تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۲۸۳۲۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروسازان موفق به فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت حاشیه بازار می‌شوند؟

‌می‌متالز - بر اساس اخبار منتشر شده، توافقی میان وزارت صمت و دو خودروساز دولتی صورت گرفته که بر اساس آن، دو خودروساز بزرگ کشور می‌توانند در مجموع ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند. البته خودروسازان اعلام کردند که هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، از روز گذشته صورت‌جلسه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود که بر اساس آن، وزارت صمت قصد دارد مجوز فروش 60 هزار دستگاه برای هر کدام از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا را با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برساند. بر این اساس، این دو شرکت تا پایان سال 120 هزار دستگاه خودرو را به عنوان مازاد تولید، روانه بازار می‌کنند و متقاضیان می‌توانند از طریق مراجعه به نمایندگی‌های مجاز، نسبت به خرید آنی خودرو اقدام کنند.

صورت‌جلسه فوق که از آن به‌عنوان مصوبه هم یاد می‌شود در حال حاضر به صورت رسمی تأیید نشده است. علاوه بر سایپا و ایران خودرو که امروز این موضوع را شایعه خواندند، دستیار ویژه معاون اول رئیس دولت، نیز روز گذشته تأکید کرد که معاون اول رئیس دولت درباره قیمت خودرو و نحوه فروش آن تاکنون هیچ مصوبه، ابلاغیه و دستوری نداشته است؛ اما در صورتی که این مصوبه به صورت رسمی به تأیید برسد، چندین ابهام و سوال را در ذهن مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

مازاد تولید قبل از رفع تعهدات پیشین!

از زمانی که سامانه یکپارچه فروش خودرو راه‌اندازی شده، متقاضیان این سامانه دائماً سعی می‌کنند از طریق مجاری مختلف اعتراض خود را در مورد تحویل خودروهای ثبت‌نامی به گوش مسئولان برسانند. موضوع فوق بارها و بارها توسط خودروسازان تکرار شده و این شرکت‌ها هر بار یک پاسخ مشترک دارند؛ سامانه یکپارچه تنها مشتریان را به ترتیب اولویت برای خودروساز معرفی می‌کند و تا زمانی که متقاضیان، پولی به شرکت پرداخت نکرده باشند این شرکت‌ها هیچ تعهدی در قبال متقاضیان نخواهند داشت.

از سوی دیگر این شرکت‌ها همواره اعلام می‌کنند که با حداکثر ظرفیت مشغول به تولید خودرو هستند و با این حال مرحله دوم سامانه یکپارچه، تعهد سنگینی را برای آنان ایجاد کرده که در برخی موارد، متقاضیان تا زمستان سال 1403 تعیین اولیت شده‌اند. بنابراین با وجود چنین تعهد سنگینی چگونه 120 هزار دستگاه خودروی مازاد تا پایان سال، تولید و تحویل مشتریان بیرون از سامانه یکپارچه می‌شود؟

در این زمینه به نظر می‌رسد خودروسازان پیش از آنکه خودرویی آماده تحویل نداشته باشند، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و زیانی که متحمل شده‌اند، به دنبال بالابردن قیمت تولیدات خود هستند تا علاوه بر رفع زیان، یکباره سود سرشاری هم دریافت کنند. 

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده