تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۲۸۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد بورس به چه عواملی بستگی دارد؟

‌می‌متالز - شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه با کاهش ۶هزار و ۵۹۹ واحدی به سطح ۲میلیون و ۱۷۶ هزار واحد رسید و ارزش معاملات نیز کاهشی بود.

به گزارش می‌متالز، افت ۰.۳درصدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن روز گذشته با افت ۰.۱۷درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۵۸هزار و ۳۲۵واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۲۵درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۶هزار و ۴۱۳واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار ۴هزار و ۱۵۸میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۲۱۶میلیارد تومان پول حقیقی روز گذشته از گردونه معاملات بازار خارج شد.

اخبار تجدید‌ارزیابی دارایی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و رفع ریسک‌های سیستماتیک تنش‌های اخیر باعث شد بازار در آذر‌ماه کمی رونق بگیرد. همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی و قیمت‌های جهانی نیز به رشد بازار کمک کردند. با انتشار گزارش‌های یک‌ماهه شرکت‌ها احتمال می‌رود در هفته جاری معاملات جذاب‌تری را شاهد باشیم. گزارش‌های ۹ماهه و یک‌ماهه عملکرد نسبتا مناسبی را بازتاب می‌دهند. این گزارش‌ها می‌توانند تقاضای نصفه‌نیمه‌ای در بازار ایجاد کنند. در شرایط کنونی بدون وجود محرک قوی در بازار احتمال می‌رود روند متعادل و مثبت و خسته‌کننده بازار ادامه‌دار باشد. در این میان بررسی دو سناریو محتمل خواهد بود. در سناریوی نخست احتمال می‌رود شاخص در محدوده ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحد تا ۲میلیون و ۱۷۰هزار واحدی تثبیت شود و پس از آن تا سطح ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحدی رشد ملایمی داشته باشد.

از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که شاخص پس از یک رشد ملایم کمی افت کند و پایین‌تر از محدوده ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی نفوذ کند و با سپری کردن زمان در محدوده بین ۲میلیون تا ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی در فاصله زمانی احتمالی یک‌ماهه تثبیت شود و پس از آن شاهد رشد قوی بازار تا محدوده ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد باشیم که در آن صورت می‌تواند با جامپ دلاری هم همراه باشد. هر دو سناریوی گفته‌شده در تایید رشد بازار خواهند بود. از طرفی تورم در ۹ماه گذشته از سایر بازار‌ها پیشی گرفته، اما صندوق‌های سهامی پرمعامله با توجه به رشد فزاینده‌ای که در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ داشتند، توانستند تا حدودی تورم عمومی را پوشش دهند. در شرایطی که پورتفوی بخش چشمگیری از سرمایه‌گذاران ۹۹، همچنان از ضرر خارج نشده و حتی شاهد ضرر‌های سنگین نیز هستیم، برخی صندوق‌های سهامی موفق به کسب بازدهیِ سه‌رقمی شدند؛ بنابراین بازار به محرک ویژه‌ای برای رشد نیازمند است تا علاوه بر رشد شاخص ارزش معاملات، چند روز متوالی بیشتر از ۷هزار میلیارد تومان تثبیت شود.

محمدصادق میرزایی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده