تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۸۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رابطه رشد اقتصادی و بورس

‌می‌متالز - بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است و بالطبع هرچه روابط، چهارچوب و ساختار این بازار صحیح‌تر بنا نهاده شود، قابلیت اتکای بیشتری به عنوان نشانگر وضعیت اقتصادی کل جامعه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، یکی از عواملی که تاثیر بلندمدت و پایدار بر وضعیت بازار سرمایه را نشان می‌دهد، اما فعالان این بازار کمتر به آن توجه کرده و مطالبه‌گری کمتری در راستای تحقق آن از سوی سیاستگذاران انجام می‌شود، رشد اقتصادی است. بدون تردید افزایش میزان تولیدات شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه منجر به افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد شد و این عامل علاوه بر اینکه به افزایش سطح رفاه عمومی جامعه (اعم از سهامداران و عموم افراد) منتهی می‌شود، باعث افزایش سودآوری مداوم و باثبات شرکت‌ها نیز می‌شود.

از سوی دیگر با ارزشمند‌تر شدن این شرکت‌ها، امکان تامین مالی ارزان قیمت را نیز برای آن‌ها فراهم کرده و به افزایش عمق و اندازه بازار سرمایه کمک می‌کند. به نظر می‌رسد اگر سهامداران شرکت‌ها و نهاد‌های تنظیم‌گر در بازار سرمایه به جای تمرکز بر عواملی که تاثیر کوتاه‌مدت داشته و نمی‌توانند اثرات بلندمدت و باثبات بر بازار سرمایه بگذارند و حتی در مقاطعی این تمرکز و مطالبه‌گری در جهت معکوس سیاست‌های کارساز برای کلیت اقتصاد نیز حرکت می‌کند. اعمال سیاست‌های انقباضی پولی و تغییرات نرخ بهره بین‌بانکی می‌تواند به عوامل موثری همچون رشد اقتصادی بخش‌های مرتبط با صنایع موجود در بازار سرمایه اهمیت داده شود. مطالبات صحیحی که از طرفی رشد سودآوری بلندمدت و باثبات شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه را به ارمغان آورده، عمق و اندازه بازار را افزایش داده و امکان تامین مالی ارزان‌تر آن را فراهم می‌آورد و از طرف دیگر در راستای رشد اقتصادی ایران و افزایش رفاه جامعه مطرح می‌شود.

داده‌های اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۰ به این سو بیانگر این است که به دلایل گوناگون رشد موجودی سرمایه خالص کشور بسیار پایین‌تر از انتظارات بوده و اعدادی با میانگین صفر را نشان می‌دهد. این اتفاق ناگوار اقتصاد ایران به‌وضوح در وضعیت کلی نرخ افزایش میزان فروش شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه نمود پیدا کرده و در صورتی که همین شرایط موجود در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا کند، این شرکت‌ها چشم‌انداز بلندمدت مناسبی نخواهند داشت؛ لذا با لحاظ این مساله اقتصادی، ضروری است که سهامداران بازار سرمایه توجهی بیش از پیش به افزایش میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحت مالکیت خود داشته باشند و از راه‌هایی که به تسهیل و افزایش میزان سرمایه‌گذاری ختم می‌شود، مانند تجدیدارزیابی دارایی‌ها و انباشت سود سالانه جهت تامین مالی طرح‌های توسعه حمایت کنند.

نوید سالک/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده