تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۲۸۲۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واردات ۱۸ میلیون تن کالای اساسی تا پایان آذر

‌می‌متالز - رئیس گمرک ایران در روز‌های گذشته دو آمار مهم را ارائه کرد. آمار اول در خصوص واردات کالا‌های اساسی در ۹ماه نخست سال جاری بود که از نظر وزنی تغییر قابل‌توجهی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ را نشان نمی‌دهد.

به گزارش می‌متالز، آمار دیگری که توسط رضوانی‌فر ارائه شد مربوط به بخشنامه‌های صادرشده توسط گمرک در سال جاری است. به گفته این مقام مسوول، میزان صدور بخشنامه‌ها کاهش محسوسی نسبت به سال گذشته داشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، با اعلام اینکه واردات کالا‌های اساسی به کشور در ۹ماه سال جاری به رقم ۱۸میلیون و ۳۷۴هزار تن رسید، گفت: ارزش این میزان واردات کالای اساسی در مدت یادشده ۱۲میلیارد و ۱۱۶میلیون دلار بوده است. رضوانی‌فر افزود: واردات کالا‌های اساسی در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۰.۸۴درصد افزایش و از نظر ارزش ۷.۴۳درصد کاهش را نشان می‌دهد. او همچنین گفت: ۶۷‌درصد از وزن و ۲۵درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ماه سال جاری به واردات ۲۰ قلم کالا‌های اساسی اختصاص داشت. رئیس کل گمرک ایران با اشاره به جزئیات ۲۰ قلم کالای اساسی در ۹ ماه امسال افزود: بیشترین افزایش وزنی واردات کالا‌های اساسی در این مدت مربوط به گوشت قرمز سبک گرم، کود شیمیایی، گوشت قرمز سرد، جو و کنجاله سویا بوده است و بیشترین کاهش وزنی مربوط به چای خشک، شکر خام، گوشت مرغ، برنج و حبوبات بوده است. رضوانی‌فر در خصوص ۵ قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش افزود: ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه‌جامد، مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج و گندم پنج قلم اول کالا‌های اساسی از حیث ارزش بوده‌اند.

همچنین رضوانی‌فر در رابطه با رویکرد گمرک نسبت به صدور بخشنامه‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های گمرک تسهیل فعالیت فعالان حوزه تجارت خارجی و بازرگانی کشور است و کاهش صدور بخشنامه‌ها به این امر کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کل گمرک ایران گفت: تعداد بخشنامه‌های موثر صادره در حوزه تجارت خارجی از ابتدای سال تاکنون ۵۶درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. معاون وزیر اقتصاد در ادامه تاکید کرد: با عنایت به لزوم پیش‌بینی‌پذیری مقررات و ثبات و امنیت اقتصادی کشور، صدور و ابلاغ بخشنامه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ تحت نظارت و پایش مستمر قرار گرفت و همین نظارت به‌مرور باعث کاهش چشمگیر در صدور بخشنامه‌های اثرگذار بر حوزه تجارت خارجی شد. او با اشاره به اینکه با اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته، پاسخ به استعلامات گمرکی نسبت به قبل به نصف کاهش یافت، گفت: پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی سازمان‌های مرتبط در تسریع انجام تشریفات و تسهیل تجارت نقش موثری دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده