تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۲۸۶۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
هدف تاسیس شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان؛

هدف؛ تامین پایدار مواد اولیه گروه فولاد خوزستان است/ تملک دو معدن سنگ آهن در اختیار شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: شرکت توسعه معادن دارای دپارتمان اکتشاف و استخراج است. به تیم دپارتمان اکتشاف خود افتخار می‌کنیم. این موضوع برای یک شرکت معدنی دو ساله بسیار مهم است.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان اظهار کرد: موضوع، فلسفه وجودی توسعه معادن فولاد خوزستان است. در بسیاری از مواقع سوال می‌شود که چرا فولاد خوزستان به عنوان بازیگر اصلی فولاد میانی کشور وارد حوزه معدن شده است؟ بیایید کمی کلان‌تر به کشور نگاه کنیم. آیا تاکنون آمایش سرزمینی درباره صنعت و معدن کشور داشتیم؟ اگر داشتیم اجرا شده است؟ اگر داشتیم چرا باید سر فولاد خوزستان کلاه برود؟

وی افزود: پس شرط بقای تولید ۴ میلیون تن، خوراک است. وقتی یک کار توسعه‌ای در این مجموعه انجام می‌شود، به خوراک و مواد اولیه نیاز داریم.

وقتی از سمت دولت و متولیان امر حمایت نمی‌شویم باید در خط و مشی خودمان و در بالادست زنجیره را در نظر بگیریم. اینگونه است که با مصوبه هیات مدیره فولاد خوزستان در ۸ دی‌ماه ۱۴۰۰، شرکت ۱۰۰ در صد مالکیت توسعه معادن فولاد خوزستان با رسالت تامین پایدار مواد اولیه گروه فولاد خوزستان در حوزه اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و مشارکت و... شکل می‌گیرد.

سیدعلی ادامه داد: امروز، با گذشت دو سال از عمر این شرکت سرمایه ثبتی شرکت هزار میلیارد تومان است که اتفاق بسیار مهمی است و از موضوع تملک‌ها نشات گرفته است. کار معدن مولفه‌های پیچیده‌ای در موضوع تملک یا مشارکت دارد. در کشور سندی درخصوص نحوه تملک معادن و پتانسیل‌های معدنی وجود نداشت. کاری که ما در سال ۱۴۰۰ انجام دادیم این بود که از کارشناسان خبره کمک گرفتیم. ظرف مدت کوتاهی یک الگوریتم تعریف کردیم که از ابعاد فنی و اقتصادی می‌تواند یک معدن را مطالعه کند تا بتوانیم درخصوص تست‌های فرآوری تصمیم‌گیری کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان بیان کرد: با تصویب این الگوریتم در سال ۱۴۰۰، خط و مشی شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان مشخص شد. پایگاه‌های مطالعاتی ایجاد کردیم تا بتوانیم ۱۸ مورد از معادن و پتانسیل کشور را که ارزنده و در خور فولاد خوزستان هستند، مطالعه کردیم. ماحصل این ۱۸ مورد، دو معدن سنگ آهن است که امتیاز پروانه آن به شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه اتفاقات مهمی رقم می‌خورد و این نوید را می‌دهیم که در کوتاه‌مدت خبر‌های خوبی را اطلاع‌رسانی کنیم و ۱۰ معدن دیگر در موضوع تملک فولاد خوزستان جهت تامین پایدار اضافه خواهد شد. به غیر از حوزه سنگ آهن، امروز فولاد خوزستان نیاز به تامین مواد مصرفی استراتژیک دارد. مثل آهک، دولومیت، منگنز و... برای این کار نیز برنامه‌هایی تدوین شد که ماحصل آن یک معدن آهک دولومیت در استان خوزستان بود.

سیدعلی توضیح داد: نکته دیگر این است که ما همیشه می‌گوییم بر اساس اکتشافات انجام شده میزان سنگ آهن رو به کاهش است. در کشور ما در رفرنس‌های مختلف اعداد مختلف می‌بینیم. به جرات می‌توان گفت واقعا بیش از ۲۵۰ متر تاکنون به صورت جامع در یک پهنه کار اکتشافی انجام نشده است. جای نگرانی نیز وجود دارد. فرض کنید در یک پهنه ما تا هزار متر به عمق زمین رفتیم. حالا چطور سنگ را استخراج کنیم! معدن با پروژه‌ها و طرح‌های توسعه یک تفاوت کوچک دارد. شما همیشه در توسعه‌ها یک پلنینگ دارید و پیشرفت فیزیکی را می‌بینید، اما معدن این طور نیست. بسیاری از شرکت‌ها تاب و تحمل اینکه ۷ سال سرمایه‌گذاری کنند را ندارند. ما در فولاد خوزستان با حمایت اعضای هیات مدیره ادبیات تحمل، صبر و شکیبایی را جاری کردیم. معدن صبر و شکیبایی می‌خواهد، اما بر اساس پلنینگ(برنامه‌ریزی) معادن در کشور ما تعاریف دارد. وقتی یک محدوده را سازمان‌های متولی در آزادسازی واگذار می‌کند، اسم آن پهنه است.

وی ادامه داد: در معدن باید کار‌های پی جویی انجام شود تا مجوز یا پروانه اکتشاف را دریافت کنیم. پس از آن عملیات حفاری را آغاز می‌کنیم. اگر می‌خواهیم یک کار معدنی خوب انجام دهیم باید صبر داشته باشیم. ما نزدیک به ۲۵۰۰ متر طول در گوزلدره به مدت ۹ ماه حفاری کردیم. ماحصل آن صدور پروانه حدود ۱۰ میلیون تن از سوی سازمان صمت زنجان شد که این پروانه تا شورای عالی معادن نیز رفت. این جزو افتخارات زنجان و فولاد خوزستان است.

هدف؛ تامین پایدار مواد اولیه گروه فولاد خوزستان است/ تملک دو معدن سنگ آهن در اختیار شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان

سیدعلی گفت: وقتی حفاری تمام شد و گزارش پایان کار صادر شد، گواهی کشف صادر می‌شود. در این دو سال ما ۹ ماه را برای اکتشاف در گوزلدره زمان صرف کردیم. همراستا با این کار، معدن دوم که پس از فصل سرما در سه ماهه اول ۱۴۰۳ وارد مدار می‌شود، نیز حدود ۸ ماه راستی آزمایی انجام دادیم. یکی از اقدامات خوب دیگر این بود که ما نمی‌توانیم هر معدن سنگ آهنی را تملک کنیم. ما مکلف هستیم که در ابتدا نمونه‌برداری کنیم، تست فرآوری اخذ کنیم، از آزمایشگاه فولاد کمک بگیریم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان گفت: شرکت‌های بزرگ جهان مثل "وله vale" در انتهای خط، گندله‌سازی دارد. ما در شرکت‌های معدنی، چون برنامه نداشتیم مجوز فولاد سازی دادیم. سازمان صمت در بیلان کاری خود دارد که مجوز بدهد، اما سازمان محیط زیست بیلان این را دارد که مجوز را لغو کند. به طور کلی سیاست و رسالت شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان که معدن گوزلدره است، کار فنی، مهندسی و معدنی است.

معدنی که عیار آن در پروانه ۴۴ درصد ثبت شده است. معدنی که وقتی کنسانتره آن وارد خط فولاد خوزستان شده انقلاب به پا کرده است. توانسته متالیزیشن بالای ۹۴ درصد بدهد، توانسته برای تامین خوراک پروژه زمزم ۳ روی آن حساب کنند. کدام معدن در سال اول تملک کار استخراج انجام شود، خوراک بدهد، کلوخه بیرون بیاید، دانه‌بندی شود و کنسانتره شود و در شرکت مادر نیز استفاده شود. در ایران سابقه این چنینی وجود ندارد. سهم GDP کشور در موضوع معادن یک درصد است. شرکت توسعه معادن دارای دپارتمان اکتشاف است. به تیم دپارتمان اکتشاف خود افتخار می‌کنیم. همچنین، شرکت توسعه معادن دپارتمان استخراج دارد. این موضوع برای یک شرکت معدنی دو ساله بسیار مهم است. در برنامه‌های خود موضوع ورود به سایر معادن دیگر که در خور فولاد خوزستان باشد را داریم که در سال آینده خبر‌های خوبی را خواهید شنید. ورود ماشین‌آلات معدنی را نیز در برنامه داریم که بهای این ماشین‌آلات برای شرکت فولاد خوزستان ارزان‌تر می‌شود، زیرا شرکت فولاد خوزستان امتیاز پروانه دارد. دارا بودن امتیاز پروانه کمک می‌کند تا پول گمرک و ترخیص پرداخت نشود.

سیدعلی گفت: شرکت فولاد خوزستان یک شرکت فولاد میانی نیست. یک همت سرمایه ثبت شده دارد. ما علاوه بر بازار سرمایه جلسات متعددی با بانک‌ها برگزار می‌کنیم. مذاکرات تامین مالی از دو منبع مهم انجام می‌شود. همچنین برای مشارکت و تملک معادن دیگر اخبار خوبی اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده