تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۲۹۰۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هفته پرتلاطم در انتظار بورس

‌می‌متالز - پس از گذشت دو هفته آرام در بازار سرمایه احتمالا هفته‌جاری برای تالار شیشه‌ای پرافت وخیز خواهد بود. بورس که دو هفته از زمستان را با روز‌های کم‌رمق، مثبت‌ها و منفی‌های کمرنگ و خروج مداوم نقدینگی پشت‌سر گذاشته بود، چهارشنبه هفته گذشته نیز به رسم اکثر چهارشنبه‌ها منفی بسته شد، اما حادثه حمله تروریستی کرمان که عصر چهارشنبه هفته گذشته رخ‌داد بازار‌ها را نیز بی نصیب نگذاشت.

به گزارش می‌متالز، دلار در بازار آزاد رشدی جزئی داشت و خودرو نیز ۵ تا ۱۰‌درصد افزایش قیمت را شاهد بود، با این‌وجود بعد از گذشت چند روز از این اتفاق و عدم‌بروز التهابات بعدی احتمالا پس‌لرزه‌های این اتفاق بازار سرمایه را در اولین روز از هفته زیاد متاثر نمی‌کند، اما به‌نظر می‌رسد برخی از سهامداران بازار سرمایه دچار هیجان منفی این اتفاق شده‌اند، با این‌وجود با توجه به اینکه در ادامه شاهد التهابات بیشتری در حوزه سیاست داخلی و خارجی نبودیم، این هیجان مقداری فروکش کرده است، اما به هر حال تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه احتمالا هفته سوم زمستان را تحت‌تاثیر این موضوع منفی آغاز به‌کار می‌کند، اما با توجه به اینکه میل ریزش در بازار سرمایه وجود ندارد و شاخص‌کل چسبندگی خود را به سطح دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد ثابت کرده است، این ریزش‌ها نهایتا تا اواسط هفته تداوم خواهد داشت و بعد از آن با توجه به اصلاح قیمت سهام در این مدت مجددا شاهد اقبال به سمت بازار سرمایه خواهیم بود. محرک‌های پیش‌روی بازار در این هفته نیز موضوع انتشار گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه صنایع بورسی بوده که تحلیلگران این گزارش‌ها را به‌خصوص در برخی از صنایع کوچک، متوسط و ریالی مثبت ارزیابی می‌کنند و علاوه‌بر آن با وجود اینکه تاثیر اخبار مربوط به تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها تا حدودی پیش‌خور شده، اما اخبار جدید پیرامون آن همچنان بر بازار اثر مثبت خواهد گذاشت.

قرمز مایل به سبز

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در هفته آینده پرتلاطم باشد. با توجه به اینکه شاخص‌کل بورس به‌رغم ارزندگی بسیاری از سهام در یک روند اصلاحی کوتاه‌مدت قرارگرفته‌است و همچنین اتفاقات روز‌های اخیر در کرمان، طبیعتا بر جو نگرانی برخی از سهامداران دامن خواهد زد و کفه عرضه را در بازار سرمایه در ابتدای هفته سنگین‌تر خواهد کرد و انتظار می‌رود هفته آینده در مجموع پرنوسان باشد. وی ادامه داد: ابتدای هفته احتمالا فشار عرضه بیشتری را شاهد باشیم و هرچه به انتهای هفته نزدیک می‌شویم احتمالا با حمایت حقوقی‌های بزرگ بازار و همچنین خریداران حقیقی که قدرت خرید بالایی دارند، بازار شاهد برگشت از نقاط اصلاحی و ارزنده خود باشد. بازار سرمایه از نظر بنیادی در وضعیتی مناسب و دارای پتانسیل‌های مختلف قرارگرفته‌است. بحث مربوط به تجدید ارزیابی‌ها طبیعتا همچنان می‌تواند محرک بازار سرمایه باشد و تسریع در اقدامات جدی برای به سرانجام رساندن این موضوع می‌تواند موجب داغ نگه داشته‌شدن فضای معاملات و حرکت بازار سرمایه به سمت ارزش ذاتی خود رو به بالا باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: همچنین موضوع دلار که در روز‌های اخیر با توجه به اتفاقات کرمان نوسانات رو به بالایی داشته، می‌تواند از بعد روانشناسی به بازار کمک کند، علاوه‌بر این دلار نیمایی همچنان در مسیر صعودی خود قرار دارد و با شیبی آرام به سمت ۴۰‌هزار‌تومان در حرکت است و شکست آن در زمستان سال‌جاری خود می‌تواند موجب تقویت بازار سرمایه باشد. میرزایی ادامه داد: در روز‌های انتهای هفته گذشته چند خبر خوب داشتیم که یکی درخصوص قطعی‌شدن قیمت گاز در ماه گذشته سال‌جاری بود و همچنین بحث خروج نسبی خودرو از قیمت‌گذاری دستوری. برداشت من این است که در هفته‌جاری و بعد از عبور از شرایط احساسی و هیجانی بازار احتمالا در ادامه هفته اثر اخبار مثبت را در بازار خواهیم دید و خریداران از فرصت‌های احتمالی ذکر شده‌استفاده خواهند کرد.

انتظار ریزش سنگین نیست

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز درخصوص وضعیت بازار در هفته سوم دی ماه گفت: چهارشنبه گذشته و در آخرین روز معاملاتی هفته طبق معمول چهارشنبه‌ها شاخص با‌عددی منفی، اما ناچیز بسته شد. از منظر کوتاه‌مدت محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد، محدوده حمایتی برای شاخص شکل گرفته‌است. وی ادامه داد:، اما حمله تروریستی که به کرمان رخ‌داد و طی آن چندی از هموطنان جان خود را از‌دست‌دادند، می‌تواند بحث ریسک‌های فرامرزی ایران را بیشتر کند؛ چراکه هرقدر تنش‌ها بیشتر شود و احتمال جنگ حتی جنگ غیرمستقیم و نیابتی بالا برود، طبیعتا اثری منفی روی بازار سرمایه می‌گذارد و به‌بار ریسک سیستماتیکی که قبلا داشته اضافه می‌کند. این تحلیلگر عنوان کرد: در روز‌های اخیر نیز قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده ۵۲‌هزار‌تومان رشد کرد و بازار‌های موازی مانند خودرو که متاثر از قیمت دلار است ۲ الی ۵‌درصد رشد داشت، اما خب، از طرفی در بازار سرمایه، چون به واسطه تنش‌های سیاسی ریسک سیستماتیک افزایش پیدا می‌کند روز‌های ابتدایی هفته را می‌تواند کم‌رمق و بعضا منفی شروع کند، اما انتظار ریزش عجیب و سنگینی از بازار سرمایه نداریم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه گزارش‌های ۹ ماهه نیز مطابق انتظار بود، چنانچه اتفاق سیاسی دیگری نیفتد، ریزش‌های ابتدای هفته نیز می‌تواند با توجه به سایر محرک‌ها رفته‌رفته جبران شود و شاخص‌کل محدوده ۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد را تا آخر هفته طی کند.

رشد در انتهای هفته

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به اتفاقات پیش‌آمده پیش‌بینی بازار برای هفته آینده کار راحتی نیست، گفت: براساس آنچه اخیرا رخ‌داده، باید گفت جوی که از در ابتدای حمله تروریستی به کرمان داشتیم، جو بدی بود، ولی هرچه گذشت وضعیت بهتر شد و ظاهرا اینطور نیست که این اتفاق به جنگ و درگیری ختم شود به همین دلیل خوش‌بینی وجود دارد و این موضوع را در دلار بازار آزاد نیز دیدیم. ابتدا بر اساس هیجان ایجادشده مقداری رشد داشت، اما بعد به محض اینکه موضوع مشخص شد دلار نیز آرام گرفت و احتمالا بازار سرمایه هم به همین ترتیب است. وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که انتظار داشته باشیم بورس هفته را مثبت آغاز کند چراکه برخی هنوز ریسک را در بازار می‌بینند، به همین دلیل همچنان احتمال اینکه بازار اوایل هفته را منفی طی کند هست، اما به مرور این ترس برطرف می‌شود و هفته‌ای متعادل و رو به مثبت خواهیم‌داشت. او درخصوص محرک‌های موجود در بازار به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و گزارش‌های ۹ ماهه اشاره کرد و افزود: گزارش‌های ۹ ماهه عمدتا گزارش‌های خوبی خصوصا در صنایع کوچک و ریالی بودند و فصل پاییز خوبی داشتیم. درآمد‌ها عمدتا رشدی بوده‌است. از طرفی بخش زیادی از اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیش‌خور شده‌است و تاثیر خود را تا حدی گذاشته‌است، اما در مرحله بعد که گزارش‌های کارشناسی ارائه و درصد‌های تجدید ارزیابی مشخص شود نیز احتمالا تاثیر خوبی ایجاد شود. به غیر‌از این دو موضوع محرک خاصی نداریم مگر اینکه دلار روند افزیشی به خود بگیرد. رضایتی بیان کرد: به‌صورت سنتی، چون همیشه دلار در اواخر سال‌افزایش قیمت دارد شاید به‌دنبال آن جو مثبتی در بازار ایجاد شود، اما فعلا بازار متعادل رو به مثبت است، از طرفی میل به نزول ندارد؛ چراکه فروشنده خاصی در بازار نیست. به‌طور کلی نیز احتمالا شاخص‌کل تا پایان سال وضعیتی بهتر از شرایط کنونی خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده