تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۹۶۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ‌ آهن در ۷ روز ۷ درصد ریخت

‌می‌متالز - تب خرید سنگ‌ آهن در فولادسازان چینی با آغاز سال نو میلادی فروکش کرد تا متوسط قیمت سنگ‌ آهن در ۷ روز گذشته حدود ۷ درصد کاهش پیدا کند. این اتفاق یکی از شدیدترین نزول قیمت‌ها در بازار سنگ‌ آهن طی ماه‌های اخیر است.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ‌ آهن به ۱۳۳ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ سنگ آهن در یک رالی صعودی از ۱۰۰ دلار تا ۱۴۰ دلار رشد کرد، سپس در نخستین معامله سال ۲۰۲۴ نیز سنگ‌ آهن برفراز قله ۱۴۳ دلار معامله شد، اما پس از آن سنگ‌ آهن ابتدا کانال ۱۴۰ دلار را از دست داد و سپس تا ۱۳۳ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. تنها در طول یک هفته گذشته متوسط قیمت سنگ‌ آهن بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرده‌است. متوسط قیمت سنگ‌ آهن به صورت نمودار زیر است:

سنگ‌ آهن در ۷ روز ۷ درصد ریخت

کاهش شدید تقاضا از سوی فولادسازان چینی دلیل اصلی ریزش قیمت سنگ‌ آهن عنوان می‌شود. طی ماه‌های گذشته کاهش قیمت محصولات فولادی و حاشیه سود پایین فروش آن‌ها دلیلی شد تا فولادسازان چینی سطح تولیدات را کاهش دهند و همین مساله گریبان‌گیر بازار سنگ‌ آهن در ژانویه ۲۰۲۴ شده‌است. اکنون با کاهش قیمت سنگ‌ آهن قیمت بعضی از محصولات فولادی نیز گارد نزولی گرفت.

متوسط قیمت میلگرد در بورس فلزات بندر شانگهای با کاهش ۳۳ یوآنی به ۳۸ هزار و ۸۶ سوآن به ازای هر تن رسید. قیمت فولاد ضد زنگ و و رق گرم نیز هر کدام ۰.۲۳ درصد کاهش یافت. در بورس فلزات لندن نیز قیمت میلگرد تحویل روز با کاهش ۳.۵ دلاری در هر تن به ۵۹۹ دلار و ۵۰ سنت کاهش پیدا کرد. قیمت ورق گرم آمریکا بدون تغییر نسبت به روز‌های قبل در محدوده هزار و ۱۰۰ دلار معامله شد، اما قیمت ورق گرم چین به ۵۷۵ دلار در هر تن رسید. متوسط قیمت ورق گرم چین در بورس فلزات لندن به صورت نمودار زیر است:

سنگ‌ آهن در ۷ روز ۷ درصد ریخت

ورق گرم چین نیز مانند سنگ‌ آهن در نخستین معامله سال ۲۰۲۴ با افزایش چشم‌گیری به ۵۸۳ دلار به ازای هر تن رسید، ولی همزمان با عقب‌نشینی قیمت سنگ‌ آهن ورق گرم چین تا ۲۰ دی‌ماه به ۵۷۵ دلار به ازای هر تن رسید، بدین ترتیب قیمت ورق گرم چین در یک هفته گذشته ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال هنوز خبری از کاهش قیمت قراضه وارداتی ترکیه منتشر نشده‌است. فعالان بازار‌های جهانی معتقدند با کاهش شدید قیمت سنگ‌ آهن باید منتظر ریزش قیمت قراضه بود، اما باید در نظر داشت قیمت سنگ‌ آهن هر سال پیش از آغاز تعطیلات سال نو چینی افزایش پیدا می‌کند. تعطیلات سال نو چین از ۱۰ فوریه آغاز می‌شود و با توجه به افزایش تقاضای فولادسازان برای پرکردن موجودی انبار‌ها پیش از تعطیلات احتمال توقف روند نزولی قیمت سنگ‌ آهن وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده