تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۳۲۹۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

استقلال انرژی به کمک سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه محقق می‌شود

‌می‌متالز - فولاد مبارکه به دنبال احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی در کشور است که بیست و پنجمین نیروگاه خورشیدی دنیا خواهد بود. اجرای این پروژه منجر به استقلال انرژی در کشور و کمک به حفظ محیط زیست خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، تامین زیرساخت‌ها از اصلی‌ترین موارد برای توسعه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است. در این بین برخی زیرساخت‌ها در فعالیت‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

صنعت فولاد جزو صنایعی است که برق و گاز برای آن نقش بسیار مهمی دارد. کمبود در این حوزه در سال‌های اخیر توانسته آسیب جدی به برنامه‌های تولیدی وارد کند. به عنوان مثال زیان ناشی از قطع برق و گاز در سال جاری به میزان ۳ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

درنتیجه تامین برق و گاز می‌تواند علاوه بر افزایش تولید، میزان صادرات را هم افزایش داده و برای کشور ارز آوری بیشتری به همراه داشته باشد.

کمبود برق شرکت‌های فولادی را به سمتی پیش برد که برای تامین این نیاز خود وارد سرمایه‌گذاری و تولید برق شوند.

کمبود برق در تابستان‌ها باعث شد تا جبران کمبود گاز در زمستان را سخت کند، زیرا تا پیش از این فولادسازان کاهش تولید ناشی از کمبود گاز را در تابستان جبران می‌کردند. اما در سال جاری کمبود برق توانست فشار بر فولادسازان را افزایش دهد.

این موضوع باعث شده تا فولادسازان بیش از هر زمان دیگری احداث نیروگاه‌ها را در اولویت اصلی پروژه‌های خود قرار دهند.

فولاد مبارکه نیز در این بین به عنوان یکی‌از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور برای تامین نیاز خود و جلوگیری از هرنوع آسیبی به برنامه‌های تولیدی به سراغ پروژه‌های احداث نیروگاه رفته است.

اما در همین رابطه باید توجه داشت که احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند اقدامی مهم در راستای انرژی پاک و همچنین کاهش برخی هزینه‌ها در تولید دانست که در دستور کار فولاد مبارکه نیز قرار گرفته است.

در همین زمینه احداث ابر پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در دستور کار این شرکت قرار دارد. در واقع فولاد مبارکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کرده و دو پروژه بسیار بزرگ را آغاز کرده که یکی از آن‌ها پروژه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان است و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به حساب می‌آید.

بدون شک بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند اقدامی مهم در زمینه تامین انرژی این شرکت آن هم از مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر دانست.

این نیروگاه با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و بیست و پنجمین نیروگاه بزرگ جهان است. با بهره‌برداری از این پروژه فولاد مبارکه بار دیگر در توان خود را در اجرای ابر پروژه‌ها به نمایش خواهد گذاشت، اما در کنار این موضوع بهره‌برداری از این پروژه کمک بزرگی به استقلال انرژی و اهداف زیست محیطی کشور خواهد کرد و می‌توان آن را اقدامی در راستای توسعه پایدار دانست.

فولاد مبارکه در این پروژه به سراغ فناوری‌های روز رفته تا بالاترین بهره‌وری را از این نیروگاه خورشیدی داشته باشد.

پنل‌های خورشیدی ۶۶۰ واتی نشان دهنده اوج فناوری خورشیدی فعلی است که خروجی انرژی بالاتری را در هر پنل ارائه می‌دهد. این نه تنها بازدهی انرژی کل نیروگاه را به حداکثر می‌رساند، بلکه استفاده از زمین را نیز بهینه می‌کند. علاوه‌بر این، ادغام فناوری ردیاب نور نقطه عطفی در جریان نیروگاه است، زیرا این امکان را فراهم می‌کند که فرآیند‌های تولید انرژی خود را با جذب و استفاده مؤثرتر از نور خورشید تنظیم کند.

اما همانطور که اشاره شد، بهره‌برداری از این پروژه منجر به استقلال انرژی می‌شود. بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی می‌تواند میزان مصرف فولاد مبارکه به مقدار ۶۰۰ مگاوات را از شبکه برق سراسری کاهش دهد. ذخیره این حجم خود اقدامی دیگر در راستای برق‌رسانی به دیگر واحد‌های فولادی خواهد بود.

از سویی دیگر فولاد مبارکه تلاش می‌کند با احداث نیروگاه خورشیدی از شرایط جغرافیایی کشور و میزان تابش آفتاب استفاده بهینه داشته و برق پاکی تولید کند. این موضوع حتی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی هم می‌تواند بررسی شود، زیرا با کاهش آلایندگی، فولاد مبارکه گامی مهم در راستای حفظ محیط زیست بر خواهد داشت.

همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز در این پروژه که بی‌شک بخشی از آن به همت شرکت‌های دانش بنیان انجام گرفته است، علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند به همکاری‌های جدید با شرکت‌های دیگر بینجامد.

از موضوعات مهم دیگر در این پروژه رتبه جهانی این نیروگاه است. ساخت بیست و پنجمین نیروگاه خورشیدی در این مقیاس حاکی از توانمندی فولاد مبارکه است که آن را از یک بنگاه تولیدی فولادی صرف خارج و به یک بنگاه فولادی خاصی تبدیل کرده است که تمامی جوانب تولید برایش حائز اهمیت بوده و برای آن برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری دارد.

اجرای چنین پروژه‌های برای تامین زیرساخت‌های تولید نشان می‌دهد که نقشه راه فولاد مبارکه برای نقش‌آفرینی در صنعت فولاد کشور با دقت و ظرافت تدوین و در دستور کار قرار گرفته است.

این اقدامات به سهامداران «فولاد» هم این اطمینان خاطر را می‌دهد که کمبود‌های انرژی نمی‌تواند خط تولید را زمین گیر کند.

با اجرای چنین پروژه هایی، فولاد مبارکه به توسعه پایدار بیش از پیش نزدیک می‌شود. توسعه پایدار هم منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد، اقدامی که فروش و صادرات را افزایش داده و منجر به رشد درآمد‌های فولاد مبارکه می‌شود.

با نگاهی کلی به اجرای این پروژه می‌توان به این نتیجه گیری دست یافت که توسعه در تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش با تامین انرژی در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته است تا بتواند با افزایش تولید میزان وابستگی صنایع پایین دست به مواد اولیه از طریق واردات را بیش از پیش کاهش دهد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده