تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۳۲۰۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد دلاری در بخش معادن

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت گفت: بعد از انقلاب ۲۰ هزار میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع سرمایه‌گذاری شده و انتظار است سال‌های آینده این سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا موثقی‌نیا ۱۵ بهمن در مراسم کلنگ زنی کارخانه فلوتاسیون مس و طلای خوسف اظهار کرد: امروز هشت معدن در استان خراسان جنوبی در حال فعالیت است که این هشت معدن توسط بخش خصوصی و مردم فعال شده و ما فقط حمایت کننده هستیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به کلنگ زنی کارخانه فلوتاسیون مس و طلای خوسف، گفت: تلاش می‌کنیم بخش خصوصی بیشتری را برای استان جذب کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب ۲۰ هزار میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع سرمایه‌گذاری شده، ادامه داد: این عدد را باید با توجه به ظرفیت عظیم معدنی افزایش دهیم.

موثقی‌نیا متذکر شد: مقادیر هنگفتی در حوزه زیر ساخت‌های برق و جاده‌ها سرمایه‌گذاری شده، اما کفاف معادن ما را نمی‌کند.

به گفته وی؛ معدن طلای خونیک طی یک سال آینده و کارخانه شمش طلا هم طی دو سال آینده در خوسف افتتاح خواهد شد.

سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر هم گفت: سال آینده شمش طلای غدیر را در خراسان جنوبی تولید می‌کنیم.

وی افزود: حدود ۲ سال گذشته این پهنه (معدن خونیک خوسف) را در اختیار گرفتیم و تاکنون هفت هزار متر حفاری کردیم.

فاضل با اشاره به پیش‌بینی ظرفیت ۴۰۰ کیلوگرمی شمش طلا تا سال آینده بیان کرد: ما در زنجیره فولاد کامل‌ترین زنجیره را کار کردیم و طی چند سال گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در فلزات غیر آهنی هم رفته‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر تصریح کرد: ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در خونیک را انجام می‌دهیم و تا یک سال آینده نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

رشید کتال، مدیرعامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر هم در این آیین اظهار کرد: در ۲ سال قبل تمام اقدامات استانداردسازی برای اکتشاف معدن را در منطقه انجام دادیم و تا الان بیش از ۱۱ هزار متر حفاری در معدن انجام شده است.

وی افزود: تاکنون حجم عملیات اکتشافی ما در منطقه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

کتال با اشاره به آغاز کار اکتشاف از ۲۰ سال قبل در معدن طلای خونیک، بیان کرد: برای اولین بار سازمان زمین شناسی کشور این معدن را شناسایی و مطالعات اولیه را برای کار اکتشافی انجام داده و ما از ۲ سال قبل یعنی سال ۱۴۰۰ به عنوان سرمایه‌گذار متعهد به عملیات اکتشاف، استخراج و احداث کارخانه برای شمش طلا شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله ساخت کارخانه هستیم تا بار که از معدن استخراج می‌شود، پرعیارسازی و در نهایت در خود منطقه، شمش طلا تولید شود، بیان کرد: برای ساخت کارخانه ۳۳ هکتار زمین در کنار محدوده معدن در اختیار گرفتیم که مجوز آن نهایی شده است.

وی با اشاره به هدف گذاری اتمام ساخت کارخانه تا پایان سال آینده، افزود: در حال گرفتن مجوز آب، برق و گاز برای کارخانه هستیم و تیم پیمانکاران ساخت کارخانه هم تا آخر همین ماه انتخاب و مستقر می‌شود.

کتال حجم سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه را ۲۰ میلیون دلار ذکر و اضافه کرد: این حجم اعتبار برای تولید حدود ۴۰۰ کیلوگرم طلا در سال هزینه می‌شود و این کارخانه سالانه ۱۲ هزار میلیارد ریال درآمدزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر بیان کرد: خوارک ورود به کارخانه در روز ۲ هزار تن خاک معدن با عیار یک گرم در تن است، از اوایل سال آینده کار استخراج معدن را هم در منطقه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این کارخانه برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد که تلاش ما جذب نیروی‌های بومی خراسان جنوبی است.

کتال گفت: برای اولین بار در زمینه ساخت کارخانه طلا در کشور ورود پیدا کردیم، اما در سایر استان‌ها هم در مرحله اکتشاف معادن طلا هستیم، خیلی علاقمند جهت ورود در زمینه معادن طلا داریم و در صورت واگذاری جدید در استان ورود جدی خواهیم داشت.

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد دلاری در بخش معادن

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند