تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۳۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
۱۰ کارخانه شیشه و آینه در کشور فعالند

تامین ۱۰۰ درصدی مواد اولیه صنعت شیشه در داخل

می متالز - صنعت شیشه جزوه صنایعی است که مواد اولیه آن ۱۰۰ درصد از داخل تامین می‌شود و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد تولیدات شیشه به صادرات اختصاص دارد.
تامین ۱۰۰ درصدی مواد اولیه صنعت شیشه در داخل

به گزارش می متالز، نکته قابل‌توجه این است که صنعت شیشه‌سازی در کشور به‌طور کامل ازسوی بخش خصوصی اداره می‌شود اما از آنجا که بخش عمده‌ای از تولیدات شیشه به ساخت‌وساز بستگی دارد، با رکود چندساله در این بخش، بازار شیشه نیز در رکود به‌سر می‌برد.


مشکلی نداریم

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران با بیان اینکه ۱۰ کارخانه شیشه و آینه در کشور فعال است، گفت: مواد اولیه این صنف، ۱۰۰ درصد در داخل تامین می‌شود. محمد علی قنبری با بیان اینکه ۱۰ کارخانه شیشه و آینه در کشور فعال است، اظهار کرد: خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز صنعت شیشه و آینه ۱۰۰ درصد در داخل تامین می‌شود.
محمدعلی قنبری افزود: وضع بازار شیشه و آینه، لمینت و ضدگلوله در بازار مطلوب است و مشکلی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه تولید روزانه شیشه و آینه در کشور ۵۰۰ هزار مترمربع است، گفت: ۴۰درصد تولیدات این صنعت صادر می‌شود.
رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز، از چالش‌های اصلی در این صنف به شمار می‌آید، تصریح کرد: نرخ شیشه و آینه ثابت نیست و این کارخانجات بیشتر از دستگاه‌های مدرن برای تولید بهره می‌برند.
قنبری با بیان اینکه این صنعت، به کشور‌های حوزه‌ خلیج‌فارس، آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود، گفت: خوشبختانه این کارخانه‌ها وابسته به دولت نیستند و بخش خصوصی تولیدات آن را عهده‌دار است.
وی درباره چگونگی روند بازار شیشه و آینه در سال ۹۸ گفت: این موضوع به وضع ساختمان‌سازی در کشور بستگی دارد و هم‌اکنون ساختمان‌سازی در رکود است از این رو نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار داشت.
رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران با بیان اینکه هم‌اکنون مصرف شیشه در کشور دائمی است و این صنعت تعطیلی ندارد، اظهار کرد: چالش اصلی، تولیداتی است که در واحد‌های تولیدی مانده و عرضه نمی‌شود.
قنبری گفت: صنعت شیشه و آینه از نمونه‌های توانمند در کشور است و امید می‌رود که در سال پیش‌رو این صنعت بتواند به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دست یابد.


صنعت شیشه خاموشی ندارد

درباره وضعیت کلی صنعت شیشه نیز چندی پیش حسین زجاجی، دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ایران اظهار کرد: در سال ۹۷ تولید شیشه از مرز ۲.۵میلیون تن در بخش‌های مختلف شیشه عبور کرد که از این میزان ۶۵درصد شیشه تخت، حدود ۱۷درصد ظرف‌های‌ بسته‌بندی، دارویی و غذایی، حدود ۱۶درصد ظرف‌های بلوری و سایر ظرف‌ها به ۲درصد رسیده است. زجاجی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ واحد در مقیاس صنعتی و ۱۰۰ واحد کوچک در ۵ شاخه مجزا در صنعت شیشه مشغول تولید هستند.
زجاجی در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولید شیشه با تمام ظرفیت کار می‌کنند، گفت: به غیر از واحدهایی که در بخش صنعت شیشه‌سازی خودرو مشغول تولید هستند، سایر واحدها با بیشترین ظرفیت کار می‌کنند. از آنجا که کوره واحدهای شیشه‌سازی به‌گونه‌ای است که زمانی که روشن شدند باید بالای ۱۲ سال کار کنند و خاموش نشوند بنابراین باید با بیشترین ظرفیت‌شان به تولید ادامه بدهند.
دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ایران در ادامه خاطرنشان کرد: صنایع خودروسازی سال گذشته بیش از ۴۵درصد با افت تولید روبه‌رو شده‌اند، چراکه خودروسازان خارجی به دلیل تحریم‌ها از کشور خارج شدند و خودروسازی دچار رکود شد که این رکود به شیشه‌سازی خودرو نیز سرایت کرد و در این بخش با رکود همراه شدند.
زجاجی در ادامه با اشاره به میزان صادرات شیشه خاطرنشان کرد: از میزان تولید شیشه در سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار تن آن (حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد) به صادرات اختصاص یافت. این درحالی است که قادر بودیم به‌راحتی به صادرات یک میلیون تن برسیم اما به دلیل تحریم‌ها و حمل‌ونقل و تحولاتی که امسال به‌وجود آمد، نتوانستیم به این میزان برسیم اگرچه برای یک میلیون تن صادرات به لحاظ ظرفیت محدودیتی نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که سال ۹۷ نرخ شیشه تا چه اندازه با افزایش روبه‌رو شد، عنوان کرد: مواد اولیه شیشه در سال گذشته با افزایش نرخ روبه‌رو نشد اما هزینه‌های جانبی تولید ازجمله حمل‌ونقل، دستمزدها و... با افزایش روبه‌رو شد و نرخ محصول شیشه را نیز با سیر صعودی همراه کرد.
دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ایران با اشاره به تحولات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار شیشه عنوان کرد: از آنجاکه نرخ تمام‌شده شیشه نسبت به نرخ دلار ارزان تمام شد، تحولی که نرخ دلار بر بازار شیشه گذاشت، این بود که برخی به این بازار هجوم آورده و شیشه را به خارج صادر کردند و به سودهای بسیاری دست یافتند.
از این‌رو ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت اعلام کردیم که از یک‌سو مجوز صادرات را تنها به کارخانه‌دارها بدهند و از سوی دیگر نرخ داخلی شیشه را افزایش دهند.
بنابراین ناخواسته این قیمت‌ها را افزایش دادیم تا بازار داخلی دچار مشکل نشود که برای صادرات به آن هجوم آوردند، با توجه به این شرایط شیشه بین ۶۵ تا ۷۰درصد با افزایش نرخ روبه‌رو شد که این افزایش می‌توانست کمتر از این میزان باشد.


مشکل بازار شیشه

زجاجی با اشاره به مشکلاتی که بازار صنعت شیشه با آن روبه‌رو بود، گفت: برخی مشکلات بازار به شکل عمومی تمام صنایع را دچار مشکل کرد؛ نوسان نرخ دلار یکی از مشکلاتی بود که با آن روبه‌رو بودیم، مشکل دیگر، صادرات بود؛ بخش عمده‌ای از صادرات ما به کشورهایی چون عراق و افغانستان بود که به شکل ریالی انجام می‌شد اما قوانین پیمان‌سپاری سبب کاهش صادرات ما به این کشورها شد.
وی افزود: از سوی دیگر موضوع حمل‌ونقل پیش آمد چراکه ما حتی به برزیل هم صادرات شیشه داشتیم که با وجود تحریم‌ها و نبود کشتی هزینه‌های حمل‌ونقل چندین برابر شد. وی در ادامه یادآور شد: در زمینه صادرات نیز با برخی کشورها توافق‌های ترجیحی داشتیم، برای نمونه در زمینه شیشه با کشور ترکیه توافق ترجیحی داشتیم که ۴۰درصد به واردات شیشه آنها تخفیف ترجیحی بدهیم اما در مقابل این کشور برای شیشه ما محدودیت و تعرفه گذاشته است. این توافق ترجیحی درست تعریف نشده است و باید این توافق‌ها اصلاح شود. در راستای حفظ و گسترش صادرات باید سازمان یا نهادی بسیار قوی از صادرات حمایت کند. زجاجی همچنین درباره کیفیت شیشه تولید داخل خاطرنشان کرد: از لحاظ کیفیت و کمیت و تهیه مواد اولیه شیشه در چند سال گذشته با مشکلی روبه‌رو نبودیم و اکنون در زمینه کیفیت تولید به وضعیت مناسبی رسیده‌ایم.

عناوین برگزیده