تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۳۱۴۲۳
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن خبر داد؛

آب دریای عمان تا پایان دولت سیزدهم به خراسان‌ جنوبی می‌رسد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، آب دریای عمان تا پایان دولت سیزدهم به استان خراسان‌ جنوبی می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، «محمدحسن اسدی» مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) در بازدید استاندار از مراحل اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به این استان، اظهار کرد: پروژه مسیرسازی طرح انتقال آب دریای عمان در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: ۲ پیمانکار بزرگ مسیرسازی را در خراسان جنوبی مستقر کردیم که با فعالیت این ۲ پیمانکار طی یک سال گذشته، در حال حاضر در مرحله مسیرسازی طرح انتقال آب ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

مدیرعامل ایمواسکو اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال آینده طرح انتقال آب به زاهدان به اتمام برسد و از نیمه دوم سال آینده عملیات لوله‌گذاری را در خراسان جنوبی شروع می‌کنیم.

اسدی هزینه اجرای خطوط انتقال آب در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی را ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) اعلام کرد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود اجرای انتقال آب در حوزه خراسان جنوبی ۵۰ همت اعتبار نیاز داشته باشد.

«جواد قناعت» استاندار خراسان‌ جنوبی هم در این بازدید گفت: انتقال آب دریای عمان به استان با ۵۰ همت اعتبار در دستور کار است و انشعابات آب دریای عمان به خراسان جنوبی ۲۷۰ کیلومتر طول دارد که برای آن ۳۰ همت اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: در مجموع اجرای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بعد از استقرار دولت سیزدهم شاهد این هستیم که کشور به کارگاه سازندگی تبدیل شده است افزود: در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان خراسان جنوبی شاهد انجام کار‌های زیربنایی و توسعه‌ای هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت و رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور نگاه واحدی است، متذکر شد: نگاه ویژه و خاص آیت الله رئیسی را به استان‌های کمتر توسعه یافته شاهدیم.

آب دریای عمان تا پایان دولت سیزدهم به خراسان جنوبی می‌رسد

قناعت در ادامه تاکید کرد: نگاه و توجه دولت به استان‌هایی که در حوزه زیرساخت ضعیف بوده‌اند، بیشتر و خاص‌تر است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های زیادی دارد لذا تمرکز دولت و وزارتخانه‌های مختلف به حوزه زیرساخت این استان است، اظهار کرد: نگاه دولت به استان در حوزه باند دوم، بیمارستان‌ها و طرح نهضت ملی مسکن ویژه است.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ابرپروژه استان، کریدور شمال به جنوب راه آهن است که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند و قطعا سبب تحول استان‌های شرق کشور می‌شود.

وی افزود: از ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار راه آهن، ۴۵ هزار میلیارد ریال وارد کشور شده و منابع ۱۵ پیمانکار تامین خواهد شد، اکنون برخی قطعه‌ها فعال است و امیدواریم با تامین منابع مالی مورد نیاز، این ابر پروژه شتاب بگیرد.

قناعت با ذکر این نکته که شرکت ایمواسکو مجری ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور است، تصریح کرد: خط چهار این پروژه برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی در سال گذشته، خراسان جنوبی هم به پروژه اضافه شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طول این پروژه از چابهار تا مشهد یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر است و ۳۸۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ۲۷۰ کیلومتر طول انشعاب آب به خراسان جنوبی است که ۳۰ همت اعتبار نیاز دارد و در مجموع برای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ همت اعتبار پیش بینی شده است.

وی در ادامه ضمن تشکر از نگاه رئیس جمهور، وزیر صمت و مدیران پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان تصریح کرد: اکنون در مرحله سوم و در حال مسیر سازی هستیم و اواخر نیمه اول سال آینده وارد مرحله چهارم خواهیم شد.

قناعت با بیان اینکه در مجموع ۱۸۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب در افق برنامه پیش بینی شده است، ادامه داد: پروژه در مرحله مسیرسازی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار این است که کار با شتاب پیش برود که تا پایان دولت سیزدهم شاهد انتقال آب به استان خراسان جنوبی باشیم.

وی با اشاره به نیاز معادن استان به آب و برق افزود: از اول انقلاب تاکنون در کل خراسان جنوبی ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت احداث شده، اما در این ۲ سال کلنگ پست ۴۰۰ کیلو ولت در نهبندان را زده ایم و در شهرستان فردوس هم این پست کلنگ زنی خواهد شد.

استاندار خراسان‌جنوبی همچنین گفت: ۷۰ درصد انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب صنایع است و برای آب شرب هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده