تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۳۱۰۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
به موازات رشد تولید در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رقم خورد؛

توسعه سرمایه‌گذاری‌های «ارفع» در پروژه‌های زیست محیطی

‌می‌متالز - از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه ۱۴۰۲، شرکت آهن و فولاد ارفع در حالی موفق به تولید یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۹۰۲ تن محصول شامل شمش فولادی و آهن اسفنجی شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۲۰۱ تن)، با افزایش ۷ درصدی همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، «ارفع» سرمایه‌گذاری بالغ بر هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در پروژه‌های زیست‌ محیطی انجام داده است تا علاوه بر حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مسیر صنعت سبز، به مسوولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه نیز به نحوی شایسته عمل کرده باشد.

بر اساس این گزارش، هم‌زمان با رشد سریع جمعیت، توسعه صنعت و همچنین محدودیت‌های منابع طبیعی در جهان، ضرورت حفظ محیط زیست و مقابله با آلایندگی‌های زیست‌ محیطی بیش از پیش در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته است. امروزه صاحبان صنایع به ویژه صنعت پرکاربرد و استراتژیک فولاد در راستای کاهش اثرات مخرب ناشی از فعالیت‌های صنعتی بر سلامت نیروی انسانی و جوامع اطراف و همچنین با هدف ایفای مسوولیت‌های اجتماعی، حفظ و صیانت از محیط زیست را همواره به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در تدوین استراتژی‌های کلان سازمانی خود در نظر گرفته‌اند و در تلاش هستند تا با اجرای اقدامات و پروژه‌های متنوع زیست‌ محیطی، به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

در همین راستا، شرکت‌های بزرگ فولادی در ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در جهان نیز تمهیدات لازم جهت حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را اندیشیده‌اند و با توسعه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های زیست‌ محیطی، در راستای تحقق صنعت سبز گام بر داشته‌اند. اگرچه بخش عمده فولاد در کشور ما با استفاده از آهن اسفنجی در واحد‌های احیا مستقیم و ذوب آن در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود و این روش، آلودگی به مراتب کمتری نسبت به کوره بلند که روش مرسوم تولید فولاد در بزرگ‌ترین فولادساز جهان یعنی چین است، دارد، اما از آنجایی که بحران‌های زیست‌ محیطی ناشی از انواع آلودگی‌ها به ویژه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط صنایع، آینده حیات کره زمین و بسیاری از کشور‌ها همچون ایران را در مواجهه با خطری کاملا جدی قرار داده است، از این رو فولادسازان به دنبال مقابله با این معضل و ایفای نقش موثر خود جهت کاهش مخاطرات زیست‌ محیطی هستند.

توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست در دستور کار «ارفع»

شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان یکی از تولیدکنندگان برجسته شمش فولادی و آهن اسفنجی در کشور به شمار می‌آید که در ۹ ماهه ۱۴۰۲، موفق به رکوردشکنی‌های پیاپی در تولید و فروش محصولات خود (آهن اسفنجی و شمش فولادی) همگام با حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای پروژه‌های محیط زیستی شده است. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذرماه امسال، ۲۸ میلیون و ۸۸ هزار تن آهن اسفنجی در واحد‌های احیا مستقیم تولید شده که این میزان با افزایش ۶٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تن) همراه بوده است. از طرفی در ۹ ماهه سال جاری، ۲۴ میلیون و ۴۹۲ هزار تن فولاد میانی شامل ۱۵ میلیون و ۳۲۶ هزار تن بیلت و بلوم و ۹ میلیون و ۱۶۶ هزار تن اسلب توسط شرکت‌های بزرگ فولادی تولید شده که حاکی از رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۳ میلیون و ۷۸۶ تن) است. در این بازه زمانی، شرکت آهن و فولاد ارفع نیز نقش بسزایی در رشد تولید و همچنین عرضه آهن اسفنجی و شمش فولادی داشته و به علاوه حضوری موفق در بازار‌های صادراتی را به ثبت رسانده است. نکته حائز اهمیت اینکه «ارفع» علاوه بر مسیر رو به رشدی که طی ماه‌های اخیر در حوزه تولید و صادرات در پیش گرفته، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی بر روی پروژه‌های زیست‌ محیطی با هدف حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای داشته است.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به برشکاری اتوماتیک ضایعات فولادی با سیستم غبارگیر مطابق با آخرین استاندارد‌های روز دنیا با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، توسعه تصفیه‌خانه‌های آب و افزایش ضریب بازیافت با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریال، بهسازی غبارگیر‌های واحد احیا مستقیم و افزایش ظرفیت غبارگیری با سرمایه‌‎گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال، اصلاح پوشش و سقف سوله فولادسازی جهت جلوگیری از فرار دود با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریال، درختکاری و آبیاری قطره‌ای پارک صنایع اردکان به میزان هفت هکتار با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریال و اجرای فضای سبز جدید کارخانه به مساحت بیش از پنج هکتار با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد ریال اشاره کرد؛ همچنین طی بازدید سرزده محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از شرکت آهن و فولاد ارفع در روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، مقرر شد «ارفع» با همکاری سایر فولادسازان منطقه همچون شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، راهبری احداث جاده استاندارد آسفالت دسترسی به این شرکت‌ها (به مسافت هفت کیلومتر) که روزانه شاهد تردد بیش از یک هزار کامیون و ماشین سنگین است را بر عهده بگیرد. بر همین اساس می‌توان گفت شرکت آهن و فولاد ارفع همواره پیش‌قدم در ایفای مسوولیت‌های اجتماعی به ویژه در حوزه محیط زیست بوده و اقدامات این شرکت در این حوزه، برکات و نتایج مثبتی برای سایر شرکت‌های فولادی منطقه به همراه داشته است.

افزایش ۶۰ درصدی درآمد «ارفع» در ۹ ماهه ۱۴۰۲

شرکت آهن و فولاد ارفع در ۹ ماهه ۱۴۰۲، موفق به تولید ۹۰۸ هزار و ۸۸۳ تن آهن اسفنجی شد که این میزان با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۳۴ هزار و ۶۸۰ تن) همراه بوده است. میزان تولید شمش «ارفع» در ۹ ماهه امسال، ۶۵۶ هزار و ۱۹ تن بود که حاکی از افزایش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال (۶۳۰ هزار و ۵۲۱ تن) است. مجموع تولید شرکت آهن و فولاد ارفع از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذر‌ماه سال جاری، به یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۹۰۲ تن محصول رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش (یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۲۰۱ تن)، با افزایش ۷ درصدی همراه بوده است.

توسعه سرمایه‌گذاری‌های «ارفع» در پروژه‌های زیست محیطی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، شرکت آهن و فولاد ارفع علاوه بر تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به شمش فولادی، عملکرد موفقی در عرضه این محصول در بازار‌های صادراتی طی ۹ ماهه ۱۴۰۲ داشته است؛ به نحوی که حجم فروش صادراتی شمش «ارفع» در این مدت، به ۲۶۲ هزار و ۴۵۸ تن محصول رسید که حاکی از رشد ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۹۸ هزار و ۷۰۱ تن) بوده است. درآمد حاصل از فروش شمش «ارفع» در بازار‌های داخلی و صادراتی در ۹ ماهه امسال، به ۱۴۰ هزار و ۵۸۶ میلیارد و ۳۲۳ میلیون ریال رسید که این میزان، افزایش ۴۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش (۹۷ هزار و ۵۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون ریال) نشان می‌دهد. مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات ارفع در بازار‌های داخلی و صادراتی طی ۹ ماهه امسال، به ۱۴۰ هزار و ۹۷۸ میلیارد و ۹۹۳ میلیون ریال رسید که این میزان با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۱۰۳ هزار و ۹۵۹ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال) همراه بوده است.

توسعه سرمایه‌گذاری‌های «ارفع» در پروژه‌های زیست محیطی

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده