تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۳۰۸۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران تردد کامیون‌های معادن و نخاله‌ها در شهرقدس/ عمق برخی معادن به‌ راحتی دیده نمی‌شود

‌می‌متالز - مدیر اداره محیط زیست شهرستان قدس با بیان اینکه بعضی معادن به اندازه‌ای برداشت کرده‌اند که کامیون‌ها در عمق معدن به‌راحتی دیده نمی‌شوند گفت: تردد کامیون‌های معادن و نخاله‌ها بحران بزرگی در منطقه است که باید به طور جدی رسیدگی شود.

به گزارش می‌متالز، سعید محمودی صبح امروز در نشست هفته هوای پاک در خصوص مشکلات زیست محیطی این شهرستان اظهار داشت: شهرستان قدس در محل تلاقی دو استان بزرگ کشور قرار گرفته و استقرار صنایع بزرگ و قدیمی و معادن شن و ماسه که در سطح کشور بی‌نظیر است، موقعیت خاص و مسائل استثنایی را ایجاد کرده که برنامه‌های ویژه کنترلی را می‌طلبد.

وی افزود: تناسبی بین مسائل نظارتی با اتفاقات محیط زیستی، مساله آب، ریزگرد‌ها و ذرات شن و ماسه وجود ندارد و همچنین آلودگی هوا در این منطقه به میزانی قابل توجهی افزایش داشته است.

لزوم جلوگیری از ورود نخاله‌ها و پسماند‌ها به شهرقدس

مدیر اداره محیط زیست شهرستان قدس با تأکید بر اینکه نخاله‌ها و پسماند‌ها نباید از استان‌های دیگر به این شهر وارد شود گفت: گاهی اوقات برای حل برخی مسائل ناگزیر به تصمیمات کوتاه‌مدت هستیم و برای حل مساله باید با کنترل مشکلات و نتیجه‌گیری آن به طور ویژه به مسائل آلوده‌کننده پرداخت.

تردد کامیون‌های معادن و نخاله‌ها بحران بزرگی در شهرقدس

محمودی تصریح کرد: رفت‌وآمد کامیون‌های معادن و نخاله‌ها بحران بزرگی در منطقه است و ممکن است مجوز‌های موقت برای تصمیمات موقت گرفته شده باشد، اما باید به طور جدی رسیدگی کرد تا مشکلات به حداقل برسد.

وی ادامه داد: قوانین محکمی در حوزه محیط زیست وجود دارد و با هر شخص و مجموعه‌ای که اقدامات مجرمانه انجام داده و تهدیدی بر سلامت شهروندان ایجاد می‌کند، برخورد قانونی خواهد شد.

نصب نمایشگر میزان آلودگی در سطح شهرقدس

مدیر اداره محیط زیست قدس در خصوص دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا اظهار داشت: با توجه به فعال بودن دستگاه سنجش آلایندگی در شهرستان، مردم حق دارند که از میزان آلاینده‌های هوا مطلع شوند لذا نصب صفحه‌های نمایشگر میزان آلودگی در سطح شهر پیگیری می‌شود.

محمودی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه زیست محیطی لازم است هدفمندانه انجام شود، افزود: در کنار آلاینده‌های صنعتی شهر ذرات گردوغبار هم وجود داشته که با هم ترکیب می‌شوند و این معضل برای سلامت شهروندان خطرناک است و باید علاوه بر اثر رشد اقتصادی صنایع بر منطقه مسائل محیط زیستی هم رعایت شود.

عمق برخی معادن به‌ راحتی دیده نمی‌شوند

وی به برداشت بیش از حد مجاز معادن اشاره کرد و گفت: بعضی معادن به اندازه‌ای برداشت کرده‌اند که کامیون‌ها در عمق معدن به‌راحتی دیده نمی‌شوند و صنایع زیادی در حوزه معادن فعالیت دارند که آلودگی‌های محیطی را همراه دارد و باید کمک کرد و با رعایت رسالت اجتماعی میزان آلودگی را کاهش داد.

مدیر اداره محیط زیست قدس در خصوص آلودگی مسیر‌های آبی در شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: شهرک‌ها موظف هستند سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی داشته باشند و در احداث شهرک از ابتدا باید فکر قراردادن تصفیه‌خانه را کرد و مجبوریم خروجی فاضلاب واحد‌ها را به صورت انفرادی کنترل کنیم.

محمودی در پایان خاطرنشان کرد: هر دستگاه و نهادی در جایگاه خود باید رسالت‌های اجتماعی را بپذیرد و با تصمیمات درست و پیگیری‌ها می‌توان مسائل محیط زیستی را رسیدگی کرد و کاهش داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده