تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۳۲۵۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عباسی:

فرار‌های مالیاتی نتیجه عدم شفافیت مالی در برخی حوزه‌های اقتصادی است

‌می‌متالز - نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از اصناف ما چند ده میلیارد در سال درآمد کسب می‌کنند، اما مالیات دهی آن‌ها به اندازه یک کارمند و یا کارگر هم نیست، بنابراین ما باید عدالت مالیاتی را در کشور برقرار کنیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباسی، با اشاره به الزامات درباره جلوگیری از فرار مالیاتی و بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند در مالیات‌ستانی، گفت: موضوعی که همواره به آن اشاره می‌کنیم و، اما عملیاتی نمی‌شود، بحث دولت الکترونیک است.

نماینده مردم «کرج، اشتهارد و فردیس» در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر شفافیت را در تمام حوزه‌های مختلف که یکی از آن حوزه امور مالیاتی است، ایجاد کنیم مطمئنا بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرار‌های مالیاتی صورت گرفته در کشور، اظهار کرد: این فرار‌های مالیاتی تقریبا چندین سال هست که در کشور نهادینه شده و دلیل آن این است که شفافیت مالی در برخی از حوزه‌های اقتصادی وجود ندارد.

عباسی بیان کرد: اگر ما فعالیت‌های اقتصادی را به سامانه‌هایی نظیر پایانه‌های فروشگاهی متصل کنیم به واقع خرید و فروش و ثبت سفارش‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم تنها از یک جهت شفافیت مالی اصناف و فعالیت‌های اقتصادی را رهگیری کنیم، بیان کرد: برخی اوقات ما باید در این بخش اصطلاحا به صورت تقاطعی عمل کنیم؛ بنابراین مودیان مالیاتی باید به پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان متصل شود تا این مهم عملیاتی شود.

عباسی با بیان اینکه گردش مالی برخی از اصناف پردرآمد و اخذ مالیات از آن‌ها باید بدون دخالت افراد و به صورت هوشمند مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: وقتی افراد در این بخش دخالت می‌کنند ممکن است مفاسدی شکل گیرد بنابراین این موضوع باید به صورت هوشمند باشد و سیستم‌ها به سیستم مرکزی مالیاتی متصل شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از فعالیت‌های بخش کشاورزی مالیات دریافت نمی‌کنیم، تاکید کرد: یکی از ارادات در این بخش این است که اصلا نمی‌دانیم چه آماری از حوزه کشاورزی داریم. حتی بنده قصد دارم بگویم که ما باید آمار‌ها در این بخش را ثبت کنیم، اما نرخ مالیات ان‌ها را صفر در نظر بگیریم، چراکه ما باید بدانیم چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد؛ لذا ما آنقدر معافیت مالیاتی داده ایم که تمام این موضوعات به نوعی برای به دردسر تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما در حوزه کشاورزی واقعا نمی‌دانیم از مردم به چه میزان حمایت مالیاتی می‌کنیم؛ لذا اگر ما این موارد را به سیستم پایانه‌های فروشگاهی متصل کنیم و بعد پای ان بیاستیم حتما مالیات وصول خواهد شد و مفاسد کمتری رخ خواهد داد.

عباسی بیان کرد: بنابراین سازمان امور مالیاتی باید به دنبال اخذ مالیات واقعی از صنوف پر درآمد و همه فعالان اقتصادی باشد. در حال حاضر قبل از اینکه حقوق یک کارمند واریز شود، ابتدا مالیات آن کسر شده و بعد از آن حقوقش واریز می‌شود بنابراین اصناف پردرآمد هم باید شرایطی این‌چنینی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما باید عدالت مالیاتی را در کشور برقرار کنیم، بیان کرد: برخی از اصناف ما چند ده میلیارد در سال درآمد کسب می‌کنند، اما مالیات دهی آن‌ها به اندازه یک کارمند و یا کارگر هم نیست؛ بنابراین ما باید عدالت مالیاتی را در کشور برقرار کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردی که درآمد حداقلی داشته مالیات خود را پرداخت می‌کند، بیان کرد: این درحالی است که برخی از اصناف و مشاغل خاصی که درآمد حداکثری دارد از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند و فرار مالیاتی دارند و یا به صورت حداقلی مالیاتشان را پرداخت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده