تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۳۲
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۳۳۱۲۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت در راس هیات معدنی وارد تاشکند شد؛

توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه معدن و مصالح ساختمانی

‌می‌متالز - در راستای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معادن و زمینه‌های واقعی رشد و توسعه تجارت میان دو کشور ایران و ازبکستان، معدنی و اقتصادی ایران راهی تاشکند شد.

به گزارش می‌متالز، به دنبال ابراز تمایل ازبکستان به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران، «رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با «اعظم قادرخواجه‌اف» معاون وزیر معدن و زمین‌شناسی ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که علی صفریان نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران به نمایندگی از این تشکل بخش خصوصی نیز حضور داشت، طرفین برای همکاری در زمینه اکتشاف و استخراج در بخش‌های معدنی از جمله طلا، مس، سنگ آهن و مولیبدن با یکدیگر توافق کردند.

در این میان با توجه به اینکه صادرات ایران به این کشور را موادی همچون مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد، دو کشور در بخش مصالح ساختمانی و واردات ماشین‌آلات تولید در این حوزه نیز به توافقات بیشتری دست پیدا کردند.

ازبکستان با داشتن مساحت حدود ۴۴۹ هزار کیلومتر، دومین کشور وسیع منطقه آسیای میانه محسوب می‌شود که دارای معادن و ذخایر زیرزمینی غنی است به طوری که از لحاظ داشتن برخی از مهم‌ترین انواع منابع معدنی مانند طلا، مس، نمک‌های پتاسیم، فسفریت و کائولن رتبه قابل توجهی در جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین معدن طلای مورونتا در کویر قزل‌قوم این کشور، بزرگ‌ترین معدن طلای روباز جهان است که با تولید سالانه ۶۶ تن، در جایگاه دومین تولیدکننده طلای جهان قرار دارد. با این حال، گزارش مرجع ثبت دولتی ذخایر معدنی در ازبکستان نشان می‌دهد تاکنون تنها حدود ۴۰ درصد از ذخایر معدنی ازبکستان کشف شده و ۶۰ درصد باقیمانده دست نخورده باقی مانده است. از این رو در حال حاضر جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اهداف مهم دولت ازبکستان و مشخصا کمیته دولتی زمین‌شناسی و منابع معدنی به عنوان متولی بخش معادن ازبکستان است.

توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه معدن و مصالح ساختمانی

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیته دولتی زمین‌شناسی و منابع معدنی ازبکستان، مسوول تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی متقاضی ورود به بازار مواد معدنی بوده و عموما پروژه‌های خود را در قالب مناقصات و مزایده به طرف‌های خارجی اعلام می‌نماید.

به این ترتیب شرکت‌های خارجی متقاضی می‌توانند به اشکال مختلف از جمله سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ازبک و حتی سرمایه‌گذاری مستقیم با سهام صد درصدی به این عرصه وارد شوند. فرصتی که می‌تواند برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار را که در نشست وزرای صنعت، معدن و تجارت ایران و سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در خردادماه مطرح شد را عملیاتی نماید.

منبع: جهان صنعت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده