تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۳۲۹۲۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

سیاستی که به رکورد سوددهی «فولاد اکسین» رسید

‌می‌متالز - شرکت فولاد اکسین خوزستان با تمرکز بر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر از جمله تولید ورق‌های API توانست رکورد سوددهی در ۸ ماهه سال ۱۴۰۲ را شکسته و ۱۰ درصد از سود سالانه هم بالاتر برود. سیاستی که سوددهی اکسین را افزایش داد می‌تواند در اولویت دیگر مجموعه‌هایی فولادی قرار گرفته و سوددهی صنعت فولاد کشور را به طور کلی افزایش دهد. البته اکسین در بحث فروش نیز در آمار‌های ۹ ماهه رکورد ماهیانه فروش را هم به ثبت رسانده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد اکسین توانست در ۸ ماهه سال جاری رکورد سوددهی را به ثبت برساند. این شرکت با رشد ۱۸ هزار میلیارد ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۳۷ هزار میلیارد ریال رسید.

این عدد نشان می‌دهد سود این شرکت رشدی ۹۶ درصدی داشته که می‌تواند خبر خوشی برای سهامداران آن باشد. این در حالی است که، سود کل سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴ هزار میلیارد بوده که سود هشت ماه ابتدایی امسال ۳ هزار میلیارد ریال بیشتر از کل سود سال گذشته بوده و هنوز چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است. در نتیجه می‌توان پیش بینی کرد سود این مجموعه در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ نیز روند افزایشی را طی کرده و در این سال رکورد سوددهی را بزند.

رکورد ۸ ماهه فولاد اکسین تا اینجای کار ۱۰ درصد بیشتر از کل سوددهی سال بوده و درآمد‌های شرکت هم حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است؛ و حالا که دردهمین ماه سال هستیم می‌توان در انتظار افزایش سود آوری بیشتری را داشت.

البته فولاد اکسین در آمار‌های ۹ ماهه نیز رکورد فروش ماهیانه را به ثبت رساند. میزان فروش محصولات اصلی شرکت فولاد اکسین در آذرماه سالجاری به ۷۸ هزار و ۸۵۳ تن رسید و برنامه فروش ۹ ماه ابتدایی ۱۴٠۲، با تحقق ۱٠۹ درصدی همراه شد.

اما فولاد اکسین چطور به این سوددهی دست پیدا کرده است؟

سیاست گذاری فولاد اکسین در تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلیل برای این سوددهی باشد. تمرکز بر تولید ورق‌های API از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که باعث شد این شرکت رکورد سوددهی خود را شکسته و ۱۰ درصد از کل سود سال جلو‌تر قرار بگیرد. مصرف این ورق‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی است.

این مجموعه در تلاش است تا بتواند تا سال ۱۴۰۷ به یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های فولادی تبدیل شود که سوددهی‌های پیش رو می‌تواند زمینه تحقق این برنامه را فراهم کند.

درواقع سود حاصل از فروش شرکت می‌تواند راهی طرح‌های توسعه و همچنین ارتقای تکنولوژی‌های فولاد اکسن شده و علاوه بر تحقق این هدف، میزان بهره وری را هم بالا ببرد.

اما موضوع دیگر آن است که سوددهی اکسین که ناشی از فروش محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است، بدان معنی است که اشتهای بازار فولاد کمی تغییر کرده و تقاضا برای محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، بیش از گذشته رو به رشد است نمی‌توان تنها به محصولاتی با ارزش افزوده کم مانند شمش فولادی اکتفا کرد.

درواقع موضوع مهم آن است که امروز صنعت فولاد کشور باید به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر رفته و بتواند سوددهی خود را افزایش دهد.

امروز صنعت فولاد کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر حرکت کند. در صورتی که این صنعت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر پیش نرود نه تنها سوددهی کاهش پیدا می‌کند، بلکه بازار صادراتی نیز محدود‌تر خواهد شد.

در واقع در چنین حالتی کشور وارد کننده شمش، بیلت و بلوم، آن‌ها را به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کرده و میزان درآمد‌های خود از محل صادرات این محصول را افزایش دهد.

افزایش سوددهی در فولاد اکسین نمونه‌ای از این سیاست درست است که نشان می‌دهد حرکت به سمت این تغییر می‌تواند بر سوددهی شرکت‌ها نیز تاثیر گذار باشد.

مصرف محصولات فولادی در دنیا تغییر کرده و امروز فولاد‌هایی آلیاژی و ورق‌های فولادی می‌توانند پر متقاضی‌ترین‌های این بازار باشند، در نتیجه باید سیاست‌های صنعت فولاد کشور متناسب با تغییرات بازار‌های جهانی پیش رود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده