تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۳۱۵۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شرایط برند‌های برقی‌ساز چین

چینی‌ها همچنان ساخت داخل را به واردات ترجیح می‌دهند

‌می‌متالز - انجمن خودرو‌های سواری چین گزارش داده است که آمار فروش خودرو‌های وارداتی در چین، طی ۶ سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش می‌متالز، حجم واردات خودرو نیز از سال ۲۰۱۷ کاهش زیادی داشته است. در این سال به‌ طور کلی ۱.۲۴ میلیون دستگاه خودرو وارد چین شده است. اما تنها ۹۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ و ۸۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ فروخته شده است.

فروش خودرو‌های لوکس در سال ۲۰۲۳ کمی افزایش یافته و در ۱۱ ماهه ابتدای ۲۰۲۳، تعداد ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی فروخته شده که نسبت به‌سال ۲۰۲۲، حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

واردات از کشور‌های آلمان، ژاپن و آمریکا، بیش‌ترین کاهش را داشته‌اند. خودرو‌های ژاپنی بیش‌ترین افت فروش را در چین تجربه کرده‌اند. اما در عوض، واردات از کره با رشد ۲۶۴ درصدی همراه بوده است.

پنج برند برتر لوکس وارداتی از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ عبارتند از ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، لکسوس، پورشه و آئودی. برند لکسوس در سال‌های گذشته فروش خوبی را در چین داشته است؛ اما در سال ۲۰۲۳ با ۶ درصد افت فروش روبه‌رو شد.

این اطلاعات نشان می‌دهد صنعت‌خودرو چین به‌قدری قوی عمل کرده که خریداران خودرو داخلی را به‌وارداتی ترجیح داده‌اند؛ بنابراین روند کاهش واردات همچنان ادامه خواهد داشت.

سبقت بی‌وای‌دی از تسلا

بی‌وای‌دی توانست در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از شرکت تسلا سبقت بگیرد و به‌بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو‌های برقی تبدیل شود. این خودروساز ۵۲۶ هزار و ۴۰۹ دستگاه خودرو تمام‌برقی فروخت. اما شرکت آمریکایی تسلا، ۴۸۴ هزار و ۵۰۷ دستگاه خودرو فروخت. هر دو شرکت، از برآورد سالانه خود پیشی گرفتند. بی‌وای‌دی ۳ میلیون‌دستگاه خودرو و تسلا ۱.۸ میلیون‌دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ فروختند. بی‌وای‌دی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به‌طور کلی ۹۴۲ هزار و ۶۵۱ دستگاه خودرو فروخت که ۵۵ درصد آن‌ها تمام‌برقی و ۴۵ درصد پلاگین-هیبرید بودند.

درواقع بی‌وای‌دی، تولید خودرو‌های درون‌سوز را در سال ۲۰۲۲ متوقف کرد. این خودروساز چینی توانست در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۷۹ دستگاه خودرو برقی بفروشد که رشد ۶۲ درصدی را نسبت به‌سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. تسلا در سال ۲۰۲۳ تعداد یک‌میلیون و ۸۰۸ هزار و ۵۸۱ دستگاه خودرو فروخت و تحویل داد که رشد ۳۸ درصدی را نسبت به‌سال گذشته نشان می‌دهد. اما در بخش فروش انباشته همچنان تسلا پیشرو است.

شرکت بی‌وای‌دی، ابتدا به‌ عنوان یک باتری‌ساز تاسیس شده بود. اما در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، به‌خودروسازی پیوست. وارن بافت سرمایه‌گذار آن است و این شرکت عموما با تسلا قیاس می‌شود. البته هر دو شرکت خودروساز، از نظر محصول و فلسفه تجاری نمی‌توانند خیلی دور باشند.

بی‌وای‌دی در همین ماه، ۲۸۰ میلیون‌دلار پاداش به‌ نمایندگانش داد؛ زیرا فروش ۳ میلیون دستگاهی را در سال ۲۰۲۳ محقق کردند. فروشگاه‌ها به ازای هر خودرو فروخته‌شده، ۹۳ دلار دریافت کردند.

فضای داخلی محصولات بی‌وای‌دی، برخلاف تسلا، سنتی‌تر است و دکمه‌های فیزیکی دارد. همچنین سیستم‌های خودران سطح آن‌چنان بالایی ندارند. درواقع تیم تحقیق و توسعه بی‌وای‌دی، بر توسعه باتری‌ها و قیمت مناسب تمرکز دارند.

مدیرعامل و رئیس بی‌وای‌دی، «Wang Chuanfu» علاقه دارد که تمام موارد مورد نیاز را در شرکت خودش تامین کند. آن‌ها یک معدن لیتیوم دارند و باتری‌ها و سلول‌ها را خودشان می‌سازند.

علاوه‌ بر آن، کارخانه‌های خودروسازی، شرکت حمل‌ونقل و بیمه هم دارند. مدیرعامل بی‌وای‌دی، با ایلان ماسک، رئیس تسلا وجه اشتراکی دارد. هر دو آن‌ها در کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها تلاش می‌کنند.

بی‌وای‌دی سانگ L رقیب تسلا مدل Y محسوب می‌شود که هنگام عرضه با تخفیف ۴ هزار و ۲۰۰ دلاری تحویل داده شد. این خودرو با قیمت ۲۱۹ هزار و ۹۰۰ یوآن در ماه نوامبر پیش‌فروش شد و در دسامبر با قیمت ۱۸۹ هزار و ۹۰۰ یوآن تحویل داده شد.

بی‌وای‌دی در سال ۲۰۲۴ احتمالا بیش‌تر راه تسلا را ادامه خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ دو زیربرند جدید یانگ‌وانگ و «Fang Cheng Bao» را تاسیس کرد که فروش مستقیم خود را دارند.

این شرکت بزرگ همچنین در «ADAS» و سیستم‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده و سیستم‌های خود را راه‌اندازی می‌کند. زیربرند «Fang Cheng Bao» تایید کرده که ۱۵۴ شوروم در ۸۴ شهر افتتاح شده است. یانگ‌وانگ نیز قصد داشت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۰ نمایندگی را در ۴۰ شهر افتتاح کند؛ اما هنوز تایید نکرده که هدفش محقق شد یا خیر.

بی‌وای‌دی سانگ L تنها دو هفته پس از عرضه اولیه‌اش، تعداد یک‌هزار و ۳ دستگاه فروخت. از تسلا نیز شایعاتی وجود دارد که تولید انبوه تسلا مدل Y با کد «Juniper» جدید در راه است و در آوریل در گیگا شانگ‌های انجام می‌شود.

تسلا مدل Y در چین بسیار محبوب است. در سال ۲۰۲۴ جنگ قیمتی در چین ادامه خواهد داشت و قیمت خودرو‌های برقی در این کشور به‌پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آمار فروش جیلی در سال ۲۰۲۳

شرکت خودروسازی جیلی نیز از دیگر خودروسازان مهم چین است که در سال ۲۰۲۳ توانست تعداد یک‌ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۱۶ دستگاه خودرو بفروشد که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به‌ سال قبل نشان می‌دهد. همچنین جیلی در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴۸۷ هزار و ۴۶۱ دستگاه خودرو انرژی جدید فروخت که رشد ۴۸ درصدی را نسبت به‌ سال قبل نشان می‌دهد. شرکت لینک‌اندکو نیز توانست تعداد ۲۲۰ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۳ بفروشد که با رشد ۲۲ درصدی نسبت به‌ سال قبل همراه است.

این برند همچنین ۱۱ شوروم در ۶ کشور اروپایی افتتاح کرد. شرکت چینی زیکر نیز در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۱۸ هزار و ۶۸۵ دستگاه خودرو تحویل داد که رشد ۶۵ درصدی را نسبت به‌ سال قبل نشان می‌دهد. زیکر تاکنون ۴۳۲ ایستگاه شارژ ساخته است.

فروش برند لیوان نیز در سال ۲۰۲۳ به ۳۸ هزار و یک دستگاه رسید. علاوه‌بر این آمار تولید و فروش، جیلی همچنین توانسته در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۷۴ هزار و ۱۰۱ دستگاه خودرو صادر کند که نسبت به‌ سال قبل، رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار فروش گریت‌وال در سال ۲۰۲۳

شرکت گریت‌وال نیز توانست تعداد ۲۹ هزار و ۸۱۶ دستگاه خودرو انرژی جدید را در سال ۲۰۲۳ بفروشد که رشد ۱۶۸.۵۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

پنج برند اصلی گریت‌وال در سال ۲۰۲۳ عبارتند از هاوال، اورا، تانک، وی و GWM پیکاپ. همچنین فروش گریت‌وال در خارج از چین، از عدد ۳۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت. این برند قصد دارد محصولات خود را در اروپا گسترش دهد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده