تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۲۸۳۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - بازار فلزات در سال ۲۰۲۳ روز‌های خوبی را پشت سر نگذاشت. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در کنار رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد چین تقاضا برای فلزات را کاهش داد و نتیجه آن ریزش قیمت شدید در بازار‌های جهانی بود.

به گزارش می‌متالز، بازار فلزات در سال ۲۰۲۳ روز‌های خوبی را پشت سر نگذاشت. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در کنار رکود در بخش‌های مختلف اقتصاد چین تقاضا برای فلزات را کاهش داد و نتیجه آن ریزش قیمت شدید در بازار‌های جهانی بود. بسیاری از فلزات در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۰ درصد قیمت خود را از دست دادند و همچنان بر مدار ریزش ادامه می‌دهند. بیشترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳ به صورت نمودار زیر است:

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

سنگین‌ترین ریزش قیمت در بازار فلزات برای رودیم اتفاق افتاد. قیمت این فلز در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به سقف تاریخی ۲۹ هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر انس رسید و از همان نقطه ریزشی شد تا اینکه در آخرین روز‌های سال ۲۰۲۳ به قیمت ۴ هزار و ۴۲۵ دلار تروی انس بازگشت.

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

فلز رودیم از سقف تاریخی سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۸۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. حدود ۸۰ درصد از استفاده رودیم در صنایع مربوط به خودروسازی است. رودیم به عنوان یک کاتالیست همراه با پلاتین و پالادیم برای کاهش گاز‌های سمی اگزوز خودرو استفاده می‌شود.

فلز نیکل پس از رودیم در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و همچنان با روند قوی ریزشی است. ماه مارس ۲۰۲۲ قیمت هر تن فلز نیکل به ۲۸ هزار و ۲۴۱ دلار رسید، ولی از همین نقطه تا ۱۶ هزار و ۶۸۸ دلار ریزشی شد. اکنون نیکل به پایین‌ترین قیمت در طول ۳۲ ماه گذشته معامله می‌شود.

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

گروه بین‌المللی نیکل افزایش عرضه در مقابل کاهش تقاضای این فلز را عامل اصلی ریزش قیمت عنوان می‌کند. تولیدکنندگان بزرگ نیکل مانند چین، اندونزی و فیلیپین بر شدت عرضه این فلز در سال ۲۰۲۳ افزودند. در بازار کبالت نیز همین عامل با ریزش حدود ۴۴ درصدی قیمت آن در سال ۲۰۲۳ همراه بود. قیمت کبالت از ۸۲ هزار دلار به ازای هر تن در آوریل ۲۰۲۲ ریزشی شد و اکنون به ۲۹ هزار و ۱۳۵ دلار به ازای هر تن رسیده است.

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

اکنون کبالت به پایین‌ترین قیمت در طول ۴۲ ماه گذشته معامله می‌شود و همچنان سطح تقاضا برای آن بالا نیست. همین سطح کاهش تقاضا در ماه پایانی سال ۲۰۲۳ در بازار فلز نئودیمیم نیز رویت شد. این فلز کمیاب بیش از ۴۱ درصد از قیمت خود را در سال ۲۰۲۳ از دست داد.

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

فوریه ۲۰۲۳ قیمت هر تن فلز نئودیمیم به سطح تاریخی ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار یوآن در هر تن رسید و از همان نقطه تا ۵۶۰ هزار یوآن ریزشی شد. مهم‌ترین کاربرد نئودیمیم رنگ‌آمیزی شیشه در عینک‌های جوشکاری است. پس از نئودیمیم فلز پالادیوم ریزش قیمت سنگینی در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد.

سنگین‌ترین ریزش قیمت فلزات در سال ۲۰۲۳

فلز پالادیوم اکنون با قیمت ۱۲۰۰ دلار در تروی انس معامله می‌شود در حالی که از دسامبر ۲۰۱۸ هرگز به این محدوده قیمتی نرسیده‌بود. ریزش قیمت این فلز کلیدی در صنعت خودرو از قیمت ۳ هزار و ۴۴۰ دلار در مارس ۲۰۲۲ آغاز شد، ولی در ماه پایانی سال ۲۰۲۳ به سطح تقاضای خوبی رسید که شاید ریزش متوالی قیمت این فلز را متوقف کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده