تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۳۲۴۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص در یک‌ قدمی ۲.۱ میلیون واحدی ایستاد

بازار در انتظار محرک جدید

‌می‌متالز - معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، با سبزپوشی نماگر اصلی در آخرین روز معاملاتی همراه بود. دماسنج اصلی بورس تهران که چند هفته‌ای در کانال ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی در نوسان بود، پس از دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت، هفته اخیر سطح حمایتی ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی را نیز از دست داد و وضعیت این روز‌های بازار را با ابهام بیشتری روبه‌رو کرد.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس هفته اخیر ۰.۴۴ درصد سرخ‌پوش بود و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در سطح ۲میلیون و ۹۸هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۱۱ بهمن منفی ۰.۷۶درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، برخلاف افت هفتگی نماگر اصلی بازار سهام، با رشد ۰.۸۱درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته در سطح ۷۳۸هزار و ۶۵۴واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۰.۱۷درصد افت هفتگی را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، افت‌وخیز چندانی در هفته گذشته نداشته است و در نهایت در ارتفاع ۲۵هزار و ۴۱۷واحدی قرار گرفت.

در هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۹۵۱میلیارد تومانی را به ثبت رساند. این رقم در حالی به ثبت می‌رسد که میانگین ارزش هفتگی معاملات منتهی به ۱۱ بهمن‌ماه رقم ۴هزار و ۴۳۵میلیارد تومانی را به خود دیده بود. به علاوه در هفته اخیر حدود ۲۰۵میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است. بازار سرمایه که چند ماهی است هر اتفاقی را دلیلی برای افت و کاهش ارتفاع می‌بیند، چندین ماه است که افت‌و‌خیز بخصوصی از خود متبادر نساخته است. کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک نیز در هفته گذشته کمی از التهاب بازار‌های مالی کاسته است. با این وجود شکسته شدن سد ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی و خروج سرمایه از بازار نشانه عدم اطمینان به وضعیت بازار و متغیر‌های کلان اقتصادی است و مادامی که ارزش معاملات صعود چندانی نداشته باشد و خروج سرمایه بدین صورت از بازار اتفاق بیفتد، نمی‌توان نشانه‌هایی از بهبود را در بازار دید.

بازار از نگاه کارشناسان

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت این روز‌های بازار سرمایه گفت: در هفته گذشته بازار سرمایه غوطه‌ور در اخبار گوناگونی بود. انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی به دلایل گوناگونی مانند افزایش نرخ تنزیل و تشدید وضعیت رکودی چالش جدیدی برای بازار سرمایه بود. از طرف دیگر نرخ‌گذاری‌های جدیدی که شرکت‌های پالایشگاهی و خودرویی و پتروشیمیایی‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، خود بر غبارآلودی فضای بازار سرمایه می‌افزاید. اما اینکه در سال آینده تغییر مقررات تاثیرگذار بر بازار به چه شکلی خواهد بود، سیاست دولت در سال آینده در این زمینه چندان واضح نیست و می‌تواند افزایش ابهامات و پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد را به همراه داشته باشد. این عوامل می‌توانند تمایل سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران را در بلندمدت با چالش جدی روبه‌رو کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در دو سال اخیر بانک مرکزی سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را در پیش گرفته و هدف از اجرای این سیاست کنترل نقدینگی بوده، که به چنین هدفی تا حدودی دست پیدا کرده است. با این وجود باید اظهار کرد که هدف ثانویه کنترل نقدینگی، کنترل تورم بوده که به نظر می‌رسد در این زمینه نمی‌توان این سیاست در‌پیش‌گرفته‌شده را چندان تحسین کرد. سیاست انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰درصد نیز در راستای سیاست‌های انقباضی قرارمی‌گیرد و هدف اصلی آن کنترل نقدینگی و عدم ورود به بازار‌های دیگر است. با این وجود نمی‌توان انتظار داشت جمع‌آوری نقدینگی سرگردان به طور کامل توسط این سیاست اتفاق بیفتد.

این کارشناس بازار سهام در پایان افزود: تصمیمات سیاستگذاران در قبال آینده شرکت‌ها می‌تواند مهم‌ترین نکته‌ای باشد که چشم‌انداز بازار‌های مالی در ماه‌های آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ بنابراین در پیش‌بینی وضعیت بازار‌های مالی باید دید به عنوان مثال نرخ ارز که یکی از مهم‌ترین متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار است چه روندی در ماه‌های آینده دارد و چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد. مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار هفته گذشته را این‌گونه بیان کرد: در هفته اخیر انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی جزو مهم‌ترین اخباری بود که حجم زیادی از ابطال واحد‌های صندوق‌های درآمد ثابت را باعث شد.

برآورد می‌شود حداقل حدود ۳۰ تا ۵۰هزار میلیارد تومان ابطال در صندوق‌های درآمدثابت اتفاق بیفتد. از این رو چنین صندوق‌هایی باید دارایی‌های تحت مدیریت مانند سهام، اوراق و سپرده بانکی را نقد می‌کردند که تاثیر منفی بر بازار گذاشت. از طرفی ابلاغیه و دستور‌العمل اخیر صنعت پالایشگاهی نیز جزو اخبار نا‌امیدکننده‌ای بود که تاثیر منفی بر اوضاع بازار داشت. با این وجود بازار در هفته اخیر متاثر از اخباری مانند تجدید‌نظر در ابلاغیه نرخ‌گذاری خوراک پالایشگاهی‌ها و تغییر عوارض صادراتی بر گروه معدنی بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتشار گزارش‌های دی‌ماه تا حدودی مطلوب ارزیابی می‌شود. برآورد می‌شود سود سال جاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد. در این میان رئیس کل بانک مرکزی اواخر هفته از اخبار مثبت و امیدوار‌کننده برای بازار سرمایه پرده برداشت. برآورد می‌شود تصمیم عقلایی و منطقی برای فاصله قیمتی نرخ دلار آزاد و نرخ دلار نیما گرفته شود. البته اواخر هفته داغ شدن بحث تجدیدارزیابی دارایی برخی شرکت‌ها موجب مورد اقبال قرار گرفتن برخی گروه‌ها در بازار شد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در صورتی‌که گمانه‌زنی‌هایی که درباره ابلاغیه خوراک پالایشگاهی و عوارض سنگ‌آهنی‌ها مطرح است، به‌وقوع بپیوندد، می‌تواند موج مثبتی را در بازار به راه بیندازد. با این وجود انتشار نرخ گواهی سپرده ۳۰درصد به دلیل افزایش رقابت بانک‌ها در افزایش نرخ بهره می‌تواند بر روند بازار اثرگذار باشد.

علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون بازار در هفته‌ای که سپری شد گفت: بازار سرمایه با توجه به اخباری که در هفته‌های گذشته برای پالایشی‌ها منتشر شد و افزایش ضریب نااطمینانی انتظار می‌رفت تا حدودی آستانه تحمل سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کنند و برخی از آن‌ها به فروش سهام خود اقدام کنند. همچنین باید در نظر داشت انتشار گواهی سپرده ۳۰درصدی نیز در کنترل انتظارات تورمی تاثیرگذار بوده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به کاهش نسبی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و فروکش کردن التهاب نوسانات بازار‌های مالی، می‌توان وضعیت مناسب‌تری را در بازار‌ها پیش‌بینی کرد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار کم‌رمق هفته‌های گذشته برای هفته آینده نیز تداوم پیدا کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده