تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۲۸۳۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

جنوب شرق آسیا، چالش ۲۰۲۴ بازار فولاد

‌می‌متالز - یک شرکت خدمات مالی در آمریکا پیش‌بینی کرد بازار جنوب شرق آسیا محرک تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. داده‌ها نشان می‌دهد صادرات فولاد به کشور‌های این منطقه طی ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

به گزارش می‌متالز، یک شرکت خدمات مالی در آمریکا پیش‌بینی کرد بازار جنوب شرق آسیا محرک تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. داده‌ها نشان می‌دهد صادرات فولاد به کشور‌های این منطقه طی ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‌ است به خصوص چینی‌ها صادرات به تعداد از کشور‌های این منطقه را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تا چند برابر افزایش داده‌اند. از طرفی خیز روسیه برای افزایش صادرات و تولید فولاد در سال ۲۰۲۴ احتمالا بازار‌های صادراتی ایران را تهدید خواهد کرد.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه از سیاست‌های جدید این کشور برای تقویت بخش‌های داخلی به ویژه فولادسازان خبر داد. طی ماه‌های گذشته فولادسازان روسی از برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر بازار‌های صادراتی گفتند. از طرفی تحریم‌ها و سیاست‌های وارداتی جدید اروپا مانع بزرگی برای صادرات محصولات فولادی به کشور‌های مختلف اروپاست. اتحادیه اروپا برای حمایت از صنایع داخلی موانع تجاری بسیاری را بر روی بعضی از محصولات فولادی اعمال کرده است. اروپایی‌ها با اجرای مکانیسم CBAM بر واردات کالا‌های انتشار کربن مالیات می‌گیرند تا روند صادرات فولاد چین و روسیه به کشور‌هایی اروپایی سخت‌تر از هر زمان دیگری باشد.

آمار‌ها از افزایش متوسط تقاضا برای محصولات فولادی در آمریکا، برزیل و هند خبر می‌دهد. البته هندی‌ها برخلاف چین سطح تولیدات خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش داده‌اند و برنامه دارند تا در سال ۲۰۲۴ فولاد بیشتری تولید کنند. چینی‌ها طی ماه‌های گذشته بار‌ها بر کاهش یا ثبات سطح تولیدات محصولات فولادی تاکید کردند. در اوایل ماه نوامبر رویترز در این‌باره نوشت دولت چین به تولیدکنندگان بزرگ فولاد در این کشور توصیه کرده تا سطح تولیدات خود را ثابت نگه‌دارند. ضمن اینکه کاهش قیمت محصولات فولادی با کاهش شدید حاشیه سود فولادسازان چینی همراه بود. تولید محصولاتی مانند میلگرد در سال ۲۰۲۳ زیان سنگینی به آن‌ها تحمیل کرد. با این حال سطح تولیدات کاهش چندانی نداشت.

ثبات نسبی تولید فولاد چین در حالی اتفاق افتاد که بخش ساخت‌وساز چین سالی توام با رکود را پشت سر گذاشت. چینی‌ها در طول سال بار‌ها تلاش کردند تا با بسته‌های حمایتی تقاضا در بخش مسکن را تحریک کنند، ولی دست‌کم تا پیش از ماه دسامبر در این زمینه موفق نبودند. نتیجه این اتفاق سرریز تولیدات محصولات فولادی به بازار‌های منطقه به خصوص جنوب شرق آسیا بود، کشور‌هایی که به تعبیر یک شرکت خدمات مالی در آمریکا محرک تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ هستند. البته اگر چینی‌ها تولید فولاد را کاهش دهند و بر رکود حاکم بر بازار مسکن غلبه کنند، مصرف داخلی محصولات فولادی افزایش می‌یابد و در غیر این صورت باید با کشور‌هایی دیگر برای تصاحب سهم بازار جنوب شرقی آسیا رقابت کنند.

انجمن فولادسازان ایران نیز طی ماه‌های گذشته بار‌ها از افزایش تولید محصولات فولادی طی چند سال آینده خبر می‌دهد، ولی تنش‌ها در منطقه و زیر فروشی برخی از فولادسازان روسیه پس از اعمال تحریم‌ها، بازار‌های صادراتی ایران را با خطر مواجه کرده است و در صورت ادامه این روند شاید بازار‌های صادراتی جنوب شرق آسیا هدف خوبی برای فولادسازان ایرانی باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده