تاکید کرد: مراودات بین‌المللی و تجارت بر ثبات بازار ارز استوار است؛ چون در شرایط ثبات، تولیدکننده و صادرکننده می‌توانند برای کار‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

توکلی افزود: عدم ثبات ارزی باعث سفته بازی و حذف پول از فضای مولد می‌شود که خوشبختانه از زمان روی کار آمدن دکتر فرزین در جایگاه ریاست کل بانک مرکزی، ثبات بازار ارز مورد توجه قرار گرفت. ضمن اینکه این ثبات بخش‌های دیگر اقتصاد را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

کنترل نقدینگی و تورم

وی افزود: عدم ثبات باعث حذف پول از فضای مولد و حرکت آن به سمت سفته بازی نیز می‌شود که این روند نقدینگی و تورم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین با اجرای سیاست تثبیت، تورم و نقدینگی نیز کنترل شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: علاوه بر اجرای سیاست تثبیت، دکتر فرزین تلاش زیادی برای ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام داد، این مرکز بستری برای تامین نیاز‌های واقعی است؛ بنابراین با ایجاد این مرکز توسط رئیس کل بانک مرکزی دغدغه تولید کننده و نیازمند واقعی ارز پاسخ داده می‌شود.

ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران

وی افزود: در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ریسک‌های سرمایه‌گذاری و تورمی با ابزار‌هایی مانند اوراق‌های مختلف و صندوق‌های ارزی پوشش داده می‌شود؛ در نتیجه با ایجاد این مرکز، اجرای سیاست تثبیت و استفاده از ابزار‌های جدید، تغییرات و نوسانات قیمت در بازار ارز به حداقل رسید.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات فرزین در دوره ریاست خود انضباط بخشی به سیستم بانکی بود، تاکید کرد: از گذشته تاکنون عدم انضباط در حوزه بانکی از مواردی بوده که مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته برای همین رئیس کل بانک مرکزی در حوزه انضباط مالی تعارف را کنار گذاشت و با جدیت وارد عرصه شد.

انضباط بخشی به سیستم بانکی

وی افزود: در انضباط بخشی به سیستم بانکی، به میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها، رفتار و میزان استقراض آن‌ها از بانک مرکزی توجه شده است. انضباط بخشی به سیستم بانکی باعث ایجاد نظم در افزایش پایه پولی و نقدینگی شد، به عبارتی با این اقدام بخشی از تولید نقدینگی در کشور کنترل شد.

توکلی تاکید کرد: تعدادی از کارشناسان بر این باور بودند که انضباط بخشی در بازار پول، رکود ایجاد می‌کند این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی به دنبال کاهش تسهیلات برای سفته بازی بود که رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید داشت.

وی افزود: با انضباط بخشی به سیستم بانکی شائبه‌ای ایجاد شد که قرار نیست به بخش تولید تسهیلاتی داده شود، ولی بعد از مدتی دستورالعملی به بانک‌هایی که بدون ضابطه در مقایسه با سرمایه خود تسهیلات کلان پرداخت می‌کردند، ارائه شد تا برای بخش تولید بدون دغدغه تسهیلاتی در نظر گرفته شود

این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد: هم‌زمان با انضباط بخشی به سیستم بانکی، قسمتی از تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت و این باعث شد پتانسیل بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها مشخص شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده