تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۳۳۰۹۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد
با اتکا به ظرفیت‌های داخلی انجام شد؛

نوسازی جرثقیل‌های فوق حساس شماره ۲ و ۴ انبار تختال نورد گرم فولاد مبارکه

‌می‌متالز - رئیس تعمیرات جرثقیل‌های سقفی ناحیه نورد گرم از ساخت داخل ۱۰۰ درصدی اسکلت فلزی و نصب و راه‌اندازی جرثقیل‌های سقفی فوق حساس شماره ۲ و ۴ انبار تختال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عبدالله نصوحی از ساخت داخل ۱۰۰ درصدی اسکلت فلزی و نصب و راه‌اندازی جرثقیل‌های سقفی فوق حساس شماره ۲ و ۴ انبار تختال خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش مهم جرثقیل‌های شماره ۲ و ۴ کوره‌های پیش‌گرم در فرآیند تولید و روند پذیرش تختال و شارژر این کوره‌ها خاطرنشان کرد: جرثقیل‌های شماره ۲ و ۴ قدیم با توجه به پایان عمر مفیدشان، دچار مشکلات فراوانی شده بودند و به همین دلیل، موضوع خرید، نصب و جایگزینی ۲ دستگاه جرثقیل ۵۰ تن با تکنولوژی روز دنیا مطرح و با همت همکاران و مجموعه‌های مرتبط پس از تهیه اسناد فنی و انتخاب پیمانکار نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شد.

نصوحی در همین زمینه از زحمات مدیریت ناحیه نورد گرم و تمامی همکاران در واحدهای، کوره‌های پیش‌گرم، اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی، مهندسی کارخانه، امور قرارداد‌های خرید، بازرسی فنی، تعمیرات مرکزی، حمل‌ونقل جاده‌ای، ایمنی و آتش‌نشانی، انتظامات و ترافیک و شرکت‌های فنی مهندسی و جرثقیل پولاد و همچنین از سایر عوامل ذی‌ربط که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی این جرثقیل‌ها مشارکت داشتند، قدردانی کرد.

پیشگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی

محمد محمدی، کارشناس مکانیک جرثقیل‌های سقفی ناحیه نورد گرم نیز در این باره افزود: جرثقیل‌های شماره ۲ و ۴ قدیم انبار تختال از پرکاربردترین جرثقیل‌های نورد گرم و فولاد مبارکه و ساخت شرکت C.M.B ایتالیا با کلاس کاری ۴M مطابق با استاندارد FEM، با وزن ۱۲۲ و ۱۴۰ تن، اسپن ۳۵.۵ متر و ظرفیت باربرداری ۴۰ و ۸۰ تن بودند که پس از ۳۵ سال کارکرد با ظرفیت کامل دچار خستگی و مشکلات زیادی در سازه پل و ترولی شده بودند.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات مذکور، دمونتاژ و عملیات ساخت و جایگزینی جرثقیل‌های جدید با همکاری شرکت جرثقیل پولاد با کلاس کاری A۸ و M۸ و ظرفیت باربرداری ۵۰ تن و ۹۰ تن و وزن سازه ۱۸۹ تن، در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.

وی با تأکید بر اینکه جرثقیل‌های قبلی به‌طور کامل از خارج از کشور وارد شده بودند، گفت: با توجه به قیمت بسیار زیاد جرثقیل و تحریم‌ها، تأمین جرثقیل جدید با مشکلات زیادی مواجه شده بود که با تلاش و کوشش متخصصان داخلی، ساخت سازه اصلی جرثقیل شامل پل و ترولی و کابین، یعنی صددرصد اسکلت فلزی جرثقیل، با تکیه‌بر دانش بومی طراحی و ساخته شد.

وی تصریح کرد با بومی‌سازی بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تجهیزات این جرثقیل‌ها، علاوه بر اشتغال‌زایی داخلی، از خروج حدود ۴.۵ میلیون یورو ارز از کشور پیشگیری شد.

وی در تشریح برخی نکات قابل‌توجه در جریان اجرای این پروژه گفت: با توجه به محدودیت فضا در کمپ شماره ۱ انبار تختال مجبور به باز کردن سقف و برسینگ‌های این کمپ به ابعاد ۳۵۰ مترمربع شدیم که ریسک بسیار زیادی به همراه داشت. ضمن اینکه عملیات دمونتاژ جرثقیل شماره ۴ قدیم و مونتاژ جرثقیل جدید به‌طور هم‌زمان در ۹ روز کاری با کیفیت و ایمنی کامل انجام شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده