تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۱۸۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد اخیر دلار منطقی خواهد بود؛

بازار طلا، بازاری امن در شرایط تورمی

‌می‌متالز - انتظار داریم کم کم با رشد دلار افزایش نرخ نیمایی نیز اتفاق افتد و کم کم درآمد شرکت‌ها و انتظارات تورمی هر چند خیلی کم در معاملات بورس کالا نیز خودش را نشان دهد.

به گزارش می‌متالز، هادی باقریان کارشناس بازار سرمایه، عملکرد بازار سرمایه را تا پایان سال مالی این‌گونه ارزیابی کرد: با توجه به کسری بودجه، نیاز دولت برای تامین یکسری از مخارج در انتهای سال و البته ریسک‌های برون مرزی که این روز‌ها زیاد خبر از آن می‌شنویم، از جمله تحرکات در فلسطین و یمن به نظر می‌رسد که دلار اگر بالای خاصی نداشته باشد رشد اخیر آن منطقی خواهد بود.

بازار طلا به عنوان یک بازار امنی که می‌تواند تورم را پوشش دهد و می‌تواند بازدهی البته نه آنقدر خیلی بالا را ایجاد کند اما؛ انتظار داریم کم کم با رشد دلار افزایش نرخ نیمایی نیز اتفاق افتد و کم کم درآمد شرکت‌ها و انتظارات تورمی هر چند خیلی کم در معاملات بورس کالا نیز خودش را نشان دهد. پاشنه آشیل وضعیت فعلی در حال حاضر عرضه و تقاضای دلار وجود دارد اما؛ در سال جاری توانستیم بخش عمده‌ای از نفت روی آب را به فروش برسانیم و حداقل از آن بابت روزی تقریباً ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر کنیم.

این موضوع باعث شد که بخشی از نیاز‌های دلار کاور شود و حداقل دلار بازدهی خاصی را نداد اما؛ به صورت سنتی و البته اینکه کسری بودجه‌ای که دولت خواهد داشت باعث رشد البته نه خیلی شارپ، ولی رشد جزئی دلار خواهیم بود. الان دلار تقریباً از ۵۰ تومن به ۵۸ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در مورد بازار سهام نیز باید بگویم، مادامی که افزایش نرخ نیمایی اتفاق نیفتد و از آنجایی که ریسک‌های سیستماتیک، ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای بالا است و هر بار خبر ضد و نقیض خبر‌های تنش آمیز در سیطره مناطق همسایه‌های ما اتفاق میفتد و خیلی از موارد آمریکایی‌ها و قدرت‌های اول جهان بر این باورند که ایران در آن دست دارد، در آن بازار سهام خیلی نمی‌توان تا جایی که این ریسک‌های سیاسی متوقف شود، رشد خاصی را داشته باشد. باید کلا وضعیت منطقه آروم شود یا اینکه بازار به این نتیجه برسد که اتفاق خاص سیاسی برای ایران نمی‌افتد تا بازار ما بتواند مقداری خودش را پیدا کند.

می‎‌دانیم ابلاغیه پالایشگاهی‌ها ضربه محکمی را نه تنها به گروه پالایش بلکه به بازار زد و از ابتدای سال می‌بینیم که دولت هر کاری را بر سر هر صنعتی خواسته آورده است و این موضوع دیگر واقعا خسته کننده شده که هر کمبودی را بخواهیم از شرکت‌های صنعتی بگیریم. بازار رو به حالت ترس و ناامیدی رفته و انتظار نداریم خیلی از شرکت‌ها سود دلاری داشته باشند و مادامی که این اتفاق‌ها بیفتد انتظار خاصی از بازار سهام نباید داشت.

باقریان در رابطه با زمان شروع رشد بازار در پایان سال این‌چنین گفت: توجه داشته باشیم که رشد سنتی بازار از اسفند تا فصل مجامع است و در این ۳ الی ۴ سال اخیر با برداشته شدن ریسک‌های مختلف نشان داد که بازار از بهمن و اسفند رشد خوبی داشته باشد. من ۲ سال گذشته را مثال بزنم، زمانی که سقف نرخ خوراک اعمال شد بازار رشد خوبی را به همراه داشت. در سال گذشته از آذر و دی‌ماه به علت رشد دلار و البته آنجایی که نرخ مبنای شرکت‌ها به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی تغییر کرد.

وی افزود: در سال جاری نیز ناامید نیستیم اما؛ به شرط اینکه یک مقداری ریسک‌های سیاسی حالمان را بهتر کند و سرمایه‌گذار را به خرید کردن مجاب کند و هرچند که با اتفاقاتی که دولت و صنایع امسال روی داده است مقداری ورود پول به بازار در این دو ماه را سخت می‌دانم و مگر اینکه اتفاقات بر سر صندوق توسعه تثبیت بیفتد. این موضوع را در نظر بگیریم که که بازار به نظر نمی‌رسد پایین خیلی خاصی داشته باشد و نهایت آن در بر همین منوال تا آخر سال ادامه پیدا کند و در صورت کم شدن ریسک‌ها افزایش نرخ دلار نیمایی می‌تواند کم کم به شرکت‌هایی که نرخ فروش دلاری دارند شروع رشدشان را آغاز کنند.

در دو ماه آخر سالم اگر رشد رو متصور باشیم به نظر گروه‌های فروش‌های دلار محور می‌توانند پیشتاز باشند به علاوه از آنجایی که بخش عمده‌ای از پرتفوی صندوق‌های اهرمی هستند، گزینه‌های صندوق‌های اهرمی اگر قائل به رشد دلاری‌ها باشیم گزینه‌های خوبی خواهند بود.

بازاری که در چند وقت اخیر دچار روند نزولی شده، مصوبه وزارت نفت در مورد نرخ فروش پالایشگاهی‌ها بود. در این ابلاغیه نرخ بنزین شرکت‌ها تغییر خاصی کرد و همین باعث می‌شود که سود آن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. این موضوع جو منفی را بر گروه پالایشی راه انداخت که طبیعتاً به خاطر اینکه سرمایه‌گذار را از ریسک‌های دولت که به بازار متحمل می‌کند، تمام گستره بازار را در بر گرفت و بازار در مورد بقیه صنایع همیشه پیش خود فکر می‌کند که نکند اتفاق دیگه‌ای افتاده باشد.

در سال جاری این موضوع چندمین موردی است که با دستورات دولتی، سود‌های شرکت‌های بورسی می‌تواند کاهش پیدا کند و این موضوعی بود که در چند روز اخیر به بازار و منفی شدنش دامن زد. هرچند که من فکر می‌کنم پایین خاص دیگری نداریم و در حال حاضر در گزینه پالایشی‌ها "شبندر" یکی از شرکت‌های بزرگ این صنعت است که که تحت تاثیر این ابلاغیه می‌تواند افت سود داشته باشد اما؛ افت سود آن در حدی نیست که قیمت شرکت را بر روی تابلو گران کند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده