تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۳۱۱۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تمایل معدن‌کاران برای افزایش تولید سنگ‌ آهن

‌می‌متالز - معدن‌کاران چین و هند سطح تولید سنگ‌ آهن را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش دادند با این حال تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در بازار‌های جهانی در کنار احتمال افزایش شدید عرضه سنگ آهن خبر بدی برای معدن‌کاران این دو کشور است.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌ها نشان می‌دهد اشتیاق معدن‌کاران چینی برای تولید بیشتر سنگ‌ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. مای‌استیل در این‌باره نوشت تولید کنسانتره سنگ‌ آهن در ۴۳۲ شرکت معدنی چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۴.۱ درصد افزایش یافته است. داده‌های NBS نیز در این‌باره نشان می‌دهد تولید سنگ‌ آهن در این کشور بیشتر از سال گذشته بود برای مثال تولید در معادن لیائونینگ شمال شرق چین با جهش قابل توجه ۱۰.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۱.۲ میلیون تن رسید. در استان هبی واقع در شمال چین نیز تولید سنگ‌ آهن ۹.۷ درصد افزایش یافته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها به خصوص پس از افزایش قیمت سنگ‌ آهن در نیمه دوم سال بر شدت تولیدات خود افزوده‌اند.

هفته گذشته استیل مینت نیز در گزارشی مدعی شد افزایش قیمت سنگ‌ آهن در نیمه دوم سال دلیلی شد تا صادرات سنگ‌ آهن از هند افزایش پیدا کند. مقصد اصلی سنگ آهن هند کشور چین است. هندی‌ها در سال ۲۰۲۳ رکورد تاریخی در زمینه صادرات سنگ آهن به ثبت رساندند در حالی که چینی‌ها نیز در همین بازه زمانی تولید را افزایش داده‌اند. تقاضای خوب از سوی فولادسازان چینی دلیل اصلی گرم‌شدن بازار سنگ‌ آهن مطرح می‌شود.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ریسک‌های استراتژیک به خصوص اعتصاب کارگران در استرالیا، بزریل و آفریقای جنوبی سطح عرضه سنگ‌ آهن در بازار‌های جهانی را کاهش داد. همین مساله در کنار موجودی پایین سنگ‌ آهن در انبار‌های بنادر چین دلیلی شد تا در مدت کوتاه قیمت سنگ‌ آهن از کانال ۱۰۰ دلار تا ۱۴۳ دلار افزایش پیدا کند. در دو هفته ابتدایی سال ۲۰۲۴ اگرچه قیمت سنگ‌ آهن بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت، ولی همچنان سطح‌انبار‌ها در بنادر چین پایین ارزیابی می‌شود، ضمن‌اینکه فولادسازان چینی پیش از تعطیلات ماه فوریه تقاضا برای سنگ‌ آهن را افزایش داده‌اند. اکنون رشد قیمت سنگ‌ آهن به محدوده ۱۳۰ دلار به ازای هر تن با افزایش شدید تولید آن در معادن چین و هند همراه بوده است، اگرچه معدن‌کاران استرالیایی که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سطح تولید خود را به سقف تاریخی رسانده بودند تهدید بزرگی برای معدن‌کاران چین و هند هستند و در صورت طبیعی شدن شرایط در معادن استرالیا ممکن است با افزایش عرضه، قیمت سنگ‌ آهن نزولی شود. ضمن اینکه شرایط اقتصادی چین با وجود وعده‌های دولت این کشور هنوز قابل قبول نیست. هفته گذشته با وجود بانک‌ مرکزی این کشور نرخ بهره را ثابت نگه‌داشت تا سقوط قیمت سنگ‌ آهن آغاز شود. ادامه این سیاست‌ها خبر بدی برای تولیدکنندگان سنگ‌ آهن در چین است که به تازگی سطح تولید را افزایش داده‌اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده