تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۳۲۹۱۹
سرویس خبر : انرژی

آخرین وضعیت تأمین برق روستا‌های کردستان/ از ارسال تیر‌های بتنی تا وصل برق با دیزل ژنراتور

‌می‌متالز - از مجموع روستا‌هایی که رانش زمین و بارش‌های شدید منجر به قطع برق آن‌ها در روز گذشته شده بود، جریان برق ۸۳ روستا وصل شده و روستا‌های بخش گردنه «قرژدابان بانه» نیز از طریق دیزل ژنراتور برق دار شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، عصر روز گذشته، مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر از بارش شدید باران در کردستان و رانش زمین در برخی مناطق روستایی این استان خبر داد و گفت: "بارش شدید باران، باعث رانش زمین و قطعی برق ۹۳ روستا در شهرستان سقز شده بود. "

رجبی‌مشهدی در عین حال از اتصال برق ۴۵ روستا در این میان خبر داد و خاطرنشان ساخت: تلاش‌ها برای برقدار کردن بقیه روستا‌ها ادامه دارد که به این منظور بیش از ۵۰ گروه عملیاتی در حال فعالیت هستند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، روز جمعه (۲۷ بهمن‌ماه) برق ۹۳ روستای استان کردستان بر اثر بارش سیل‌آسا و رانش شدید زمین در چهار شهرستان سقز، مریوان، بانه و دیواندره قطع شد. براثر وقوع چندین مورد رانش زمین و آبشستگی در مناطق مختلف استان، شبکه برق تغذیه کننده دچار آسیب جدی شد و فیدر‌های «بسطام» و «مولان آباد سقز»، «چهل چشمه دیواندره»، «فیدر جاده مریوان – بانه» و «فیدرچناره مریوان» از مدار تغذیه خارج و به طور کامل قطع شد.

همچنین برق ۸۳ روستای دیگر نیز به‌ موجب اتفاقات ناشی از بارش برف و حوادث شبکه در روز گذشته قطع شد که در مجموع، ۱۷۶ روستای استان کردستان بامشکل قطعی برق مواجه شدند.

هیوا لهونیان، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در خصوص آخرین وضعیت تأمین برق این روستاها، با اذعان به اعزام نیرو‌های امدادی و عملیاتی کمکی از دیگر شهرستان‌های سنندج، بیجار، کامیاران و قروه که به مناطق بحرانی عازم شده اند، خاطرنشان کرد: در جریان ترمیم و بازسازی شبکه‌های برق روستا‌های آسیب‌دیده بیش از ۶۰ گروه عملیاتی به صورت تمام وقت در شرایط سخت جوی درحال انجام ماموریت هستند.

لهونیان درادامه با بیان اینکه طی بحران صورت گرفته بیش از ۳۰۰ اصله تیربرق فشارمتوسط وضعیف دچارشکستگی شدند، افزود: درحال حاضر نیرو‌های فنی درحال برکناری تیر‌های شکسته وجایگزینی آن‌ها در شرایط سخت و مناطق صعب العبور هستند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان تصریح کرد: تاکنون از مجموع ۱۷۶ روستایی که با مشکل قطعی برق مواجه بودند تعداد ۸۳ روستا برقدارگردیده و روستا‌های بخش گردنه «قرژدابان بانه» نیز از طریق دیزل ژنراتور برقدار شده وبرای دیگر روستا‌ها در سایر نواحی که نیاز به احداث مجدد شبکه دارند تمهیدات لازم از طریق ارسال تیر بتنی و یراق آلات در حجم بالا دیده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ساعات ابتدایی شش روستا به مجموع روستا‌های برق دار اضافه شد و همچنین برق ۸۷ روستا تا ۷۲ ساعت آینده وصل خواهد شد.

این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: علاوه برحضور همگانی نیرو‌های فنی استان، تیم‌های کمکی ازاستان‌های هم جوار درحال اعزام به مناطق بحرانی در شهرستان‌های چهارگانه هستند تا اقدامات اساسی احداث شبکه درکمترین زمان ممکن انجام پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برق تعدادی از روستای باقی مانده بخش‌های خرخره سقز، چهل چشمه دیواندره و سرشیومریوان و گردنه قرژدابان بانه قطع است و بارش شدید برف و باران درمناطق بحرانی روند امدادرسانی اکیپ‌های عملیاتی را در این مناطق در مواقعی با کندی مواجه نموده است و بیشتر روستا‌ها در نقاط سخت گذر هستند و امکان انتقال تجهیزات با خودرو میسر نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده