تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۳۱۵۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جهش ۴.۶ درصدی قیمت سنگ‌ آهن با دوپینگ بانک‌ مرکزی چین

‌می‌متالز - بانک مرکزی چین نرخ سپرده‌های قانونی بانک‌ها را با هدف افزایش توان وام‌دهی آن‌ها کاهش داد تا شاید این اقدام بازار مسکن را از رکود خارج کند. بازار سنگ‌ آهن به این تصمیم جدید واکنش مثبتی نشان داد و قیمت هر تن سنگ‌ آهن ۴.۶ درصد رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت هر تن سنگ آهن با افزایش ۴.۶ درصدی به ۱۳۶ دلار رسید. این مقدار بالاترین قیمت سنگ آهن در طول ۲ هفته گذشته است. با آغاز سال ۲۰۲۴ قیمت سنگ آهن به دلیل ضعف تقاضا به شدت نزولی شد و در طول دو هفته از ۱۴۳ دلار به ازای هر تن تا ۱۲۹ دلار کاهش پیدا کرد. ضعف شدید تقاضا در بنادر چین به عنوان دلیل اصلی این کاهش قیمت مطرح می‌شد، ولی انتظار می‌رفت فولادسازان چینی پیش از تعطیلات سال نو چین، تقاضا برای سنگ آهن را افزایش دهند و همین مساله با جهش قیمت سنگ آهن در طول هفته گذشته همراه بود. متوسط قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی به صورت نمودار زیر است:

جهش ۴.۶ درصدی قیمت سنگ‌ آهن با دوپینگ بانک‌ مرکزی چین

سه هفته قبل وقتی بانک‌ مرکزی چین نرخ بهره را ثابت نگه داشت، قیمت سنگ آهن سقوط کرد، زیرا انتظار می‌رفت با ادامه سیاست‌های انقباضی تقاضا برای سنگ آهن پایین باشد، ولی هفته گذشته بانک مرکزی چین نرخ سپرده‌های قانونی بانک‌ها را کاهش داد. با این اقدام توان وام‌دهی بانک‌های چین یک تریلیون یوآن معادل ۱۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. نشریات چینی مدعی‌اند هدف از این اقدام رشد سرمایه‌گذاری و کمک به بخش مسکن چین است، زیرا آخرین داده‌های اقتصادی از ادامه رکود بخش مسکن چین خبر می‌دهد. قیمت املاک نوساز چین در ماه دسامبر نیز کاهش پیدا کرد تا بخش‌های ساخت وساز همچنان انگیزه‌ای برای آغاز پروژه‌های جدید نداشته باشند.

سنگ آهن با جهش ۴.۶ درصدی قیمت به این اقدام بانک مرکزی چین واکنش مثبتی نشان داد، زیرا رونق بخش ساخت و ساز‌ها تقاضا برای محصولات فولادی و به دنبال آن سنگ آهن را افزایش می‌دهد. البته بعضی از فعالان بازار نسبت به ادامه روند صعودی سنگ آهن نظر مثبتی ندارند، زیرا هفته گذشته موجودی سنگ آهن در بنادر چین به ۱۲۴ میلیون تن افزایش یافت و این مساله تهدید مهمی برای ادامه روند صعودی قیمت سنگ آهن است. ضمن اینکه دولت چین بار‌ها با مداخله در بازار مانع از افزایش قیمت سنگ آهن به کانال بالاتر از ۱۴۰ دلار به ازای هر تن شده است.

رشد قیمت سنگ آهن به بازار محصولات فولادی رسید

هفته گذشته همزمان با افزایش قیمت سنگ آهن در بنادر چین قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا کرد. ورق گرم، شمش فولادی و میلگرد خیلی سریع به افزایش قیمت سنگ آهن واکنش مثبت نشان دادند، ولی قیمت قراضه به طور تقریبی ثابت باقی ماند. از ابتدای سال میلادی قیمت قراضه بدون توجه به ریزش سنگین سنگ آهن به روند صعودی قیمت خود ادامه داد تا قیمت هر تن قراضه وارداتی ترکیه به ۴۲۵ دلار برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده