تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۳۲۵۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیازمند تدوین اطلس معادن در کشور هستیم

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اطلس معادن در کشور وجود ندارد و تا زمانی که اکتشافات عمومی صورت نگیرد نمی‌توانیم اطلس معادن کشور را تهیه و تدوین کنیم.

به گزارش می‌متالز، سعید عسکرزاده به لزوم طراحی و تدوین اطلس معادن در کشور اشاره کرد و افزود: اطلس معادن نتایج حاصل از مطالعات اکتشافات اولیه است که در کشور‌های مختلف اتفاق می‌افتد و نهایتاً بر اساس مدل‌های مختلف اکتشافی یک سری مطالعات اولیه تحت عنوان اکتشافات عمومی در دولت‌ها و کشور‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: اطلس معدنی در حقیقت نتیجه مطالعات اکتشافات عمومی است که در همه دنیا توسط دولت‌ها انجام می‌شود این اکتشافات نشان دهنده میزان ذخایر و نوع ذخایر معدنی به شکل عام است و در کشور‌ها نهایتا نتیجه‌ای که باید از آن گرفت بتواند مبنای مطالعات و اکتشافات تفصیلی شود.

عسکرزاده گفت: در دیگر کشور‌ها، دولت‌ها اکتشافات عمومی را برعهده دارند و نتایج آن را در اختیار عموم قرار میدهند و در تمام دنیا هم مرسوم است البته در ایران هم همینطور بوده که این وظیفه را تحت عنوان اطلس تعریف کردند و طبیعتا تا وقتی که ما نتوانیم اکتشاف عمومی را در سطح کشور انجام بدهیم و پوشش کافی داشته باشیم اطلسی هم نخواهیم داشت و همچنین چیزی هم نداریم.

سعید عسکرزاده افزود: متولی توسعه اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی است که متاسفانه در طول دوران گذشته هیچ کار جدی در سازمان زمین شناسی انجام نشده است علت آن هم نبود تجهیزات و کمبود بودجه برای کار‌های اکتشافی است.

وی افزود: ما نیازمند یک سرمایه‌گذاری جدی در بخش اکتشافات هستیم و بیشترین کار‌های صورت گرفته در زمینه اکتشافات در بخش معادن حاصل کار‌های اکتشافی است که در سال‌های گذشته انجام شده است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اکتشافات گسترده، سرمایه‌های بزرگ هم می‌خواهد و با توجه به بودجه‌هایی که برای کار‌های اکتشافی در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است لذا کار‌هایی در ایمیدرو و معادن بزرگ کشور انجام شده است، اما کافی نیست.

بر اساس آمار‌ها ­تاکنون­ فقط حدود هفت درصد معادن کشور­ اکتشاف شده است.

تعداد بازدید : 3

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده