تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۸۹۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو‌های برقی ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص خواهند داد

‌می‌متالز - مدیر مطالعات راهبردی سایپا با بیان اینکه تولید خودرو‌های برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران، اعطای مشوق‌های مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشه راه است، گفت: سایپا برای ورود به صنعت خودرو‌های برقی و حرکت در این مسیرجهانی آماده شده است.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین طیبی در دومین سمینار علمی و تخصصی "رویکرد جهانی در تولید خودرو‌های برقی" با اشاره به اینکه داده‌های جهانی نشان می‌دهد که به دلیل چالش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌ها، طی دو سال گذشته حرکت به سمت خودرو‌های بدون آلایندگی و مشخصا برقی و هیبرید سرعت گرفته و پیشرفت کرده است، افزود: کربن زدایی حمل و نقل برای کاهش وابستگی به نفت، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و افزایش کیفیت هوا نکات مهمی است که خودروسازان جهانی در راستای سیاست‌های کلان کشور خود دنبال می‌کنند؛ ایران نیز در این قاعده بین المللی باید فعالیت‌های خود را آغاز کند، تا با تولید خودرو‌های برقی و هیبرید بتوان میزان آلایندگی در شهر‌های بزرگ را به حداقل رساند.

او با اشاره به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۱۴ نشست‌های سالانه‌ای برگزار می‌کند تا راهکار‌هایی برای مقابله با گرمایش زمین پیش روی اعضای خود قرار دهد، گفت: پیرو جلسات متعدد در سال ۲۰۱۳، اعضا توافق کردند که تا سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از گرمایش زمین، به تعریف مشترک دست یابند. در سال ۲۰۱۴ به منظور جلوگیری از افزایش ۲ درجه‌ای دمای کره زمین، توافق جهانی حاصل شد و تا سال گذشته میلادی نیز این نشست‌ها در کشور‌های مختلف برگزار شد و اعضا به دنبال استفاده از روش‌هایی هستند که زمین کمترین آسیب را ببیند.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا ادامه داد: دولت‌ها در کنوانسیون تغییرات اقلیمی در اجلاس پاریس (در سال ۲۰۱۵) که یکی از تخصصی‌ترین نشست‌ها بود، توافق کردند که محدود کردن افزایش دما به کمتر از ۲ درجه تا سال ۲۰۳۰ پیگیری شود. برقی‌سازی حداقل ۲۰ درصد از تمام وسایل حمل و نقل جاده‌ای در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ هم از دیگر موضوعاتی بود که کشور‌های عضو کنوانسیون تغییر اقلیم پذیرفتند.

او یادآورشد: در سال ۲۰۱۵ اعضا پذیرفتند که تا سال ۲۰۳۰، تعداد وسایل نقلیه سبک دو و سه چرخ برقی از ۲۳۰ میلیون دستگاه به بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و نیز تعداد خودرو‌های برقی از یک میلیون دستگاه به بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه برسد.

طبیی با بیان اینکه در اجلاس پاریس توافق شد که تا سال ۲۰۳۰ (۶ سال دیگر) تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی در تمام دسته‌بندی‌های دو و سه چرخ، خودرو‌های سبک، ون‌های تجاری سبک، اتوبوس‌ها، کامیونت‌ها و ... باید ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند، گفت: تعدادی از کشور‌ها توافق نامه را امضا و اجرا کرده‌اند و تعدادی از امضا کنندگان توافق را اجرا نکردند؛ ایران با داشتن دو درصد از انتشار آلایندگی کل جهان هنوز به این توافق نپیوسته است.

او با اشاره به انتشار آلایندگی جهانی در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به رغم وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV)، تصریح کرد: حجم انتشار آلایندگی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۳ میلیارد تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵ درصد افزایش یافته است. بر این اساس سهم امریکا از میزان آلایندگی در سال میلادی گذشته به میزان ۱.۶۳ میلیارد تن، اتحادیه اروپا ۰.۹۸ میلیارد تن و چین ۰.۹۰ میلیارد تن بوده است.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا تاکید کرد: تا سال ۲۰۲۳ کشور چین تعداد ناوگان خودرو برقی خود را به ۲۲ میلیون دستگاه، اروپا به ۱۲ میلیون دستگاه و امریکا به ۵.۱ میلیون دستگاه رسانده است. بدین جهت می‌توان گفت که در قیاس با سال ۲۰۲۰ تولید خودرو‌های برقی ۴ برابر شده است.

او با اشاره به اینکه سهم فروش خودرو‌های برقی از کل تولید خودرو‌های سواری فروخته شده در کشور چین ۲۷ درصد، اروپا ۲۲ درصد، امریکا ۸.۸ درصد و ژاپن ۳.۶ درصد بوده است، گفت: اقتصاد‌های نوظهور مانند هند، تایلند و اندونزی هم در حوزه خودرو‌های برقی ورود کردند و توانستند بین ۲ تا ۹ درصد از فروش خودرو‌های برقی را به خود اختصاص دهند. بر این اساس سیاست‌های حمایتی و خودرو‌های برقی ارزان قیمت، عامل و محرک پیشرفت پذیرش خودرو‌های برقی در اقتصاد‌های نوظهور است. به عنوان مثال ۸۶ درصد از خودرو‌های برقی فروخته شده در هند با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار است.

طیبی با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ سهم خودرو‌های برقی سواری از کل فروش خودرو‌های سواری ۵ درصد و نیمه اول سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۵.۵ درصد رسید، افزود: در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سهم فروش خودرو‌های برقی از کل فروش برند شرکت‌های خودروساز ولوو و جیلی حدود ۲۷ درصد بوده است و پس از آن شرکت‌های ب‌ام‌و و بنز به ترتیب سهم ۲۳ و ۲۰ درصدی در فروش خودرو برقی داشته اند.

او در ادامه به میزان پیمایش خودرو‌های برقی پرداخت که این امر یکی از دغدغه‌های جدی خریداران است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه سالانه و به صورت میانگین پیمایش خودرو‌های برقی ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: به طور متوسط پیمایش خودرو‌های برقی به ۴۷۰ کیلومتر رسیده است. در این میان خودرو‌های برقی که در امریکا تولید می‌شوند امکان پیمایش تا ۵۱۷ کیلومتر، چین تا ۴۹۰ کیلومتر و اروپا تا ۴۴۵ کیلومتر را دارند.

طیبی در خصوص اقدامات شرکت مپنا و شرکت‌های خودروساز برای ورود به صنعت خودرو‌های برقی و حرکت در مسیر جهانی، اظهار داشت: شرکت مکو (مرکز کسب و کار برقی سازی مپنا) و شرکت میدکو (شرکت توسعه برقی سازی و ذخیره‌سازی انرژی مپنا) در مسیر برقی سازی خودروها، به خودروسازان داخلی کمک می‌کنند. بر این اساس تفاهم‌نامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو امضا شده است. همچنین راه اندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ ماژول، احداث ایستگاه‌های شارژ هوشمند، تفاهم‌نامه تامین شارژر اتوبوس‌های برقی در قرارداد‌های فروش، همکاری مشترک با گروه بهمن در بهره‌برداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، امضای قرارداد با شهرداری جهت نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموت خودرو از جمله اقدامات صورت گرفته است.

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با تاکید بر اینکه دولت‌ها نقش آفرینان اصلی در برقی‌سازی خودرو‌ها هستند، گفت: از آنجا که در فرانسه توقف تولید خودرو‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری شده است، تخصیص یارانه ۶ هزار دلاری برای خریداران خودرو‌های برقی و پلاگین هیبریدی، اعطا ۴ هزار یورو به مالکان خودرو‌های فرسوده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز با معرفی بسته تشویقی در قالب اختصاص ۶۰۰ میلیون یورو می‌خواهد در این مسیر گام بردارد. تخصیص بودجه ۲۰ میلیون یورویی برای توسعه خودرو‌های برقی را هم کشور اسپانیا در نظر گرفته است.

لازم به ذکر است که در ابتدای دومین سمینار علمی و تخصصی "رویکرد جهانی در تولید خودرو‌های برقی"، گزارشی از نتایج افکارسنجی انجام شده از حاضرین سمینار اول درباره انتظارات از خودروی برقی، اولویت‌ها و دغدغه‌ها ارایه شد و نتایج آن با روند‌های جهانی مقایسه شد.

گفتنی است، سلسله سمینار‌های علمی و تخصصی خودرو‌های برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از هفته گذشته آغاز شده، هفته‌های آینده به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا در شش محور "باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی ساخت، بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودرو‌های برقی، بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودرو‌های برقی، ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودرو‌های برقی و معرفی خودرو‌های پیل سوختی" برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و بهتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی این گروه خودروساز، طراحی و تولید خودرو‌های برقی، مزایا و معایب خودرو‌های برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، است.

مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا به عنوان دبیرخانه علمی سلسله سمینار‌های خودروی برقی از تمامی متخصصان و محققان حوزه خودرو‌های برقی دعوت می‌کند تا هر گونه اطلاعات و دانش در این زمینه دارند، ارایه کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده