تاریخ: ۲۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۳۰۳۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه سنگ آهن مرکزی برای پیشبرد سریع پروژه‌ها

‌می‌متالز - مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی از به کارگیری ابزار‌های مختلف برای افزایش سرعت به نتیجه رسیدن پروژه‌ها و خلق ارزش افزوده در شرکت سنگ آهن مرکزی سخن گفت.

به گزارش می‌متالز، ۱۹ دی‌ماه بود که عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کنسانتره سنگ آهن شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان بزرگترین تامین مالی تاریخ بورس کالا با هدف تامین سرمایه در گردش ۳ هزار میلیارد تومانی این شرکت در کمتر از یک‌ساعت انجام شد. در این فرآیند، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد کنسانتره سنگ آهن شرکت سنگ آهن مرکزی در نماد‌های عسنگ۱، عسنگ۲، عسنگ۳، عسنگ۴، عسنگ۵ و عسنگ۶ به تعداد ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار قرارداد و با قیمت ۳۵۳ هزار و ۸۵۰ تومان در هر قرارداد ۱۰۰ کیلوگرمی انجام شد و معاملات ثانویه آن قرار است تا ۱۹ دی ۱۴۰۴ ادامه داشته باشد. حالا مجتبی حمیدیان، مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی از استفاده همه جانبه این شرکت از ابزار‌های مختلف در جهت افزایش سرعت انجام پروژه‌ها و فعال کردن معادن خاموش کشور سخن گفت.

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با بررسی زیرساخت‌ها و اقدامات لازم در جهت تامین مالی شرکت سنگ آهن مرکزی از پتانسیل‌های متعدد این شرکت سخن گفته و تاکید می‌کند: در شرکت سنگ آهن مرکزی که قدیمی‌ترین شرکت معدنی آهن ایران است، بررسی‌هایی در راستای طرح تحول و مدیریتی آینده شرکت انجام دادیم. در این راستا با پتانسیل‌های متعددی که این شرکت دارا است به این جمع‌بندی رسیدیم که پروژه‌های پیشران و فعال برای نقشه راه تحول در این شرکت لازم است و طبیعتا یک نسخه تامین مالی که بتواند سرعت اجرای پروژه‌ها را بالا ببرد. در این راستا در کنار ظرفیت‌های داخلی شرکت، موضوع تامین مالی چه از طریق بازار سرمایه و چه از طریق نهاد‌های بانکی از ابزار‌های بودند که به کار گرفته شدند. ابزار‌های تامین مالی ارزی و تامین مالی از طریق ارزش شرکت سنگ آهن مرکزی در بورس سایر ابزار‌هایی بودند که در این بخش شناسایی و استفاده شد. البته همزمان ابزار‌های جانبی دیگری نیز به کارگرفته شد که مجموعه آنها، بسته‌های تامین مالی شرکت سنگ آهن مرکزی را شکل می‌دهند. به‌طور کلی، شرکت سنگ آهن مرکزی نیاز داشت که از نظر زیرساختی برای تامین مالی آماده شود.

حمیدیان به روند فعالیت‌های شرکت اشاره کرد و گفت: از حدود دو سال گذشته در قالب شرکت توسعه سرمایه‌گذاری شرکت سنگ آهن مرکزی تمامی مسیر‌های تامین مالی در این شرکت پیگیری شد و زیرساخت‌های لازم برای آمادگی فعال شدن تامین مالی‌ها فراهم شد. به‌طوری که این تجربه برای اولین برای شرکت سنگ آهن مرکزی و گروه سهامداری شرکت یعنی مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد اجرایی شد. این اقدامات طبیعتا رایزنی‌ها و زیرساخت‌هایی را لازم داشت که پس از طی کردن این مسیر و فراهم شدن تاییدیه‌های لازم در سطح سهامداری و سطح مجموعه بورس اتفاق افتاد. نهایتا در هفته گذشته اوراق منتشر شد. اگرچه طی یک سال گذشته ابزار‌های مختلف تامین مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت دیگری را در شرکت سنگ آهن مرکزی به کار گرفتیم، اما به طور کلی اتفاق اخیر یکی از پایه‌های جدی در راستای توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی بود. در ادامه سایر ابزار‌هایی را که به موازات این ابزار در زمینه تامین مالی ارزی و تامین مالی ریالی، ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه و بانکی کار کردیم که انتظار می‌رود مجموعه این ابزار‌ها سرعت انجام پروژه‌ها را بالا ببرد. به‌عبارتی این ابزار‌ها کمک می‌کند تا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت پروژه‌ها به نتیجه برسند و به دنبال آن بتوان از ارزش افزوده آن‌ها در شرکت سنگ آهن مرکزی بهره کافی را برد.

جای خالی برنامه‌ریزی برای آینده بخش معدن

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ضمن اشاره به دغدغه‌های اکتشاف در سطح سیاست‌گذاری و انحصاری بودن آن توسط دولت، بیان کرد: به طور کلی در شرایط فعلی اکتشاف معادن، جای خالی برنامه‌ریزی برای آینده مشخص است و هیچ سهمی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. به این معنا که برخلاف اینکه معادن سرشاری در کشور وجود دارد و شرکت‌ها با بهره‌برداری از آن‌ها بخشی از درآمد خود را مالیات پرداخت می‌کنند و علاوه‌براین بخشی از درآمد آن‌ها به عنوان حقوق دولتی معادن در نظر گرفته می‌شود، اما در این میان سهمی برای آینده در نظر گرفته نمی‎شود. از این رو، این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد تا ساختار مشخصی برای استفاده از ظرفیت‌ها وجود داشته باشد. برای مثال در برخی موارد ما شاهد این هستیم که شرکت‌های معدنی تمام سود خود را میان سهامداران تقسیم می‌کنند و سهمی را برای سرمایه‌گذاری پویا و مداوم خود در نظر نمی‌گیرند. در حالی که شرکت‌ها به‌عنوان نهاد سرمایه‌گذاری پویا باید دائما سرمایه‌گذاری‌های خود را گسترش توسعه دهند تا بتوانند همگام با سرعت تحولات حرکت کنند و از چرخه حذف نشوند؛ بنابراین می‌توان گفت علاوه‌بر فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در این زمینه باید مجموعه‌ای از قاعده و دستورات در این بخش در نظر گرفته شود تا سهمی برای آینده در نظر گرفته شود. علاوه‌براین، مسئله دیگر تغییر نگرش در معدن‌کاری است.

وی ادامه داد: پیشران تمامی فعالیت‌های کشور شرکت‌ها هستند. لازم است دولت‌ها وظایف عملیاتی خود را به شرکت‌ها واگذار کنند تا شرکت‌ها این وظایف را جلو ببرند. این در حالی است که بررسی تاریخچه شرکت سنگ آهن مرکزی نشان می‌دهد که این شرکت متولی موضوع بهره‌برداری و اکتشافات در منطقه بوده است که شاید در این جابجایی‌ها این شرکت از نقش خود بازمانده است. ما در دوره مدیریتی جدید شرکت‌های مختلف تخصصی را داریم. یکی از شرکت‌ها، شرکت اکتشافی بود که هم دستگاه‌های اکتشافی قبلی را به آنجا منتقل کردیم و هم ظرفیت‌های جدیدی را اضافه کردیم و درحال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های اکتشافی در منطقه هستیم تا بتوانیم موضوع ذخایر جدید را سرعت دهیم.

سنگ آهن مرکزی و صبا فولاد خلیج‌فارس ادغام می‌شوند؟

حمیدیان در ادامه به بحث کارشناسی ادغام شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و احتمال ادغام شرکت سنگ آهن مرکزی و شرکت صبا فولاد خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما در ادامه بحث‌هایی که در راستای تامین مالی داریم، مذاکرات مختلفی را از جمله مشارکت مشارکت‌های مختلف با سایر فعالان در حوزه‌های مالی و حوزه صنعت آهن و فولاد در بلوک مرکزی ایران انجام دادیم. یکی از روند‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد این است که شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های معدن و فولاد درحال ادغام هستند تا بتوانند نقش‌آفرینی‌های جدی را رقم بزنند. این اتفاقی است که ماحصل تغییرات مختلف در پارامتر‌های اقتصادی دنیا است که ما در حال رصد آن‌ها هستیم. سرمایه‌گذاری‌های مختلفی که ماحصل این موضوعات است در منطقه و حاشیه خلیح فارس تاکید مجددی بر مساله ضرورت آن است. ولی اینکه آیا این اتفاق حادث می‌شود یا نه و سنگ آهن مرکزی با شرکت‌های دیگر ادغام می‌شود یا خیر، بستگی به نظر سهامداران و سایر بازیگران تصمیم‌گیر در این حوزه دارد. از لحاظ کارشناسی ما معتتقد هستیم که برای آماده شدن موج‌های جدید رقابت در صنایع بزرگ مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و معدن و غیره، باید این اتفاق در کشوربیوفتد و این تصمیمی است که باید سطوح بالاتر اخذ شود. طبیعتا ما مذاکرات و تعاملاتی که در راستای این مسیر باشد را کلید زدیم و با مجموعه‌های مختلفی هم مذاکره کردیم و زیرساخت‌ها و بحث‌هایی که لازم است را در حال آماده سازی هستیم و در صورتی که تصمیمات بالادستی هم منطبق باشد و مجموعه‌های مختلف هم متقاعد شوند که این ادغام نفع همگانی دارد، طبیعتا این اتفاق می‌تواند رخ دهد. ما معتقد هستیم که بسیاری از این همکاری‌ها و ادغام‌ها می‌توان برنامه‌های منسجم‌تری را برای صنایع بزرگ در کشور پیش برد.

وی ادامه داد: در بحث اکتشافات معدنی شاهد آن هستیم که سازمان انرژی اتمی ورود پیدا کرده و یکسری حوزه‌ها را در اختیار گرفته است و گفته می‌شود که چالش‌هایی در این زمینه به وجود آمده است. سازمان سنگ آهن مرکزی هم با انرژی اتمی وارد همکاری شده و مدل مشترک همکاری را تدوین کرده است. یکی از این همکاری‌ها در یزد اتفاق افتاده است. قوانین بالادست در حوزه موضوعات بنگاهی و لایه‌های ما شاید مشمول نشود. اینکه معادن و سایر ظرفیت‌های کشور در اختیار کدام ارگان و قاعده‌ای است طبیعتا نه در حوزه تصمیم‌گیری ما است و نه ما در این حوزه موثر خواهیم بود و ما می‌توانیم نظرات شخصی خود را داشته باشیم. ما معتقدیم که مهم‌ترین اتفاقی که باید در کشور رخ دهد باید ظرفیت‌های زیرساختی در کشور به سرعت مولد بشود و حجم مولد سازی و فعال کردن دارایی‌ها و منابع طبیعی باید بالاتر از سرعت مصرف ما باشد تا طبیعتا بخش قابل توجهی از آن به باز سرمایه‌گذاری برسد تا از این مسیر شاهد اتفاقات مثبت در فضای اقتصادی کشور باشیم و این ما ماموریت ما را در سطح بنگاه است و اینکه این تفاهمات و مشارکت را با کدام نهاد و مجموعه داشته باشیم این در حوزه مسئولت و تصمیم‌گیری ما نیست. ما از ابتدا با سازمان انرژی اتمی صحبت کردیم و رسالت خود می‌دانیم که بتوانیم با این مشارکت‌ها به فعال کردن معادن کشور در دوره‌های مختلف کمک کنیم. معادن در دوره‌های مختلفی فعال نبوده و فعال کردن آن‌ها کمک جدی به اقتصاد منطقه خواهد کرد.

حمیدیان تاکید کرد: اصلی که در تمامی مشارکت‌ها به آن معتقد هستیم این است که تمامی بازیگران باید منافع خود را ببرند و طبیعتا این کار باید برای بازیگران مختلف سودده باشد. اساس همکاری هم براین اساس بود. ما در پیشنهادات مشارکت‌های مختلفی هم در توسعه سرمایه‌گذاری برای برخی از این معادن مطرح شده نیز همین سیاست را دنبال می‌کنیم. چرا که یکی از اعتقادات جدی ما این است که اینکه کار‌ها با سرعت بالاتری اجرا شود خیلی مهم‌تر از آن است که همه کار‌ها را خودمان انجام دهیم. به همین دلیل از همکاری‌ها و مشارکت‌های مختلف استقبال می‌کنیم. در همکاری با سازمان انرژی اتمی، هم با خود مجموعه وهم با تشکیل کنسرسیوم‌هایی سعی کردیم که روند آن سرعت دهیم، چرا که این معادن فعالیت‌های اکتشافی تکمیلی دارد و هم استخراج بخش روسطحی و استخراج بخش عمیق دارد و همه این‌ها طبیعتا به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در این همکاری‌ها این موضوعات را جلو می‌بریم.

تولید فولاد در دستورکار سنگ‌ آهن مرکزی

حمیدیان در تشریح برنامه شرکت سنگ‌ آهن مرکزی در خصوص تولید فولاد در کنار تولید گندله عنوان کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی زیرساخت‌های لازم برای تولید فولاد را دارد، اما موضوع بهینه بودن یا نبودن این تولید برای شرکت در دست بررسی است. علاوه‌براین، شرکت سنگ آهن مرکزی پروژه‌های دیگری در دست دارد که در اولویت بالاتری قرار دارند و فعال‌سازی معادن، سرعت بخشیدن به بهره‌داری از معادن، احداث خطوط کنسانتره جدید و تکمیل ظرفیت آن‌ها و احداث کارخانه آهن اسفنجی برخی از این برنامه‌ها هستند.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده